Dersin Amacı | Eğitim faaliyetleri, ağiitm anlayışları, modern toplumların oluşmaya
başlamasıyla birlikte yeni bir aşamaya gelmiştir. Bu süreç içinde Eğitim
Bilimleri, eğitim felsefesi gibi eğitimi bilimsel ve felsefi açıdan
inceleyecek, irdeleyecek bilim dalları ve disiplinler ortaya çıkmıştır. John
Dewey, eğitim felsefesinin, çağdaş felsefesinin bir disiplini haline
gelmesinde önemli katkıları olan bir kişidir. Ona göre felsefe daha
başlangıştan beri eğitim felsefesidir. Zira felsefe insanın dünyaya, hayata,
varlığa bakışını, mitoslardan, masallardan modern bilime ulaştıracak bir
çizgide rasyonel ve gerçekçi bir tarzda ele almaya başlamış, bir bakıma
insnaın düşünme yeteneğini eğitmiştir. Eğiitm Kuramları başlığını taşıyan
bu dersin amacı tarihsel süreç içinde eğitim düşüncesinin gelişimini
incelemek, günümüzün eğitim sorunlarını ele almada tarihsel ve kültürel bir
birikim oluşturabilmektir. |
Dersin İçeriği | Eğitim Kuramları dersinde mitos’tan logos’a geçişle birlikte tabiat
filozoflarının görüşlerine yer verilecek, ardından Sofistlerin felsefeye ve
eğitim anlayışına getiridkleri yeni hava tartışılacaktır. Süreç içinde şu
filozofların eğitim görüşleri ele alınacak ve tartışılacaktır: Sokrates, Platon,
Aristoteles, Farabi, Yuzuf Has Hacib, Gazali, İbn Haldun, Erasmus,
Comenius, Locke, Rousseau, Kant, Froebel, Petalozzi, Herbart, Herbert
Spencer, John Waldo Emerson. |
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | - Platon, Devlet
- Aristeteles. Politika.
- Comenius. Büyük Didaktika.
- Aristoteles. Etika.
- Farabî (2001). El-Medînetü’l Fâzıla. Çev. Nazfiz Danışman. İstanbul: Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları.
- Farabî (1974a). Mutluluğu Kazanma (Tahsîlu’s Sa‛ade). Çev. Hüseyin
Atay. Farabî’nin Üç Eseri içinde. Ankara: Ankara Üniversitesi
İlâhiyat Fakültesi Yayınları, ss. 3-62.
- Locke. Eğitim Üzerine.
- Kant. Eğitim Üzerine.
- Spencer, H. Zihin, Ahlak, Beden Eğitimi.
- Küken, Gülmihal. Ortaçağda Eğitim Felsefesi.
- Platon, Devlet.
- Rousseau. Emile.
- Rusk, Rusk Robert (1981). The Doctrines of the Great Educators.
Yusuf Has Hacib (1959). Kutadgu Bilig II. Haz. Reşit Rahmeti Arat.
Ankara: Türk Tarih Kurumu Basımevi.
- Taşdelen, V. (2014). Logos and Education: On the Educational
Philosophy of Heraclitus. The Anthropologist, 18 (3), pp. 911-920.
- Taşdelen, V. (2019). Kutadgu Bilig’in Felsefi Bağlamı. Milli Folklor, 124, ss. 5-16.
|