Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) |
---|---|---|---|---|---|---|
Medrese Eğitimi Tarihi | EFT5119 | 3 | 7.5 | 3 | 0 | 0 |
Önkoşullar | Yok |
---|
Yarıyıl | Güz |
---|
Dersin Dili | Türkçe |
---|---|
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu @ Eğitimi Bilimleri ABD Eğitimin Felsefesi, Sosyal ve Tarihi Temelleri Tezli Yüksek Lisans Programı Zorunlu @ Eğitimi Bilimleri ABD Eğitimin Felsefesi, Sosyal ve Tarihi Temelleri Yüksek Lisans Programı (Tezsiz) |
Ders Kategorisi | Uzmanlık/Alan Dersleri |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
Dersi Sunan Akademik Birim | Eğitim Bilimleri Bölümü |
---|---|
Dersin Koordinatörü | Mustafa Gündüz |
Dersi Veren(ler) | |
Asistan(lar)ı |
Dersin Amacı | Medrese İslam dünyasının en önemli yükseköğretim kurumudur. M.S. 9. ve 10. Yüzyıllarda ortaya çıktığı bilinmektedir. İlk Müslüman Türk devletlerinde parlak bir ilim ve kültür dünyasının oluşmasında medreselerin rolü büyüktür. Selçuklu ve Osmanlı dünyasında da bir eğitim kurumu olarak medreseler hemen her bakımdan karmaşık ve hayli yüksek düzeyli bir eğitim ortamı olmayı başarmıştır. Medresenin teşkilat yapısı, personeli, ders programları, talebeleri, amacı, zihniyeti vb. hususlar bu güne kadar detaylı açıklanmış değildir. Medrese eğitim tarihinin bilinmesi, modern dönemdeki eğitim yeniliklerinin seyrini anlamada anahtar rol üstlenmektedir. Bu derste başta İslam’ın ilk dönemindeki medreselerin program yapısı, zihniyeti ve amacı ile Selçuklu ve Osmanlı dünyasındaki medreseler hemen her bakımdan incelenecektir. |
---|---|
Dersin İçeriği | Bu dersin içeriği bir İslam eğitim kurumu olan medreseyi tarihsel derinlik ve coğrafi genişlikte tanımak ve medresenin farklı bileşenleri hakkında temel bilgi sahibi olmaktır. Medese, İslam’ın ilk dönemlerinden beri oluşmuş bir eğitim kurumudur. Çok farklı coğrafyalara dağılmış ve değişik pratikler ve buna mukabil de zengin bir ürün ortaya çıkarmıştır. Her ne kadar modern dönemde medreseler geri olanda kalmış olsa da hem dünya eğitim tarihinin hem de Türk ve İslam eğğitim tarihinin önemli kurumlarından biri olma durumunu muhafaza etmektedir. Bu derste başta Türklerin medrese tecrübeleri başta olmak üzere, diüer ülkelerin medrese tecrübelerini tanımak temel hedefler arasındadır. |
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
|
Opsiyonel Program Bileşenleri | Yok |
Ders Öğrenim Çıktıları
- Medrese kurumunun ne zaman ve nerede, hangi amaçla ortaya çıktığını kavrar.
- Medreselerin ilk ortaya çıktığı dönemde, toplumsal ve siyasi çevre ile olan ilişkisini kavrar.
- İlk Müslüman Türk devletleri zamanında ortaya çıkmış medreseleri mimari, idari, mali ve ilmi bakımdan anlar
- Selçuklu ve Osmanlı medreseleri arasında mukayese eder ve aralarındaki devamlılık unsurlarını görür.
- Klasik dönem Osmanlı medreselerinin temel özellikleri hakkında bilgi sahibi olur.
- Modernleşme dönemi medreselerin sorunları hakkında bilgi edinir.
- 19. Yüzyıl sonlarında ve 20. Yüzyıl başlarında medrese ıslah projeleri hakkında bilgi sahibi olur.
- Cumhuriyet dönemi medrese politikaları ve pratikleri hakkında bilgi edinir.
Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi
DÖÇ-1 | DÖÇ-2 | DÖÇ-3 | DÖÇ-4 | DÖÇ-5 | DÖÇ-6 | DÖÇ-7 | DÖÇ-8 | |
PÇ-1 | - | - | - | - | - | - | - | - |
PÇ-2 | - | - | - | - | - | - | - | - |
PÇ-3 | - | - | - | - | - | - | - | - |
PÇ-4 | - | - | - | - | - | - | - | - |
PÇ-5 | - | - | - | - | - | - | - | - |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Medrese nedir ve ne zaman hangi şartlarda ortaya çıkmıştır? | İlgili okumalar |
2 | İlk Müslüman Türk devletleri zamanında medreseler | İlgili okumalar |
3 | Selçuklular dönemi medreseler | İlgili okumalar |
4 | Osmanlı kuruluş ve klasik dönemi medreseleri | İlgili okumalar |
5 | Medrese, sultan ve toplum ilişkileri | İlgili okumalar |
6 | Osmanlı klasik dönemi medrese reformları | İlgili okumalar |
7 | Modernleşme dönemi medrese sorunları | İlgili okumalar |
8 | Ara Sınav 1 | |
9 | II. Abdülhamid dönemi medreseler | İlgili okumalar |
10 | II. Meşrutiyet dönemi medreseler ve ıslah projeleri | İlgili okumalar |
11 | Tevhid-i Tedrisat ve medreseler | İlgili okumalar |
12 | İslam Dünyasında medreseler | İlgili okumalar |
13 | Uzak Doğu İslam Devletleri ve medreseler | İlgili okumalar |
14 | Medrese ve üniversite mukayesesi | İlgili okumalar |
15 | Modernite ve medrese sorunları | İlgili okumalar |
16 | Final |
Değerlendirme Sistemi
Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | ||
Laboratuar | ||
Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Derse Özgü Staj | ||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | ||
Ödev | ||
Sunum/Jüri | 2 | 30 |
Projeler | ||
Seminer/Workshop | ||
Ara Sınavlar | ||
Final | 1 | 40 |
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
TOPLAM | 100 |
AKTS İşyükü Tablosu
Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü |
---|---|---|---|
Ders Saati | 15 | 3 | |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Arazi Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 15 | 5 | |
Derse Özgü Staj | |||
Ödev | |||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Projeler | |||
Sunum / Seminer | 2 | 30 | |
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | |||
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 40 | |
Toplam İşyükü : | |||
Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
AKTS Kredisi : |
Diğer Notlar | Yok |
---|