Ders AdıKodu Yerel KrediAKTS Ders (saat/hafta)Uygulama (saat/hafta)Laboratuar (saat/hafta)
Çocuklarla FelsefeEFT510537.5300
ÖnkoşullarYok
YarıyılGüz
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüSeçmeli @ Eğitimi Bilimleri ABD Eğitimin Felsefesi, Sosyal ve Tarihi Temelleri Tezli Yüksek Lisans Programı
Zorunlu @ Eğitimi Bilimleri ABD Eğitimin Felsefesi, Sosyal ve Tarihi Temelleri Yüksek Lisans Programı (Tezsiz)
Ders KategorisiUzmanlık/Alan Dersleri
Dersin Veriliş ŞekliYüz yüze
Dersi Sunan Akademik BirimEğitim Bilimleri Bölümü
Dersin KoordinatörüVefa Taşdelen
Dersi Veren(ler)
Asistan(lar)ı
Dersin AmacıDewey’le birlikte çağdaş eğitimin ve kültürün önemli konularından biri haline gelen düşünme ve düşünme eğitimi, 1960’lı yıllarla birlikte Çocuklarla Felsefe başlığı altında bir açılım sergiler. Mathew Lipman’ın öncüşüğünde başlayan çocuklarla felsefe çalışmaları kısa sürede pek çok ülkede ilgi görmüş ve uygulama alanı bulmuştur. Dersin amacı öncelikle Çocuklarla Felsefenin ne olduğu, çocuk ve felsefeyi nasıl anlamamız gerektiği konusunu ele alacağız. Sorunu şu şekilde ortaya koyabiliriz: Çocukluk ve felsefe arasınd anasıl bir ilgi kurulabilir? Çocukluk felsefe için uygun bir yapıda mıdır?
Dersin İçeriğiJohn Dewey’nin “Nasıl Düşünürüz?” isimli eserinden başlayarak düşünmenin ne olduğu, insan hayatında nasıl bir yer tuttuğu, insanın insan olmasındaki, hayatını şekillendirmesindeki ve problemlerini çözmesindeki rolü gibi konular ele alınacak; Lipman’ın çocukların ve gençlerin düşünme yetilerinin geliştirilmesi ve bunun bir gereklilik olduğu konusundaki görüşlerinimn yer aldığı eserlerinin analizi, dersin en önemli içeriğini oluşturacaktır. Bu kapsamda Thinking in Education (Eğitimde Düşünme), Çocuklar İçin Felsefe, Okulda Felsefe, Sınıfta Felsefe gibi eserlerinin yanında Türkiye’de Çocuklarla Felsefe’ye yönelik çalışmalar da dersin içeriğini oluşturacaktır.
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
  • Dewey, J. Nasıl Düşünürüz?
  • Matthew Lipman, Thinking in Education
  • Matthew Lipman, Çocuklar İçin Felsefe
  • Matthew Lipman, Okulda Felsefe,
  • Matthew Lipman, Sınıfta Felsefe
  • Taşdelen, V. (2020). Education of Thinking as a Path to Virtue and Happiness In Qutadghu Bilig. Journal of History Culture and Art Research (Tarih Kültür ve Sanat Araştırmaları Dergisi), Vol. 9/2, ss. 1-14.
  • Taşdelen, V. (2014). Felsefenin Gülümseyen Yüzü: Çocuklarla Felsefe. Türk Dili (756), ss. 562-568.
  • Taşdelen, V. (2022). Dijital Çağda Çocuk ve Felsefe. RTB2 Eğitim Bilimleri Kongresi: Van.
  • Taşdelen, V. (2017). Çocuk Kültürü Bağlamında Çocuklarla Felsefe. Çocuk ve Medeniyet, 2/4, ss. 7-17.
  • Taşdelen, V. (2017). Çocuk Edebiyatı, Rasyonalite ve Felsefede Çocuk Sesi (Viktor Johansson’dan Çeviri). Çocuk ve Medeniyet, 2/4, ss. 143-165.
  • Taşdelen, V. (2019). Montaigne’nın Denemeler’inde Çocuklarla Felsefe. 2. Uluslararası 19 Mayıs Yenilikçi Yaklaşımlar Kongresi. 27-29 Aralık 2019. Samsun. Farabi Yayınevi, ss. 1212-1216.
  • Taşdelen, V. (2017). Fazıl Hüsnü Dağlarca’nın Çocuk ve Allah İsimli Eserinde Metafizik Duyarlık. Mahmut Tezcan’a Armağan. Ed. A. Kasapoğlu, A.Ç. İlhan, Z. Güler. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları, ss. 624-636.
Opsiyonel Program BileşenleriYok

Ders Öğrenim Çıktıları

  1. Etkili sorular sorar.
  2. Öğrendiği bilgileri özümser ve kullanır.
  3. Düşüncelerini ifade eder.
  4. Başkalarının fikirlerini dinler.
  5. Kaynak güvenirliğini test eder.
  6. Düşünce tutarlığı gözetir.
  7. Bilmekte ve öğrenmekten zevk alır.
  8. Etkili okumalar yapar.
  9. Eleştirel düşünme becerisi gösterir.

Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi

DÖÇ-1DÖÇ-2DÖÇ-3DÖÇ-4DÖÇ-5DÖÇ-6DÖÇ-7DÖÇ-8DÖÇ-9

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

HaftaKonularÖn Hazırlık
1Düşünme, Düşünce ve İnsanİlgili okumalar
2Felsefe tarihinde düşünceİlgili okumalar
3Rasyonalite ve mantıkİlgili okumalar
4Çocuk ve çocuklukİlgili okumalar
5John Dewey’de düşünme ve İşlevleriİlgili okumalar
6Çocuklarla felsefe nedir?İlgili okumalar
7Çocuklarla felsefenin kurucusu olarak Montaigneİlgili okumalar
8Ara Sınav 1
9Locke, Rousseau ve Kant’ta çocuk modernleşmesiİlgili okumalar
10Matthew Lİpman’da çocuklukİlgili okumalar
11Matthew Lipman’da çocuklarla felsefenin gerekçeleriİlgili okumalar
12Mattherw Lipman’da Çocuklarla felsefe ve eğitimİlgili okumalar
13Edebiyat ve Felsefe: Küçük Prensİlgili okumalar
14Çocuk ve Felsefe: Çocuk ve Rasyonalite (Viktor Johansson)İlgili okumalar
15Dijital kültürde çocukluk ve felsefeİlgili okumalar
16Final

Değerlendirme Sistemi

EtkinliklerSayıKatkı Payı
Devam/Katılım
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Derse Özgü Staj
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ödev
Sunum/Jüri230
Projeler
Seminer/Workshop
Ara Sınavlar
Final
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı
TOPLAM100

AKTS İşyükü Tablosu

EtkinliklerSayıSüresi (Saat)Toplam İşyükü
Ders Saati153
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması155
Derse Özgü Staj
Ödev
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Projeler
Sunum / Seminer230
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)140
Toplam İşyükü :
Toplam İşyükü / 30(s) :
AKTS Kredisi :
Diğer NotlarYok