Ders AdıKodu Yerel KrediAKTS Ders (saat/hafta)Uygulama (saat/hafta)Laboratuar (saat/hafta)
Eğitim Sosyolojisinde Temel TeorilerEFT511037.5300
ÖnkoşullarYok
YarıyılGüz
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüZorunlu @ Eğitimi Bilimleri ABD Eğitimin Felsefesi, Sosyal ve Tarihi Temelleri Tezli Yüksek Lisans Programı
Zorunlu @ Eğitimi Bilimleri ABD Eğitimin Felsefesi, Sosyal ve Tarihi Temelleri Yüksek Lisans Programı (Tezsiz)
Ders KategorisiUzmanlık/Alan Dersleri
Dersin Veriliş ŞekliYüz yüze
Dersi Sunan Akademik BirimEğitim Bilimleri Bölümü
Dersin KoordinatörüBüşra Tombak İlhan
Dersi Veren(ler)
Asistan(lar)ı
Dersin AmacıEğitim Sosyolojisinde Temel Teoriler dersinin amacı, eğitim sosyolojisi alanına yön veren temel/klasik teorilerin ortaya çıkış, ele aldıkları sorunlar, yöntem ve tekniklerinin ele alınmasıdır.
Dersin İçeriğiDers kapsamında İşlevselcilik, Çatışmacılık, Sembolik Etkileşimcilik, Sosyal İnşacılık teorileri temel eserler ve çağdaş okumalarla ele alınacaktır. Bunların yanında Marksizm, Feminizm, Liberalizm teorilerinden de bahsedilecektir. Teoriler tarihsel akış ve tematik açılardan ele alınarak karşılaştırmalar gerçekleştirilecektir.
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
  • Alan Sadovnik, Ryan Coughlan. Sociology of Education: A Critical Reader. Routledge.
  • İsmail Doğan. Eğitim Sosyolojisi. Pegem Akademi.
  • Bourdieu, P., Passeron, Jean-Claude. (2015). Yeniden Üretim: Eğitim Sistemine İlişkin Bir Teorinin İlkeleri. Heretik Yay.
  • Foucault, Michael. Hapishanenin Doğuşu. İmge Kitabevi.
  • Giddens, Anthony. Kapitalizm ve Sosyal Teori. İletişim Yay.
Opsiyonel Program BileşenleriYok

Ders Öğrenim Çıktıları

  1. Eğitim sosyolojisinin temel teorilerinden işlevselciliği açıklar.
  2. Eğitim sosyolojisinin temel teorilerinden çatışmacılığı açıklar.
  3. Eğitim sosyolojisinin temel teorilerinden sembolik etkileşimcilik ve sosyal inşacılık teorilerini açıklar.
  4. Eğitim sosyolojisinin temel teorilerini karşılaştırarak tartışır.
  5. Eğitim sosyolojisinin temel teorilerinin kullanıldığı araştırmaları değerlendirir.
  6. Eğitim sosyolojisinin temel teorilerinden birini kullanarak bir araştırma önerisi hazırlar.

Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi

DÖÇ-1DÖÇ-2DÖÇ-3DÖÇ-4DÖÇ-5DÖÇ-6

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

HaftaKonularÖn Hazırlık
1Eğitim Sosyolojisinin Kökeni ve İşlevleriİlgili okumalar
2Eğitimin Toplumsal İşlevleriİlgili okumalar
3Durkheim, Eğitim, Toplum ve İşlevselcilikİlgili okumalar
4Karl Marx, Max Weber, Bowles ve Gintis; Çatışmacılıkİlgili okumalar
5Bir Sistem Olarak Okulİlgili okumalar
6Bourdieu ve Sermaye Kavramıİlgili okumalar
7Basil Bernstein, Sınıf, Kod ve Yeniden Üretimİlgili okumalar
8Ara Sınav 1
9Eleştirel Teori ve Teorisyenler, Foucault ve Freireİlgili okumalar
10Eleştirel Teori ve Teorisyenler, Foucault ve Freireİlgili okumalar
11Sembolik Etkileşimcilik, Erving Goffmanİlgili okumalar
12Sosyal İnşacılık, George Herbert Mead, Berger ve Luckmann, Baumanİlgili okumalar
13Feminizm, Liberalizm ve Eğitimİlgili okumalar
14Temel Teoriler ve Eğitim Sosyolojisi Araştırmaları Iİlgili okumalar
15Temel Teoriler ve Eğitim Sosyolojisi Araştırmaları IIİlgili okumalar
16Final

Değerlendirme Sistemi

EtkinliklerSayıKatkı Payı
Devam/Katılım
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Derse Özgü Staj
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ödev
Sunum/Jüri
Projeler
Seminer/Workshop
Ara Sınavlar
Final
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı
TOPLAM100

AKTS İşyükü Tablosu

EtkinliklerSayıSüresi (Saat)Toplam İşyükü
Ders Saati153
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması155
Derse Özgü Staj
Ödev
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Projeler
Sunum / Seminer230
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)140
Toplam İşyükü :
Toplam İşyükü / 30(s) :
AKTS Kredisi :
Diğer NotlarYok