Ders AdıKodu Yerel KrediAKTS Ders (saat/hafta)Uygulama (saat/hafta)Laboratuar (saat/hafta)
Çağdaş Eğitim FelsefeleriEFT510437.5300
ÖnkoşullarYok
YarıyılGüz
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüSeçmeli @ Eğitimi Bilimleri ABD Eğitimin Felsefesi, Sosyal ve Tarihi Temelleri Tezli Yüksek Lisans Programı
Zorunlu @ Eğitimi Bilimleri ABD Eğitimin Felsefesi, Sosyal ve Tarihi Temelleri Yüksek Lisans Programı (Tezsiz)
Ders KategorisiUzmanlık/Alan Dersleri
Dersin Veriliş ŞekliYüz yüze
Dersi Sunan Akademik BirimEğitim Bilimleri Bölümü
Dersin KoordinatörüVefa Taşdelen
Dersi Veren(ler)
Asistan(lar)ı
Dersin AmacıModern eğitimin her ne kadar Rönesans dönemine kadar inen bir arka planı olsa da özellikle 1900’lü yıllarda şekillenmiştir. Bunun en önemli gerekçesi modern toplumların, modern bireyin oluşması aççısından eğitimin farkına varılmış olmasıdır. Modern dünyanın, toplum ve devletlerin üreticisi modern eğitimdir. Bu nednele 1900’lü yıllardan itibaren eğitim üzerine daha fazla düşünülmüş, bu kapsamda eğitim bilimleri, eğitim felsefesi disiplinleri ortaya çıkmış ve modern dünyayı üretecek insan tiğini yetiştirmek için eğitim fakülteleri açılmıştır. Çağdaş eğitim felsefeleri ve teorileri bağlamında eğitimin güncel sorunlarını tartışabilmek, çözüm önerileri getirebilmek dersin en önemli amaçları arasındadır.
Dersin İçeriğiRönesans döneminden sonra yeni bir dünyanın kapıları açılmıştır. Modern bilim, Reformasyon, Aydınlanma, Sanayi Devrimi, Fransız İhtilali, Modern Teknoloji, Ulus Devlet yapıları, uzmanlaşma, sanayi şehirlerinin oluşumu bir bütün olarak modern dünyaya doğru gelen süreci oluşturmuştur. Bu süreç içinde eğitim düşüncesi de olgunlaşmış, 1900’lü yıllardan itibaren önemli yaklaşımlar ortaya çıkmıştır. Çağdaş Eğitim Felsefesi dersinin içeriği, özellikle pragmatist felsefe bağlamında ortaya çıkan ilerlemecilik (progressivizm), yapılandırmacılık-yeniden yapılandırmacılık (consructionism- reconsructionism), aynı zamanda bir ilerlemecilik eleştirisi şeklinde kendini gösteren daimicilik (perennialism) ve esasici (essentialist) yaklaşımdır. Analitik eğitim felsefesini, postmodernist yaklaşımları, aynı zamanda alternafif eğitim modellerini de çağdaş eğitim felsefeleri içinde değerlendirmek gerekir.
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
  • Bagley, W.C. (1938). "An Essentialist's Platform for the Advancement of American Education," Educational Administration and Super-vision, 24, ss. 241–256. Bestor, A. Educational Westelands Büyükdüvenci, S. (2000). Varoluşçuluk ve Eğitim. George S. Counts (1932) Dare The School Build A New Social Order? (Okullar Yeni Bir Sosyal Düzen İnşa Eder mi?) Dewey, J. Okul ve Toplum. Dewey, J. Demokrasi ve Eğitim. Dewey, J. Deneyim ve Eğim. Dewey, J. Nasıl Düşünürüz. Ankara: Fol Yayınları. Dewey, J. Eğitimin Ahlak İlkeleri. Dewey, J. İnsan Doğası ve Davranışı. Gutek, Gerald L. (2001). Eğitimde Felsefi ve İdeolojik Yaklaşımlar. Ankara: Ütopya Yayınevi Noddings, Nel (2016) Eğitim Felsefesi. Ankara: Nobel. Taşdelen, V. Eğitim Felsefesi Maddesi. Maarif Ansiklopedisi (Yayımlanacak). Taşdelen, V. İlerlemecilik Maddesi. Maarif Ansiklopedisi (Yayımlanacak).
Opsiyonel Program BileşenleriYok

Ders Öğrenim Çıktıları

  1. Modern eğitimin temel dinamiklerini tanır. Modern eğitimin oluşum süreci hakkında bilgi sahibi olur. Eğitim problemelrini fark eder ve çağdaş eğitim kuramları çerçevesinde tartışır. Pragmatizmin eğitim felsefesini anlar. İlerlemeciliğin çağdaş eğitim teorileri içindeki yerini bilir. İlerlemeciliğin

Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi

DÖÇ-1
PÇ-1-
PÇ-2-
PÇ-3-
PÇ-4-
PÇ-5-

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

HaftaKonularÖn Hazırlık
1Modern eğitim kavramı: Eğitimde modernleşme.İlgili okumalar
2Rönesans, Reformasyon, Aydınlanma, Sanayileşme, Fransız İhtilali, Ulus Devlet, Modern Kentlerin oluşumu, uzmanlaşma.İlgili okumalar
3Modern Eğitime Duyulan gereksinme. Eğitim Fakülteleri, Eğitim Bilimleri, Eğitim Felsefesiİlgili okumalar
4İlerlemecilik: John Deweyİlgili okumalar
5İlerlemecilik: Okul ve Toplum (John Dewey).İlgili okumalar
6İlerlemecilik: Deneyim ve Eğitim (John Dewey).İlgili okumalar
7İlerlemecilik: Demokrasi ve Eğitim (John Dewey).İlgili okumalar
8Ara Sınav 1
9İlerlemecilik: Nasıl Düşünürüz (John Dewey).İlgili okumalar
10İlerlemecilik: İnsan Doğası ve Davranışı (John Dewey).İlgili okumalar
11İlerlemecilik Eleştirisi: Artur Bestor (Educational Westelands Eğitimin Çorak Toprakları isimli kitabı)İlgili okumalar
12İlerlemecilik Eleştirisi Bagley, W.C. (1938). "An Essentialist's Platform for the Advancement of American Education / Amerikan Eğitiminin Gelişimi için Bir Esasicinin Platformu" başlıklı makale tartışılacak.İlgili okumalar
13George S. Counts, 1932 tarihli Dare The School Build A New Social Order? (Okullar Yeni Bir Sosyal Düzen İnşa Eder mi?) başlıklı makale ilerlemecilik eleştirisi bağlamında ele alınacak, okunacak, yorumlanacak.İlgili okumalar
14Alternatif Eğitim Modelleri (Eleştirel Pedagoji)İlgili okumalar
15Analitik Felsefe ve Eğitimİlgili okumalar
16Final

Değerlendirme Sistemi

EtkinliklerSayıKatkı Payı
Devam/Katılım
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Derse Özgü Staj
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ödev
Sunum/Jüri230
Projeler
Seminer/Workshop
Ara Sınavlar
Final140
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı
TOPLAM100

AKTS İşyükü Tablosu

EtkinliklerSayıSüresi (Saat)Toplam İşyükü
Ders Saati153
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması155
Derse Özgü Staj
Ödev
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Projeler
Sunum / Seminer230
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)140
Toplam İşyükü :
Toplam İşyükü / 30(s) :
AKTS Kredisi :
Diğer NotlarYok