Ders AdıKodu Yerel KrediAKTS Ders (saat/hafta)Uygulama (saat/hafta)Laboratuar (saat/hafta)
Eğitim Tarihinde Temel Sorunlar Yöntem ve TekniklerEFT511137.5300
ÖnkoşullarYok
YarıyılGüz
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüSeçmeli @ Eğitimi Bilimleri ABD Eğitimin Felsefesi, Sosyal ve Tarihi Temelleri Tezli Yüksek Lisans Programı
Zorunlu @ Eğitimi Bilimleri ABD Eğitimin Felsefesi, Sosyal ve Tarihi Temelleri Yüksek Lisans Programı (Tezsiz)
Ders KategorisiUzmanlık/Alan Dersleri
Dersin Veriliş ŞekliYüz yüze
Dersi Sunan Akademik BirimEğitim Bilimleri Bölümü
Dersin KoordinatörüMustafa Gündüz
Dersi Veren(ler)
Asistan(lar)ı
Dersin AmacıEğitim tarihi araştırmalarında temel kaynaklar, referans eserler, temel araştırma materyallerini tanımak bu dersin öncelikli amacıdır. Türk eğitim tarihinin öncü kişi ve eserlerini tanımak, bunların yöntem ve tekniklerine aşina olmak önceliklidir. Eğitim tarihi araştırmalarında karşılaşılan temel sorunlardan, dil, kültür, hukuk, bürokrasi, disiplinler arası yaklaşımlar ve yöntem farklılıkları gibi hususları anlamak ve bu sorunların çözümüne dair stratejiler geliştirmek bu dersin amacıdır. Eğitim tarihi araştırmalarında başta resmi arşivler olmak üzere, özel koleksiyonlar, basın ürünleri, eğitim mimarisi, sanat eserleri ve yayımlanmış/yayımlanmamış akademik araştırmaları tanımak ve bunları eğitim tarihi araştırmalarının temel kaynağı haline getirmek bu derste öğrenilmesi gereken hususlardır. Bunun yanında sözlü tarih araştırmaları ve sözlü tarih ürünlerinin derlenmesi ve eğitim tarihinde kullanma becerilerinin öğretilmesi de dersin hedeflerin arasındadır.
Dersin İçeriğiEğitim tarihinin temel konuları,Eğitim tarihi yazıclığında temel sorunlar, Başlangıçtan bu güne eğtiim tarihi tasnifi ve her dönemin kendine göre kurum, kavram, eser, kişi ve eserlerine yönelik tanıma ve eleşttirel tutum edenbilme becerileri. Antik dönem eğitim tarihi, Antik Yunan ve Greklerde eğitim, Roma ve Bizansta eğtiim, İslam devletlerinde eğitim, selçuklularda eğitim, osmanlılarda eğitim (Osmanlı klasik dönemi eğitim, modernleşme dönemi eğitimde temel sorunlar, her iki dönemin belli başlı kurumları, eserleri ve eğitimcilerini tanıma). Cumhuriyet dönemi eğitim, cumhuriyet dönemi eğitimciler ve eserleri. Cumhuriyet dönemi eğitiminde temel sorunlar ve politikalar.
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
  • Yahya Akyüz, Türk Eğitim Tarihi, Ankara: 2022.
  • Kronolojik ve Tematik Türk Eğitim Tarihi (Ed. Mustafa Gündüz), istanbul: 2024.
  • Osman Ergin, Türk Maarif Tarihi, İstanbul 1977.
  • Handbook of History of Education, London: 2010.
  • Mustafa Gündüz, Eğitim Tarihinin Peşinde, Ankara: 2019.
Opsiyonel Program BileşenleriYok

Ders Öğrenim Çıktıları

  1. 1. Eğitim tarihinin genel konuları tanır.
  2. 2. Eğitim eğitim tarihini ana konuları itibariyle dönemlere ayırır ve her bir dönemin belirgin özellikleri hakkında bilgi edinir.
  3. Eğitim tarihi tarih yazıcılığının temel sorunları hakkında bilgi edinir, bu sorunlara yönelik farkındalık kazanır
  4. Eğitim tarihinin farklı dönem ve konularına yönelik hangi sorunların olduğunu ve bu sorunların hangi kaynaklara dayalı olarak, hangi araç gereçlerle, kaynaklarla ve hangi yöntem ve tekniklerle araştırılabileceğine dair minimum düzeyde bilgi edinir.

Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi

DÖÇ-1DÖÇ-2DÖÇ-3DÖÇ-4

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

HaftaKonularÖn Hazırlık
1Eğitim Tarihinde Temel Sorunlarİlgili okumalar
2Eğitim tarihi yazıcılığıİlgili okumalar
3Eğitim tarihi yazıcılığında önde gelen isimlerİlgili okumalar
4Eğitim tarihi yazıcılığında önde gelen isimler ve eserleriİlgili okumalar
5Türkiye’de eğitim tarihi yazımının başlaması ve sorunlarİlgili okumalar
6Eğitim tarihinin ilk örnekleri, Antik dönemlerİlgili okumalar
7Yunan, Roma, Bizans’ta eğitimİlgili okumalar
8Ara Sınav 1
9Osmanlı kuruluş ve klasik döneminde eğitimİlgili okumalar
10Osmanlı klasik dönemi eğitim kurumlarıİlgili okumalar
11Modernleşme dönemi eğitim kurumlarıİlgili okumalar
12Tanzimat ve meşrutiyet dönemi eğitimİlgili okumalar
13Erken cumhuriyet dönemi eğitimİlgili okumalar
14Cumhuriyet dönemi eğitimcileriİlgili okumalar
15Cumhuriyet dönemi temel eğitim sorunlarıİlgili okumalar
16Final

Değerlendirme Sistemi

EtkinliklerSayıKatkı Payı
Devam/Katılım
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Derse Özgü Staj
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ödev
Sunum/Jüri230
Projeler
Seminer/Workshop
Ara Sınavlar
Final140
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı
TOPLAM100

AKTS İşyükü Tablosu

EtkinliklerSayıSüresi (Saat)Toplam İşyükü
Ders Saati153
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması155
Derse Özgü Staj
Ödev
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Projeler
Sunum / Seminer230
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)140
Toplam İşyükü :
Toplam İşyükü / 30(s) :
AKTS Kredisi :
Diğer NotlarYok