Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) |
---|---|---|---|---|---|---|
Eğitim ve Edebiyat | EFT5112 | 3 | 7.5 | 3 | 0 | 0 |
Önkoşullar | Yok |
---|
Yarıyıl | Güz |
---|
Dersin Dili | Türkçe |
---|---|
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli @ Eğitimi Bilimleri ABD Eğitimin Felsefesi, Sosyal ve Tarihi Temelleri Tezli Yüksek Lisans Programı Zorunlu @ Eğitimi Bilimleri ABD Eğitimin Felsefesi, Sosyal ve Tarihi Temelleri Yüksek Lisans Programı (Tezsiz) |
Ders Kategorisi | Uzmanlık/Alan Dersleri |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
Dersi Sunan Akademik Birim | Eğitim Bilimleri Bölümü |
---|---|
Dersin Koordinatörü | Mustafa Gündüz |
Dersi Veren(ler) | |
Asistan(lar)ı |
Dersin Amacı | Pek çok sanat dalı eğitimi doğrudan etkilemekte ve eğitime etkin katkı vermektedir. Bu dersin amacı farklı sanat türleri ve kuramlarının eğitimle ilişkisini kurmak ve sanat ürünleri yoluyla eğitimin nasıl sağlandığı, eğitime nasıl etki edilmek istendiği ya da eğitime nasıl katkı verilmeye çalışıldığı incelenecektir. Edebiyat/roman, şiir, resim, tiyatro, müzik, karikatür, sinema ve mimarinin eğitimle ilişkisi üzerinde durulduktan sonra, her bir sanat alanından özgün örnekler seçilerek eğitim sanat iç içeliği üzerinde durulacaktır. Böylece, sanat ürünlerinin eğitim aracı olarak nasıl kullanılabileceğine dair örnekler geliştirilecektir. |
---|---|
Dersin İçeriği | Edebiyat’ın farklı türleri vardır. Roman, hikaye, şiir, anı, günlük edebiyatın en yaygın türleridir. Bu türler salt bir estetik kaygıyla anlatıdan öte, bireysel ve toplumsal konuları, sorunları ele alan, tartışan ve bazen de çözümler önerek metinlerdir. Bu sebeple, her bir edebi türün eğitim meselelerine nasıl baktığı araştırılabilir. Bu derste Türk romanlarında eğitim, türk şiirinde eğitim, Türk yazı hayatında anılar ve hatıralar, Türk tiyatrosunda eğitim ve Türk sinemasında eğitim konuları yer alacaktır. |
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
|
Opsiyonel Program Bileşenleri | Yok |
Ders Öğrenim Çıktıları
- Edebiyat ve eğitim arasındaki yakın ilişki hakkında bilgi sahibi olur.
- Edebi eserlerde eğitim konularının nasıl yer aldığı hakkında bilgi sahibi olur.
- Osmanlı halk edebiyatında eğitim ve ahlak temaları hakkında bilgi edinir
- Divan şiirinde eğitim ve ahlak konularının nasıl yer aldığı hakkında bilgi sahibi olur.
- Tanzimat dönemi Türk edebiyatında eğitim konularının nasıl yer aldığı hakkında bilgi edinir.
- Erken Cumhuriyet dönemi roman ve hikayelerinde eğitimin nasıl yer aldığı hakkında bilgi edinir.
- Cumhuriyet dönemi tiyatro sahnelerinde eğitim ilişkisini anlar.
- Türk sineması ve eğitim konusunda bilgi edinir.
Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi
DÖÇ-1 | DÖÇ-2 | DÖÇ-3 | DÖÇ-4 | DÖÇ-5 | DÖÇ-6 | DÖÇ-7 | DÖÇ-8 |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Edebiyat, sosyoloji ve eğitim ilişkisi teorileri | İlgili okumalar |
2 | Edebi türlerin eğitime bakışı | İlgili okumalar |
3 | Edebiyat, ahlak, eğitim ve toplum sorunları | İlgili okumalar |
4 | Eski Türk edebiyatı ve eğitim | İlgili okumalar |
5 | Divan şiiri ve eğitim. | İlgili okumalar |
6 | Halk edebiyatı türleri ve eğitim | İlgili okumalar |
7 | Modernleşme dönemi edebiyat ve eğitim. | İlgili okumalar |
8 | Ara Sınav 1 | |
9 | Tanzimat ve II. Meşrutiyet dönemi edebiyatı ve eğitim. | İlgili okumalar |
10 | Erken Cumhuriyet dönemi romanlarında eğitim | İlgili okumalar |
11 | Müzik, resim, performans sanatları ve eğitim | İlgili okumalar |
12 | Tiyatro ve eğitim | İlgili okumalar |
13 | Günlükler ve eğitim | İlgili okumalar |
14 | Anılar ve hatıralarda eğitime ayrılan yerler ve özellikleri | İlgili okumalar |
15 | Türk sineması ve eğitim, 1980’lere kadar | İlgili okumalar |
16 | Final |
Değerlendirme Sistemi
Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | ||
Laboratuar | ||
Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Derse Özgü Staj | ||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | ||
Ödev | ||
Sunum/Jüri | 2 | 30 |
Projeler | ||
Seminer/Workshop | ||
Ara Sınavlar | ||
Final | 1 | 40 |
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
TOPLAM | 100 |
AKTS İşyükü Tablosu
Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü |
---|---|---|---|
Ders Saati | 15 | 3 | |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Arazi Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 15 | 5 | |
Derse Özgü Staj | |||
Ödev | |||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Projeler | |||
Sunum / Seminer | 2 | 30 | |
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | |||
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 40 | |
Toplam İşyükü : | |||
Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
AKTS Kredisi : |
Diğer Notlar | Yok |
---|