Dersin Amacı | Dewey’le birlikte çağdaş eğitimin ve kültürün önemli konularından biri
haline gelen düşünme ve düşünme eğitimi, 1960’lı yıllarla birlikte
Çocuklarla Felsefe başlığı altında bir açılım sergiler. Mathew Lipman’ın
öncüşüğünde başlayan çocuklarla felsefe çalışmaları kısa sürede pek çok
ülkede ilgi görmüş ve uygulama alanı bulmuştur. Dersin amacı öncelikle
Çocuklarla Felsefenin ne olduğu, çocuk ve felsefeyi nasıl anlamamız
gerektiği konusunu ele alacağız. Sorunu şu şekilde ortaya koyabiliriz:
Çocukluk ve felsefe arasınd anasıl bir ilgi kurulabilir? Çocukluk felsefe için
uygun bir yapıda mıdır? |
Dersin İçeriği | John Dewey’nin “Nasıl Düşünürüz?” isimli eserinden başlayarak
düşünmenin ne olduğu, insan hayatında nasıl bir yer tuttuğu, insanın insan
olmasındaki, hayatını şekillendirmesindeki ve problemlerini çözmesindeki
rolü gibi konular ele alınacak; Lipman’ın çocukların ve gençlerin düşünme
yetilerinin geliştirilmesi ve bunun bir gereklilik olduğu konusundaki
görüşlerinimn yer aldığı eserlerinin analizi, dersin en önemli içeriğini
oluşturacaktır. Bu kapsamda Thinking in Education (Eğitimde Düşünme),
Çocuklar İçin Felsefe, Okulda Felsefe, Sınıfta Felsefe gibi eserlerinin
yanında Türkiye’de Çocuklarla Felsefe’ye yönelik çalışmalar da dersin
içeriğini oluşturacaktır. |
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | - Dewey, J. Nasıl Düşünürüz?
- Matthew Lipman, Thinking in Education
- Matthew Lipman, Çocuklar İçin Felsefe
- Matthew Lipman, Okulda Felsefe,
- Matthew Lipman, Sınıfta Felsefe
- Taşdelen, V. (2020). Education of Thinking as a Path to Virtue and
Happiness In Qutadghu Bilig. Journal of History Culture and Art Research
(Tarih Kültür ve Sanat Araştırmaları Dergisi), Vol. 9/2, ss. 1-14.
- Taşdelen, V. (2014). Felsefenin Gülümseyen Yüzü: Çocuklarla Felsefe.
Türk Dili (756), ss. 562-568.
- Taşdelen, V. (2022). Dijital Çağda Çocuk ve Felsefe. RTB2 Eğitim Bilimleri
Kongresi: Van.
- Taşdelen, V. (2017). Çocuk Kültürü Bağlamında Çocuklarla Felsefe. Çocuk
ve Medeniyet, 2/4, ss. 7-17.
- Taşdelen, V. (2017). Çocuk Edebiyatı, Rasyonalite ve Felsefede Çocuk Sesi
(Viktor Johansson’dan Çeviri). Çocuk ve Medeniyet, 2/4, ss. 143-165.
- Taşdelen, V. (2019). Montaigne’nın Denemeler’inde Çocuklarla Felsefe. 2.
Uluslararası 19 Mayıs Yenilikçi Yaklaşımlar Kongresi. 27-29 Aralık 2019.
Samsun. Farabi Yayınevi, ss. 1212-1216.
- Taşdelen, V. (2017). Fazıl Hüsnü Dağlarca’nın Çocuk ve Allah İsimli
Eserinde Metafizik Duyarlık. Mahmut Tezcan’a Armağan. Ed. A.
Kasapoğlu, A.Ç. İlhan, Z. Güler. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim
Bilimleri Fakültesi Yayınları, ss. 624-636.
|