Dersin Amacı | Türk dünyası anlatı geleneğinde Dede Korkut Kitabı’nın yerini ve önemini kavratmak;
Dede Korkut Kitabı’nın mevcut yazmalarını tanıyarak anlatıların oluşma safhası, yazıya
geçirilme, aktarılma süreçleri hakkında bilgi sahibi olmalarını sağlamak; Dede Korkut
Kitabı’ndaki kahraman protiplerini, motifleri tanıyarak metinlerin içeriğinin analizini
yapabilmek, gerçek anlamlar yanında sembolik anlamları da çözümleyerek metinlerin
daha iyi anlaşılmasını sağlamak. |
Dersin İçeriği | Dede Korkut Kitabı’nın yazmalarında yer alan anlatıların tematik özellikleri, kahraman
prototipleri, motifler ve bunların sembolik analizleri, yapısal ve işlevsel özellikleri
anlatılır. |
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | - TOGAN, Zeki Velidî (1971). Oğuz Destanı – Reşideddin Oğuznâmesi, Tercüme ve
Tahlili. İstanbul.
- AÇA, Mehmet (2011). Oğuznamecilik Geleneği ve Andalıp Oğuznamesi. Konya: Kömen Yayıncılık.
- BAYAT, Fuzuli (2016). Mitten Tarihe, Sözden Yazıya Dede Korkut Oğuznameleri. İstanbul: Ötüken Neşriyat.
- BOESCHOTEN Hendrik ve TEZCAN, Semih (2000). Dede Korkut Oğuznameleri
Üzerine Notlar. İstanbul: YKY.
- BOESCHOTEN, Hendrik, TEZCAN, Semih (2001). Dede Korkut Oğuznameleri.
İstanbul: YKY.
- EKİCİ, Metin (1995). Dede Korkut Hikâyeleri Tesiri İle Teşekkül Eden Halk Hikâyeleri.
Ankara: AKM.
- EKİCİ, Metin (2019). Dede Korkut Kitabı Türkistan/ Türkmen Sahra Nüshası /
Soylamalar ve 13. Boy / Salur Kazan’ın Yedi Başlı Ejderhayı Öldürmesi. İstanbul:
Ötüken Neşriyat.
- ERGİN, Muharrem (2018). Dede Korkut Kitabı I-II. Ankara: TDK. Yayınları.GÖKYAY,
- Orhan Şaik (2000). Dedem Korkudun Kitabı. İstanbul: MEB.
- HACIYEV, Toriq (2004). Dədə Qorqud Kitabı Ensiklopedik Lüğət. Bakı: Öndər
Neşriyyat.
- KAÇALİN, Mustafa (2006). Dedem Korkut'un Kazan Bey Oğuz-nâmesi. İstanbul:
Kitabevi.
- KAÇALİN, Mustafa S. (2006). Oğuzların Diliyle Dedem Korkudun Kitabı Kitâb-ı Dedem
Korkud ala lisân-ı tâ’ife-i Oğuzan. İstanbul: Kitabevi Yayınları.
- Kamal Abdulla (2015). Mitten Yazıya Gizli Dede Korkut. Akt. Ali Duymaz. İstanbul:
Ötüken Neşriyat.
- KOÇAK, Aynur (2012). “Bir Kahraman Modeli Olarak Karacuk Çoban”. Balkan
Aydınları ve Yazarları Aktüel Kültür Sanat, cilt.19, sa.202, ss.4-12
- KOÇAK, Aynur, MOLLAİBRAHİMOĞLU Çiğdem (2015). “Dede Korkut Hikayelerinde
Varoluşsal Kötülük”. Uluslararası Türk Dünyası Kültür Araştırmaları Dergisi, cilt.1, sa.1,
ss.1-13.
- KOÇAK Aynur, KARA TEGÜL Işılay (2020). “Bilgeliğin Tacını Takan Alp Salur Kazan”.
Motif Akademi Halkbilimi Dergisi, cilt.13, sa.31, ss.960-976.
- ÖLMEZ, Zuhal (2019). Oğuzname Kaynağı Olarak Şecere-yi Terakime. Ankara:
BilgeSu Yayınları.
- ÖZÇELİK, Sadettin (2005). Dede Korkut, Araştırmalar, Notlar/Dizin/Metin. Ankara: Gazi
Kitabevi.
- PEHLİVAN, Gürol (2015). Dede Korkut Kitabı’nda Yapı, İdeoloji ve Yaratım. İstanbul:
Ötüken Neşriyat, İstanbul.
- REICHL, Karl (2002). Türk Boylarının Destanları. Çev.: Metin EKİCİ. Ankara: TDK.
- SAYDAM, Bilgin (2011). Deli Dumrul’un Bilinci Türk-İslam Ruhu Üzerine Bir Kültür
Psikolojisi Denemesi. İstanbul: Metis Yayınları.
- TOGAN, Zeki Velidî (1971). Oğuz Destanı – Reşideddin Oğuznâmesi, Tercüme ve
Tahlili. İstanbul.
|