Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) |
---|---|---|---|---|---|---|
Eğitim ve Modernleşme | EFT5113 | 3 | 7.5 | 3 | 0 | 0 |
Önkoşullar | Yok |
---|
Yarıyıl | Güz |
---|
Dersin Dili | Türkçe |
---|---|
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli @ Eğitimi Bilimleri ABD Eğitimin Felsefesi, Sosyal ve Tarihi Temelleri Tezli Yüksek Lisans Programı Zorunlu @ Eğitimi Bilimleri ABD Eğitimin Felsefesi, Sosyal ve Tarihi Temelleri Yüksek Lisans Programı (Tezsiz) |
Ders Kategorisi | Uzmanlık/Alan Dersleri |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
Dersi Sunan Akademik Birim | Eğitim Bilimleri Bölümü |
---|---|
Dersin Koordinatörü | Mustafa Gündüz |
Dersi Veren(ler) | |
Asistan(lar)ı |
Dersin Amacı | Avrupa’da 18. Yüzyılın başlarından itibaren sanayi devriminin ve aydınlanma düşüncesinin hazırlamasıyla meydana gelen yeni hayat biçiminin adı olan modernite, kendine özgü yeni bir zihniyet, devlet, siyaset, ekonomi, toplumsal hayat, mekân ve günlük yaşam tarzı meydana getirmiştir. Eskisinden tamamıyla farklı bu yeni hayat ve düşünme biçimi “modern eğitim” olarak nitelenebilecek bir eğitim sistemi ortaya koymuştur. Bu dersin amacı, Avrupa’da ortaya çıkan bu modern eğitim sisteminin temel özelliklerini, felsefesini, kurumlarını ve öncü kişilerini tanımaktır. Daha sonra ise modern eğitimin Batı dışı toplumlara nasıl geçtiği ve özellikle de Osmanlı Devleti’nde ve Türkiye Cumhuriyeti’nde modern eğitimin nasıl alımlandığı, öncü kurumların ve kişilerinin kimler olduğu ve süreç içinde bunların nasıl geliştiği anlatılacaktır. Farklı ülkelerin değişik modernleşme yöntem ve pratikleri olduğundan bu farklılığı ve benzerlikleri tanımak da dersin temel amaçları arasındadır. |
---|---|
Dersin İçeriği | Modernite, modern ve moderleşme kavramları nedir? Nasıl ortaya çıkmıştır ve bu kavramların temel bileşenleri nelerdir? Modernite ve modernleşme sürecinde eğitim nasıl ortaya çıkmıştır? Modernitenin felsefi ve tarihi süreci. Avrupa’da modern siyaset, ekonomi, devlet ve eğitimin ortaya çıkması. Batı dışı toplumların moderniteden etkilenleri ve modernleşme süreci. Modernleşme sürecinde eğitimin aldığı rol ve ortaya çıkan kurumsal yapılar. Osmanl ve erken cumhuriyet döneminde modernleşme ve eğitim ilişkisi, modernleşme sürecinde öne çıkan eserler ve kişiler. Toplumsal yapı, siyaset ve eğitimin modernleşme sürecindeki karmaşık ilişkisini anlamak. |
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
|
Opsiyonel Program Bileşenleri | Yok |
Ders Öğrenim Çıktıları
- Modern, modernite ve modernleşme kavramlarını anlar ve aralarındaki farkı tanımlar.
- Moderiteyi ortaya çıkaran şartlar hakkında tarihi, siyasi, kültürel ve felsefi açıklamalar yapabilir.
- Batı dışı toplumların modernleşme süreci hakkında genel bilgilere sahip olur
- Türkiyenin modernleşme sürecindeki temel dinamikler, değişim olgusunun görünümleri, ortaya çıkan kurumlar ve değişimin aktörleri konusunda bilgi sahibi olur.
- Osmanlı son dönemi modernleşme pratikleri ile cumhuriyet dönemi modernleşme pratiklerinin temel benzerlikleri ve farkları hakkında bilgi sahibi olur.
Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi
DÖÇ-1 | DÖÇ-2 | DÖÇ-3 | DÖÇ-4 | DÖÇ-5 |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Modernite nedir? | İlgili okumalar |
2 | Modernitenin ortaya çıkma sürecini ana hatlarıyla anlama | İlgili okumalar |
3 | Temel modernleşme teorileri hakkında bilgi edinme | İlgili okumalar |
4 | Avrupa dışı toplumlarda modernleşme | İlgili okumalar |
5 | Osmanlı, Rusya, İran modernleşmeleri | İlgili okumalar |
6 | Uzakdoğu toplum ve devletlerinde modernleşme | İlgili okumalar |
7 | Osmanlı’da modernleşmenin başlaması | İlgili okumalar |
8 | Ara Sınav 1 | |
9 | II. Abdülhamid dönemi modern eğitim kurumları | İlgili okumalar |
10 | II. Meşrutiyet dönemi modern eğitim kurumları | İlgili okumalar |
11 | Cumhuriyet dönemi eğitim | İlgili okumalar |
12 | Cumhuriyet modernleşmesinin niteliği | İlgili okumalar |
13 | Modernist eğitimciler ve eserleri | İlgili okumalar |
14 | Osmanlı Cumhuriyet modernleşmesi mukayese | İlgili okumalar |
15 | Modernleşmenin bu günkü durumu | İlgili okumalar |
16 | Final |
Değerlendirme Sistemi
Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | ||
Laboratuar | ||
Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Derse Özgü Staj | ||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | ||
Ödev | ||
Sunum/Jüri | 2 | 30 |
Projeler | ||
Seminer/Workshop | ||
Ara Sınavlar | ||
Final | 1 | 40 |
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
TOPLAM | 100 |
AKTS İşyükü Tablosu
Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü |
---|---|---|---|
Ders Saati | 15 | 3 | |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Arazi Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 15 | 5 | |
Derse Özgü Staj | |||
Ödev | |||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Projeler | |||
Sunum / Seminer | 2 | 30 | |
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | |||
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 40 | |
Toplam İşyükü : | |||
Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
AKTS Kredisi : |
Diğer Notlar | Yok |
---|