Ders AdıKodu Yerel KrediAKTS Ders (saat/hafta)Uygulama (saat/hafta)Laboratuar (saat/hafta)
Medrese Eğitimi TarihiEFT511937.5300
ÖnkoşullarYok
YarıyılGüz
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüZorunlu @ Eğitimi Bilimleri ABD Eğitimin Felsefesi, Sosyal ve Tarihi Temelleri Tezli Yüksek Lisans Programı
Zorunlu @ Eğitimi Bilimleri ABD Eğitimin Felsefesi, Sosyal ve Tarihi Temelleri Yüksek Lisans Programı (Tezsiz)
Ders KategorisiUzmanlık/Alan Dersleri
Dersin Veriliş ŞekliYüz yüze
Dersi Sunan Akademik BirimEğitim Bilimleri Bölümü
Dersin KoordinatörüMustafa Gündüz
Dersi Veren(ler)
Asistan(lar)ı
Dersin AmacıMedrese İslam dünyasının en önemli yükseköğretim kurumudur. M.S. 9. ve 10. Yüzyıllarda ortaya çıktığı bilinmektedir. İlk Müslüman Türk devletlerinde parlak bir ilim ve kültür dünyasının oluşmasında medreselerin rolü büyüktür. Selçuklu ve Osmanlı dünyasında da bir eğitim kurumu olarak medreseler hemen her bakımdan karmaşık ve hayli yüksek düzeyli bir eğitim ortamı olmayı başarmıştır. Medresenin teşkilat yapısı, personeli, ders programları, talebeleri, amacı, zihniyeti vb. hususlar bu güne kadar detaylı açıklanmış değildir. Medrese eğitim tarihinin bilinmesi, modern dönemdeki eğitim yeniliklerinin seyrini anlamada anahtar rol üstlenmektedir. Bu derste başta İslam’ın ilk dönemindeki medreselerin program yapısı, zihniyeti ve amacı ile Selçuklu ve Osmanlı dünyasındaki medreseler hemen her bakımdan incelenecektir.
Dersin İçeriğiBu dersin içeriği bir İslam eğitim kurumu olan medreseyi tarihsel derinlik ve coğrafi genişlikte tanımak ve medresenin farklı bileşenleri hakkında temel bilgi sahibi olmaktır. Medese, İslam’ın ilk dönemlerinden beri oluşmuş bir eğitim kurumudur. Çok farklı coğrafyalara dağılmış ve değişik pratikler ve buna mukabil de zengin bir ürün ortaya çıkarmıştır. Her ne kadar modern dönemde medreseler geri olanda kalmış olsa da hem dünya eğitim tarihinin hem de Türk ve İslam eğğitim tarihinin önemli kurumlarından biri olma durumunu muhafaza etmektedir. Bu derste başta Türklerin medrese tecrübeleri başta olmak üzere, diüer ülkelerin medrese tecrübelerini tanımak temel hedefler arasındadır.
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
  • George Makdisi. Ortaçağ’da Yüksek Öğretim, İslam Dünyası ve Hıristiyan Batı, (Tercüme ve İnceleme: Ali Hakan Çavuşoğlu, Tuncay Başoğlu), İstanbul: Klasik Yayınları, 2012.
  • Michael Chamberlain. Ortaçağda Bilgi ve Sosyal Pratik, Şam 1190-1350, (Çeviren: Büşra Kaya), İstanbul: Klasik Yayınları, 2014.
  • Osmanlı Eğitim Mirası, Klasik ve Modern Dönem Üzerine Makaleler, (Hazırlayan: Mustafa Gündüz), Ankara: Doğu Batı Yayınları, 2013.
  • İsmail Hakkı Uzunçarşılı. Osmanlı Devletinin İlmiye Teşkilâtı, Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları, 1988.
  • Abdurrahman Atçıl. Erken Modern Osmanlı İmparatroluğu’nda Âlimler ve Sultanlar (Çeviren: Gürzat Kami), İstanbul: Klasik Yayınları, 2019.
  • İsmail Güleç, Medrese Üniversite midir? Karşılaştırmalı Bir Okuma, İstanbul: 2024.
  • Ekmeleddin İhsanoğlu, Medreseler neydi, Ne Değildi?, İstanbul: 2019.
Opsiyonel Program BileşenleriYok

Ders Öğrenim Çıktıları

  1. Medrese kurumunun ne zaman ve nerede, hangi amaçla ortaya çıktığını kavrar.
  2. Medreselerin ilk ortaya çıktığı dönemde, toplumsal ve siyasi çevre ile olan ilişkisini kavrar.
  3. İlk Müslüman Türk devletleri zamanında ortaya çıkmış medreseleri mimari, idari, mali ve ilmi bakımdan anlar
  4. Selçuklu ve Osmanlı medreseleri arasında mukayese eder ve aralarındaki devamlılık unsurlarını görür.
  5. Klasik dönem Osmanlı medreselerinin temel özellikleri hakkında bilgi sahibi olur.
  6. Modernleşme dönemi medreselerin sorunları hakkında bilgi edinir.
  7. 19. Yüzyıl sonlarında ve 20. Yüzyıl başlarında medrese ıslah projeleri hakkında bilgi sahibi olur.
  8. Cumhuriyet dönemi medrese politikaları ve pratikleri hakkında bilgi edinir.

Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi

DÖÇ-1DÖÇ-2DÖÇ-3DÖÇ-4DÖÇ-5DÖÇ-6DÖÇ-7DÖÇ-8

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

HaftaKonularÖn Hazırlık
1Medrese nedir ve ne zaman hangi şartlarda ortaya çıkmıştır?İlgili okumalar
2İlk Müslüman Türk devletleri zamanında medreselerİlgili okumalar
3Selçuklular dönemi medreselerİlgili okumalar
4Osmanlı kuruluş ve klasik dönemi medreseleriİlgili okumalar
5Medrese, sultan ve toplum ilişkileriİlgili okumalar
6Osmanlı klasik dönemi medrese reformlarıİlgili okumalar
7Modernleşme dönemi medrese sorunlarıİlgili okumalar
8Ara Sınav 1
9II. Abdülhamid dönemi medreselerİlgili okumalar
10II. Meşrutiyet dönemi medreseler ve ıslah projeleriİlgili okumalar
11Tevhid-i Tedrisat ve medreselerİlgili okumalar
12İslam Dünyasında medreselerİlgili okumalar
13Uzak Doğu İslam Devletleri ve medreselerİlgili okumalar
14Medrese ve üniversite mukayesesiİlgili okumalar
15Modernite ve medrese sorunlarıİlgili okumalar
16Final

Değerlendirme Sistemi

EtkinliklerSayıKatkı Payı
Devam/Katılım
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Derse Özgü Staj
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ödev
Sunum/Jüri230
Projeler
Seminer/Workshop
Ara Sınavlar
Final140
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı
TOPLAM100

AKTS İşyükü Tablosu

EtkinliklerSayıSüresi (Saat)Toplam İşyükü
Ders Saati153
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması155
Derse Özgü Staj
Ödev
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Projeler
Sunum / Seminer230
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)140
Toplam İşyükü :
Toplam İşyükü / 30(s) :
AKTS Kredisi :
Diğer NotlarYok