Ders AdıKodu Yerel KrediAKTS Ders (saat/hafta)Uygulama (saat/hafta)Laboratuar (saat/hafta)
Eğitim KuramlarıEFT510837.5300
ÖnkoşullarYok
YarıyılGüz
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüSeçmeli @ Eğitimi Bilimleri ABD Eğitimin Felsefesi, Sosyal ve Tarihi Temelleri Tezli Yüksek Lisans Programı
Zorunlu @ Eğitimi Bilimleri ABD Eğitimin Felsefesi, Sosyal ve Tarihi Temelleri Yüksek Lisans Programı (Tezsiz)
Ders KategorisiUzmanlık/Alan Dersleri
Dersin Veriliş ŞekliYüz yüze
Dersi Sunan Akademik BirimEğitim Bilimleri Bölümü
Dersin KoordinatörüVefa Taşdelen
Dersi Veren(ler)
Asistan(lar)ı
Dersin AmacıEğitim faaliyetleri, ağiitm anlayışları, modern toplumların oluşmaya başlamasıyla birlikte yeni bir aşamaya gelmiştir. Bu süreç içinde Eğitim Bilimleri, eğitim felsefesi gibi eğitimi bilimsel ve felsefi açıdan inceleyecek, irdeleyecek bilim dalları ve disiplinler ortaya çıkmıştır. John Dewey, eğitim felsefesinin, çağdaş felsefesinin bir disiplini haline gelmesinde önemli katkıları olan bir kişidir. Ona göre felsefe daha başlangıştan beri eğitim felsefesidir. Zira felsefe insanın dünyaya, hayata, varlığa bakışını, mitoslardan, masallardan modern bilime ulaştıracak bir çizgide rasyonel ve gerçekçi bir tarzda ele almaya başlamış, bir bakıma insnaın düşünme yeteneğini eğitmiştir. Eğiitm Kuramları başlığını taşıyan bu dersin amacı tarihsel süreç içinde eğitim düşüncesinin gelişimini incelemek, günümüzün eğitim sorunlarını ele almada tarihsel ve kültürel bir birikim oluşturabilmektir.
Dersin İçeriğiEğitim Kuramları dersinde mitos’tan logos’a geçişle birlikte tabiat filozoflarının görüşlerine yer verilecek, ardından Sofistlerin felsefeye ve eğitim anlayışına getiridkleri yeni hava tartışılacaktır. Süreç içinde şu filozofların eğitim görüşleri ele alınacak ve tartışılacaktır: Sokrates, Platon, Aristoteles, Farabi, Yuzuf Has Hacib, Gazali, İbn Haldun, Erasmus, Comenius, Locke, Rousseau, Kant, Froebel, Petalozzi, Herbart, Herbert Spencer, John Waldo Emerson.
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
  • Platon, Devlet
  • Aristeteles. Politika.
  • Comenius. Büyük Didaktika.
  • Aristoteles. Etika.
  • Farabî (2001). El-Medînetü’l Fâzıla. Çev. Nazfiz Danışman. İstanbul: Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Farabî (1974a). Mutluluğu Kazanma (Tahsîlu’s Sa‛ade). Çev. Hüseyin Atay. Farabî’nin Üç Eseri içinde. Ankara: Ankara Üniversitesi İlâhiyat Fakültesi Yayınları, ss. 3-62.
  • Locke. Eğitim Üzerine.
  • Kant. Eğitim Üzerine.
  • Spencer, H. Zihin, Ahlak, Beden Eğitimi.
  • Küken, Gülmihal. Ortaçağda Eğitim Felsefesi.
  • Platon, Devlet.
  • Rousseau. Emile.
  • Rusk, Rusk Robert (1981). The Doctrines of the Great Educators. Yusuf Has Hacib (1959). Kutadgu Bilig II. Haz. Reşit Rahmeti Arat. Ankara: Türk Tarih Kurumu Basımevi.
  • Taşdelen, V. (2014). Logos and Education: On the Educational Philosophy of Heraclitus. The Anthropologist, 18 (3), pp. 911-920.
  • Taşdelen, V. (2019). Kutadgu Bilig’in Felsefi Bağlamı. Milli Folklor, 124, ss. 5-16.
Opsiyonel Program BileşenleriYok

Ders Öğrenim Çıktıları

  1. Eğitim düşüncesinin tarih içindeki gelişimini takip eder.
  2. Eğitim düşüncesi hangi aşamalardan geçerek günümüze ulaşmıiştır, sorusunu cevaplar.
  3. Günümüz eğitim problemlerini tarihi perspektifi kullanarak cevaplar.
  4. Eğitim problemlerini felsefi bakış açısı kullanarak tartışır.

Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi

DÖÇ-1DÖÇ-2DÖÇ-3DÖÇ-4

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

HaftaKonularÖn Hazırlık
1Mitos’tan Logos’a düşüncenin evrimiİlgili okumalar
2Tabiat Filozoflarıİlgili okumalar
3Sofistler ve Sokratesİlgili okumalar
4Platonİlgili okumalar
5Aristotelesİlgili okumalar
6Farabiİlgili okumalar
7Yusuf Has Hacibİlgili okumalar
8Ara Sınav 1
9Comeniusİlgili okumalar
10Montaigne-Miltonİlgili okumalar
11Lockeİlgili okumalar
12Rousseauİlgili okumalar
13Kantİlgili okumalar
14Froebel - Pestalozziİlgili okumalar
15Herbert Spencerİlgili okumalar
16Final

Değerlendirme Sistemi

EtkinliklerSayıKatkı Payı
Devam/Katılım
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Derse Özgü Staj
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ödev
Sunum/Jüri230
Projeler
Seminer/Workshop
Ara Sınavlar
Final140
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı
TOPLAM100

AKTS İşyükü Tablosu

EtkinliklerSayıSüresi (Saat)Toplam İşyükü
Ders Saati153
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması155
Derse Özgü Staj
Ödev
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Projeler
Sunum / Seminer230
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)140
Toplam İşyükü :
Toplam İşyükü / 30(s) :
AKTS Kredisi :
Diğer NotlarYok