Ders AdıKodu Yerel KrediAKTS Ders (saat/hafta)Uygulama (saat/hafta)Laboratuar (saat/hafta)
Yeni Nesil Fen SorularıFBO221024200
ÖnkoşullarYok
YarıyılGüz, Bahar
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeçmeli @ Fen Bilgisi Eğitimi Lisans Programı
Ders KategorisiUzmanlık/Alan Dersleri
Dersin Veriliş ŞekliYüz yüze
Dersi Sunan Akademik BirimFen Bilgisi Eğitimi
Dersin KoordinatörüBayram COŞTU
Dersi Veren(ler)
Asistan(lar)ı
Dersin AmacıFen öğretim programlarına yeni giren yeni nesil ölçme değerlendirme kavramının anlaşılması ve bu kavrama göre öğretmen adaylarının soru hazırlama becerilerinin geliştirilmesini sağlamaktır.
Dersin İçeriğiYeni uygulanan fen öğretim programlarındaki ölçme-değerlendirme süreçlerinin incelenmesi, geleneksel çoktan seçmeli sorulara alternatif olarak uygılanan yeni nesil sorular, bağlam temelli sorular, TIMSS ve PISA gibi uluslararası sınavlarda uygulanan soruların incelenmesi ve geleneksel sorular ile karşılaştırılması, ilgili literatürdeki diğer alternatif ölçme-değerlendirme sorularının (kavram haritaları, kavram ağları, anlam çözümleme tabloları, yapılandırılmış grid gibi araçlar kullanılarak sorular hazırlama, portfolyo hazırlanması) incelenmesi ve bu türden sorular hazırlama becerilerinin sınanması.
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
  • Çepni, S. (Ed.). “PISA ve TIMSS Mantığını ve Sorularını Anlama”, Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara, 2019.
  • Karip, E. (Ed.). “Ölçme ve Değerlendirme”, Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara, 2015
Opsiyonel Program BileşenleriBu ders, aşağıdaki MEB Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlilikleri ile ilişkilidir: •A1. Alan Bilgisi: Alanında sorgulayıcı bakış açısını kapsayacak şekilde ileri düzeyde kuramsal, metodolojik ve olgusal bilgiye sahiptir. •A2.Alan Eğitimi Bilgisi Alanın öğretim programına ve pedagojik alan bilgisine hâkimdir. •B1. Eğitim Öğretimi Planlama: Eğitim öğretim süreçlerini etkin bir şekilde planlar. •B2. Öğrenme Ortamları Oluşturma: Bütün öğrenciler için etkili öğrenmenin gerçekleştirilebileceği sağlıklı ve güvenli öğrenme ortamları ile uygun öğretim materyalleri hazırlar. •B3. Öğretme ve Öğrenme Sürecini Yönetme: Öğretme ve öğrenme sürecini etkili bir biçimde yürütür. •B4. Ölçme ve Değerlendirme: Ölçme ve değerlendirme yöntem, teknik ve araçlarını amacına uygun kullanır. •C3. İletişim ve İşbirliği: Öğrenci, meslektaş, aile ve eğitimin diğer paydaşları ile etkili iletişim ve işbirliği kurar. •C4. Kişisel ve Mesleki Gelişim: Öz değerlendirme yaparak, kişisel ve mesleki gelişimine yönelik çalışmalara katılır Bu ders, Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi (TYYÇ)'ne göre aşağıdaki yeterlilikler ile ilişkilidir: •Bilginin doğası kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir. •Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. •Bilimsel bilginin üretimiyle ilgili yöntemleri tartışır. •Öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını; konu alanının özelliklerini ve kazanımlarını dikkate alarak en uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uygular. •Öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir. •Bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi etkin bir şekilde yerine getirir. •Kendini bir birey olarak tanır; yaratıcı ve güçlü yönlerini kullanır ve zayıf yönlerini geliştirir. •Konu alanına ve öğrencinin gereksinimlerine uygun materyal geliştirir. Öğrencilerin gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlüklerinin bilgisine sahiptir. Öğretim Yöntem ve Teknikleri: Bu derste, düz anlatım, beyin fırtınası, bireysel ve grup tartışma yöntemi, araştırma tabanlı öğretim yöntem ve teknikleri uygulanmaktadır. Ölçme ve değerlendirme: Dersin ölçme ve değerlendirilmesinde, ara sınav, araştırma ve uygulama ödevleri ile final sınavı uygulanmaktadır

