Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) |
---|---|---|---|---|---|---|
Genel Dil Bilimi | TRO3031 | 2 | 3 | 2 | 0 | 0 |
Önkoşullar | Yok |
---|
Yarıyıl | Bahar |
---|
Dersin Dili | Türkçe |
---|---|
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu @ Türkçe Eğitimi Lisans Programı |
Ders Kategorisi | Temel Meslek Dersleri |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
Dersi Sunan Akademik Birim | Türkçe ve Sosyal Bilgiler Eğitimi Bölümü |
---|---|
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Veren(ler) | Hasan Mesut Meral |
Asistan(lar)ı |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı dilbilim hakkında genel bilgi kazandırmak, dilbilimin temel çalışma alanlarını tanıtmaktır. sesbilim, biçimbilim, sözdizim, anlambilim, lexicon, psikodilbilim, toplumdilbilim, sinirdilbilim, söylem analizi gibi çalışma alanları hakkında deyatlı bilgi vermek, dünya dilleri üzerinden bu çalışma alanları hakkında veri çözümlemeleri yapabilme yeteneği kazandırmaktır. |
---|---|
Dersin İçeriği | Dilin muhtelif tanımları, Dünya dilleri hakkında genel bigiler; 20. yy başlarına kadar doğu ve batı geleneğinde dil çalışmalarına tarihsel bir bakış ; 20. yüzyılda dil bilim kavramının ortaya çıkışı; dil bilimin dalları ve çalışma alanları; Ferdinand De Saussure ve Yapısalcı dil bilim kuramı (Cenevre Dil bilim Okulu). Yapısalcı anlayışı benimsemiş dil bilim okulları; Prag Okulu, Fransız İşlevselciliği (Andre Martinet), Gustave Guillame ve Psikomekanik, Kopenhag Okulu ve Glosematik, Amerikan Yapısalcılığı (Franz Boas, Edward Sapir, Leonard Bloomfield, Zellig Sabbetai Harris), Noam Chomsky ve Üretken Dönüşümsel Dil Bilgisi Kuramı, Dil Bilim Kökenli Dil Bilgisi Kuramları. Kuramların, teorik ve uygulamalı düzeyde dil öğretimiyle ilişkilendirilmesi. |
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
|
Opsiyonel Program Bileşenleri | Yok |
Ders Öğrenim Çıktıları
- Dilbilim hakkında genel bilgi sahibi olur.
- Türkçenin dünya dilleri arasındaki konumu hakkında yorum yapma yeteneği kazanır.
- Dilsel kategoriler ve dilbilimsel süreçler hakkında veri çözümlemesi yapar.
- Sesbilim, biçimbilim, sözdizim, anlambilim, toplumdilbilim, psikodilbilim, metindilbilim, söylem analizi, sinirdilbilim çalışma alanlarında genel bilgi kazanır.
- Dile bilişsel bir yaklaşım kazanır.
Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi
DÖÇ-1 | DÖÇ-2 | DÖÇ-3 | DÖÇ-4 | DÖÇ-5 | |
PÇ-1 | 1 | 3 | 1 | 2 | 1 |
PÇ-2 | 1 | 2 | 1 | 1 | 1 |
PÇ-3 | 1 | 2 | 1 | 2 | 2 |
PÇ-4 | 1 | 2 | 2 | 1 | 3 |
PÇ-5 | 2 | 2 | 1 | 2 | 2 |
PÇ-6 | 1 | 2 | 1 | 2 | 3 |
PÇ-7 | 1 | 2 | 2 | 2 | 2 |
PÇ-8 | 1 | 2 | 2 | 2 | 2 |
PÇ-9 | 2 | 1 | 1 | 1 | 3 |
PÇ-10 | 1 | 1 | 1 | 2 | 3 |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş: dilbilim, filoloji, göstergebilim, edebiyat | - |
2 | Kuramsal, uygulamalı, karşılaştırmalı, tarihsel dilbilim | ders notları |
3 | Dilbilim tarihi: başlangıçtan 20.yüzyıla | ders notları, IPA sembolleri |
4 | Dilbilim tarihi: Saussure | ders notları |
5 | Dilbilim tarihi: Copenhag ve Prag okulları, Amerikan yapısalcıları | alıştırma kitabı |
6 | Dil Edinimi: Kuramlar | ders notları |
7 | Dil Edinimi: Uygulamalar | alıştırma kitabı |
8 | Ara Sınav 1 | |
9 | Tarihsel dilbilim | alıştırma kitabı |
10 | Karşılaştırmalı Restorasyon | ders notları |
11 | Karşılaştırmalı Restorasyon | - |
12 | Üretici Dilbilgisi: Chomskyci gelenek | ders notları |
13 | Yönetim ve Bağlama dönemi: yönetim, durum kuramı, rol kuramı | ders notları |
14 | Yönetim ve Bağlama dönemi: bağlama kuramı, denetim kuramı | ders notları |
15 | Minimalist Program | ders notları |
16 | Final |
Değerlendirme Sistemi
Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | 70 | 10 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj | 0 | 0 |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | 0 | 0 |
Ödev | 2 | 20 |
Sunum/Jüri | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer/Workshop | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 30 |
Final | 1 | 40 |
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
TOPLAM | 100 |
AKTS İşyükü Tablosu
Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü |
---|---|---|---|
Ders Saati | 13 | 2 | |
Laboratuar | 0 | 0 | |
Uygulama | 0 | 0 | |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 5 | 2 | |
Derse Özgü Staj | 0 | 0 | |
Ödev | 2 | 10 | |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | 0 | 0 | |
Projeler | 0 | 0 | |
Sunum / Seminer | 0 | 0 | |
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 5 | |
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 10 | |
Toplam İşyükü : | |||
Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
AKTS Kredisi : |
Diğer Notlar | Yok |
---|