Dersin Amacı | Modern eğitimin her ne kadar Rönesans dönemine kadar inen bir arka planı
olsa da özellikle 1900’lü yıllarda şekillenmiştir. Bunun en önemli gerekçesi
modern toplumların, modern bireyin oluşması aççısından eğitimin farkına
varılmış olmasıdır. Modern dünyanın, toplum ve devletlerin üreticisi modern
eğitimdir. Bu nednele 1900’lü yıllardan itibaren eğitim üzerine daha fazla
düşünülmüş, bu kapsamda eğitim bilimleri, eğitim felsefesi disiplinleri ortaya
çıkmış ve modern dünyayı üretecek insan tiğini yetiştirmek için eğitim
fakülteleri açılmıştır. Çağdaş eğitim felsefeleri ve teorileri bağlamında eğitimin
güncel sorunlarını tartışabilmek, çözüm önerileri getirebilmek dersin en önemli
amaçları arasındadır. |
Dersin İçeriği | Rönesans döneminden sonra yeni bir dünyanın kapıları açılmıştır. Modern
bilim, Reformasyon, Aydınlanma, Sanayi Devrimi, Fransız İhtilali, Modern
Teknoloji, Ulus Devlet yapıları, uzmanlaşma, sanayi şehirlerinin oluşumu bir
bütün olarak modern dünyaya doğru gelen süreci oluşturmuştur. Bu süreç
içinde eğitim düşüncesi de olgunlaşmış, 1900’lü yıllardan itibaren önemli
yaklaşımlar ortaya çıkmıştır. Çağdaş Eğitim Felsefesi dersinin içeriği, özellikle
pragmatist felsefe bağlamında ortaya çıkan ilerlemecilik (progressivizm),
yapılandırmacılık-yeniden yapılandırmacılık (consructionism-
reconsructionism), aynı zamanda bir ilerlemecilik eleştirisi şeklinde kendini gösteren daimicilik (perennialism) ve esasici (essentialist) yaklaşımdır. Analitik
eğitim felsefesini, postmodernist yaklaşımları, aynı zamanda alternafif eğitim
modellerini de çağdaş eğitim felsefeleri içinde değerlendirmek gerekir. |
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | - Bagley, W.C. (1938). "An Essentialist's Platform for the Advancement of
American Education," Educational Administration and Super-vision, 24, ss.
241–256.
Bestor, A. Educational Westelands
Büyükdüvenci, S. (2000). Varoluşçuluk ve Eğitim.
George S. Counts (1932) Dare The School Build A New Social Order? (Okullar
Yeni Bir Sosyal Düzen İnşa Eder mi?)
Dewey, J. Okul ve Toplum.
Dewey, J. Demokrasi ve Eğitim.
Dewey, J. Deneyim ve Eğim.
Dewey, J. Nasıl Düşünürüz. Ankara: Fol Yayınları.
Dewey, J. Eğitimin Ahlak İlkeleri.
Dewey, J. İnsan Doğası ve Davranışı.
Gutek, Gerald L. (2001). Eğitimde Felsefi ve İdeolojik Yaklaşımlar. Ankara: Ütopya
Yayınevi
Noddings, Nel (2016) Eğitim Felsefesi. Ankara: Nobel.
Taşdelen, V. Eğitim Felsefesi Maddesi. Maarif Ansiklopedisi (Yayımlanacak).
Taşdelen, V. İlerlemecilik Maddesi. Maarif Ansiklopedisi (Yayımlanacak).
|