Ders Öğrenim Çıktıları

  1. Yeni nesil ölçme değerlendirmenin felsefi temellerini kavramak.
  2. Yeni nesil soru yazma becerisi kazanmak.
  3. Yazılan yeni nesil soruları değerlendirme becerisi kazanmak.
  4. Yeni nesil soru türüne eğitim kurumların geçebilmesi için ölçme değerlendirmede nasıl değişiklikler yapması gerektiği yönünde modeller sunmak.
  5. Uygun yeni nesil ölçme değerlendirme modellerini eğitim kurumlarda yaygınlaştırmak.

Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi

DÖÇ-1DÖÇ-2DÖÇ-3DÖÇ-4DÖÇ-5
PÇ-1-----
PÇ-2-----
PÇ-3-----
PÇ-4-----
PÇ-5-----
PÇ-6-----
PÇ-7-----
PÇ-8-----
PÇ-9-----
PÇ-10-----
PÇ-11-----
PÇ-12-----
PÇ-13-----

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

HaftaKonularÖn Hazırlık
1Klasik ölçme değerlendirme ile yeni nesil ölçme değerlendirme arasındaki temel farklılıklar nedir?İlgili Kaynaklar
2Klasik ölçme değerlendirme ile yeni nesil ölçme değerlendirmenin teorik temelleri nereye dayanmaktadır?İlgili Kaynaklar
3Fen öğretim programlarında vurgu yapılan yeni nesil ölçme değerlendirme teknikleriİlgili Kaynaklar
4PISA ve TIMSS sınavlarının ve sorularının doğasının anlaşılması ve irdelenmesiİlgili Kaynaklar
5Rubrik hazırlama ve rubriklerle ölçme değerlendirme yapma sürecinin tecrübe edilmesiİlgili Kaynaklar
6Rubrik hazırlama ve rubriklerle ölçme değerlendirme yapma sürecinin tecrübe edilmesiİlgili Kaynaklar
7Portfolyo hazırlanmasıİlgili Kaynaklar
8Ara Sınav 1
9Okullarda uygulanan yeni nesil ölçme değerlendirme modellerİlgili Kaynaklar
10Yeni nesil ölçme değerlendirme teknikleriİlgili Kaynaklar
11Yeni nesil ölçme değerlendirmede bağlam kavramını tanımakİlgili Kaynaklar
12Bağlam temelli soru yazma uygulamalarıİlgili Kaynaklar
13Kavram haritaları, kavram ağları teknikleri ile soru yazmaİlgili Kaynaklar
14Anlam çözümleme tabloları ve yapılandırılmış grid ile yeni nesil soru yazmaİlgili Kaynaklar
15Tanılayıcı dallanmış ağaç ile yeni nesil soru yazmaİlgili Kaynaklar
16Final

Değerlendirme Sistemi

EtkinliklerSayıKatkı Payı
Devam/Katılım
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Derse Özgü Staj
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ödev530
Sunum/Jüri
Projeler
Seminer/Workshop
Ara Sınavlar130
Final140
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı
TOPLAM100

AKTS İşyükü Tablosu

EtkinliklerSayıSüresi (Saat)Toplam İşyükü
Ders Saati142
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması142
Derse Özgü Staj
Ödev510
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Projeler
Sunum / Seminer
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)110
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)110
Toplam İşyükü :
Toplam İşyükü / 30(s) :
AKTS Kredisi :
Diğer NotlarYok