Dersin Amacı | Dinler, ideolojiler, felsefeler ya da güçlü/iddialı düşünce sistemleri varlıklarını
sürdürebilmek için eğitim kurumlarına ve eğitimcilere ihtiyaç duyar. 7. Yüzyılda
ortaya çıkan İslam da varlığını sürdürebilmek için başta cami olmak üzere, sıbyan
mektepleri, medreseler, tekkeler, zaviyeler vb. mekânlar ihdas ederek kendine ait
ilimleri, davranışları, inançları mensuplarına farklı düzeylerde öğretmeye devam
etmiştir. Süreç içerisinde özellikle medreseler vakıflarla bütünleşerek hayli karmaşık
ve etkili eğitim kurumu haline gelmiştir. Bunun yanında İslam’ın tasavvufi yönüne
ağırlık veren tekke ve zaviyeler de önemli eğitim kurumları olmuştur. Bu dersin
amacı başlangıçtan itibaren önde gelen İslâm eğitimci ve ahlakçılarını ve onların
eserlerini tanımak, anlamaktır. İkinci olarak ise yine başta medreseler olmak üzere,
sıbyan mektepleri camiler, mescitler, ribatlar gibi mekânların İslam eğitim öğretim
tarihindeki yeri, önemi ve bu güne bıraktığı mirası anlamaya çalışmak olacaktır. |
Dersin İçeriği | İslam orta çıkmasından itibaren kendi eğitim kurumlarını da inşa etmeye başlamıştır.
Dersi içeriği başlangıçtan bu güne, Müslüman kültür, toplum ve devletlerde ortaya
çıkmış eğitim kurumlarını tanımaktır. Bu bağlamda, farklı bölgelerdeki eğitim
kurumları, eğitim pratikleri ve eğitimciler üzerinde durulacaktır. Sıbyan mektepleri,
medreseler, tekkeler ve zaviyeler ile diğer tasavvufi eğitim kurumları ile
kütüphaneler, kahvehaneler gibi bilgi mobilizasyonu sağlayan kurumlar dersin içeriği
arasındadır. |
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | - Ahmet Çelebi, İslam Eğitim Öğretim Tarihi, İstanbul, 1983
- Nakip el Attas, İslami Eğitim, İstanbul 1991.
- Holger Daun, Handbook of islamic Education, London, 2018.
- Berkey, Jonathan Porter. The Transmission of Knowledge in Medieval Cairo: A
Social Historyof Islamic Education. Princeton, NJ: Princeton University Press, 1992.
- Chamberlain, Michael. Knowledge and Social Practice in Medieval Damascus,
1190–1350. Cambridge, UK: Cambridge University Press, 2002.
- Cochran, Judith. Democracy in the Middle East: The Impact of Religion and
(Form No: FR-0315; Revizyon Tarihi: 02.07.2015; Revizyon No:04) Sayfa: 2/7
Education. Lanham, MD: Lexington Books, 2013.
- Hefner, Robert W., and Muhammad Qasim Zaman, eds. Schooling Islam: The
Culture and Politics of Modern Muslim Education. Princeton, NJ: Princeton
University Press, 2007.
- Morrison, Heidi. Childhood and Colonial Modernity in Egypt. London: Palgrave,
2015.
|