Ders AdıKodu Yerel KrediAKTS Ders (saat/hafta)Uygulama (saat/hafta)Laboratuar (saat/hafta)
Eğitim ve ModernleşmeEFT511337.5300
ÖnkoşullarYok
YarıyılGüz
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüSeçmeli @ Eğitimi Bilimleri ABD Eğitimin Felsefesi, Sosyal ve Tarihi Temelleri Tezli Yüksek Lisans Programı
Zorunlu @ Eğitimi Bilimleri ABD Eğitimin Felsefesi, Sosyal ve Tarihi Temelleri Yüksek Lisans Programı (Tezsiz)
Ders KategorisiUzmanlık/Alan Dersleri
Dersin Veriliş ŞekliYüz yüze
Dersi Sunan Akademik BirimEğitim Bilimleri Bölümü
Dersin KoordinatörüMustafa Gündüz
Dersi Veren(ler)
Asistan(lar)ı
Dersin AmacıAvrupa’da 18. Yüzyılın başlarından itibaren sanayi devriminin ve aydınlanma düşüncesinin hazırlamasıyla meydana gelen yeni hayat biçiminin adı olan modernite, kendine özgü yeni bir zihniyet, devlet, siyaset, ekonomi, toplumsal hayat, mekân ve günlük yaşam tarzı meydana getirmiştir. Eskisinden tamamıyla farklı bu yeni hayat ve düşünme biçimi “modern eğitim” olarak nitelenebilecek bir eğitim sistemi ortaya koymuştur. Bu dersin amacı, Avrupa’da ortaya çıkan bu modern eğitim sisteminin temel özelliklerini, felsefesini, kurumlarını ve öncü kişilerini tanımaktır. Daha sonra ise modern eğitimin Batı dışı toplumlara nasıl geçtiği ve özellikle de Osmanlı Devleti’nde ve Türkiye Cumhuriyeti’nde modern eğitimin nasıl alımlandığı, öncü kurumların ve kişilerinin kimler olduğu ve süreç içinde bunların nasıl geliştiği anlatılacaktır. Farklı ülkelerin değişik modernleşme yöntem ve pratikleri olduğundan bu farklılığı ve benzerlikleri tanımak da dersin temel amaçları arasındadır.
Dersin İçeriğiModernite, modern ve moderleşme kavramları nedir? Nasıl ortaya çıkmıştır ve bu kavramların temel bileşenleri nelerdir? Modernite ve modernleşme sürecinde eğitim nasıl ortaya çıkmıştır? Modernitenin felsefi ve tarihi süreci. Avrupa’da modern siyaset, ekonomi, devlet ve eğitimin ortaya çıkması. Batı dışı toplumların moderniteden etkilenleri ve modernleşme süreci. Modernleşme sürecinde eğitimin aldığı rol ve ortaya çıkan kurumsal yapılar. Osmanl ve erken cumhuriyet döneminde modernleşme ve eğitim ilişkisi, modernleşme sürecinde öne çıkan eserler ve kişiler. Toplumsal yapı, siyaset ve eğitimin modernleşme sürecindeki karmaşık ilişkisini anlamak.
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
  • Osman Kafadar, Türk Eğitim Düşüncesinde Batılılaşma, Ankara: 1997.
  • Joseph S. Szyliowicz, Education And Modernization In The Middle East, London, 1973,
  • A.L. Tibawi, Islamic Education: its Traditions and Modernization Into the Arab National Systems, 1979.
  • Yoonmi Lee, Modern Education, Textbooks, and the Image of the Nation: Politics and Modernization and Nationalism in Korean Education: 1880-1910.
  • Mustafa Gündüz, Kurum Kavram ve Zihniyet, İstanbul: 2020
  • Mustafa Gündüz, Eğitim Üzerine, İstanbul: 2022.
Opsiyonel Program BileşenleriYok

Ders Öğrenim Çıktıları

  1. Modern, modernite ve modernleşme kavramlarını anlar ve aralarındaki farkı tanımlar.
  2. Moderiteyi ortaya çıkaran şartlar hakkında tarihi, siyasi, kültürel ve felsefi açıklamalar yapabilir.
  3. Batı dışı toplumların modernleşme süreci hakkında genel bilgilere sahip olur
  4. Türkiyenin modernleşme sürecindeki temel dinamikler, değişim olgusunun görünümleri, ortaya çıkan kurumlar ve değişimin aktörleri konusunda bilgi sahibi olur.
  5. Osmanlı son dönemi modernleşme pratikleri ile cumhuriyet dönemi modernleşme pratiklerinin temel benzerlikleri ve farkları hakkında bilgi sahibi olur.

Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi

DÖÇ-1DÖÇ-2DÖÇ-3DÖÇ-4DÖÇ-5

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

HaftaKonularÖn Hazırlık
1Modernite nedir?İlgili okumalar
2Modernitenin ortaya çıkma sürecini ana hatlarıyla anlamaİlgili okumalar
3Temel modernleşme teorileri hakkında bilgi edinmeİlgili okumalar
4Avrupa dışı toplumlarda modernleşmeİlgili okumalar
5Osmanlı, Rusya, İran modernleşmeleriİlgili okumalar
6Uzakdoğu toplum ve devletlerinde modernleşmeİlgili okumalar
7Osmanlı’da modernleşmenin başlamasıİlgili okumalar
8Ara Sınav 1
9II. Abdülhamid dönemi modern eğitim kurumlarıİlgili okumalar
10II. Meşrutiyet dönemi modern eğitim kurumlarıİlgili okumalar
11Cumhuriyet dönemi eğitimİlgili okumalar
12Cumhuriyet modernleşmesinin niteliğiİlgili okumalar
13Modernist eğitimciler ve eserleriİlgili okumalar
14Osmanlı Cumhuriyet modernleşmesi mukayeseİlgili okumalar
15Modernleşmenin bu günkü durumuİlgili okumalar
16Final

Değerlendirme Sistemi

EtkinliklerSayıKatkı Payı
Devam/Katılım
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Derse Özgü Staj
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ödev
Sunum/Jüri230
Projeler
Seminer/Workshop
Ara Sınavlar
Final140
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı
TOPLAM100

AKTS İşyükü Tablosu

EtkinliklerSayıSüresi (Saat)Toplam İşyükü
Ders Saati153
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması155
Derse Özgü Staj
Ödev
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Projeler
Sunum / Seminer230
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)140
Toplam İşyükü :
Toplam İşyükü / 30(s) :
AKTS Kredisi :
Diğer NotlarYok