Ders AdıKodu Yerel KrediAKTS Ders (saat/hafta)Uygulama (saat/hafta)Laboratuar (saat/hafta)
Osmanlı Eğitim KlasikleriEFT512037.5300
ÖnkoşullarYok
YarıyılGüz
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüZorunlu @ Eğitimi Bilimleri ABD Eğitimin Felsefesi, Sosyal ve Tarihi Temelleri Tezli Yüksek Lisans Programı
Zorunlu @ Eğitimi Bilimleri ABD Eğitimin Felsefesi, Sosyal ve Tarihi Temelleri Yüksek Lisans Programı (Tezsiz)
Ders KategorisiUzmanlık/Alan Dersleri
Dersin Veriliş ŞekliYüz yüze
Dersi Sunan Akademik BirimEğitim Bilimleri Bölümü
Dersin KoordinatörüMustafa Gündüz
Dersi Veren(ler)
Asistan(lar)ı
Dersin AmacıOsmanlı dönemi eğitim kurumları, kavramları ve kişileri Türk eğitim tarihinin en zengin, karmaşık ve bir çok yönüyle de az bilinen uzun bir dönemidir. Bu dönemde çok sayıda eğitimci, ahlakçı ve din âlimi yetişmiştir. Özellikle Fatih Sultan Mehmed ve Kanuni Sultan Süleyman Devrinden itibaren medrese, ulema, talebe, ahlak vb. konularda resmi duyurular, yönetmelikler ve kanunlar da yayımlanmaya başlanmıştır. Özelikle modernleşme döneminde yeni okulların açılmasıyla yönetmelikler, kanunlar ve ilanlar artmıştır. Bu dersi amacı Türk eğitim tarihinin özgün dönemlerinden olan Osmanlı devleti zamanında yayımlanmış bazı temel eğitim eserlerini, yönetmeliklerini, kanunlarını, tüzüklerini ve ilanlarını dönemin mantığı içinde anlamaya çalışmaktır.
Dersin İçeriğiBu dersin içeriği, osmanlı eğitim tarihi boyunca öne çıkmış eğitim klasiklerini tanımak ve incelemektir. Bu bağlamda öncelikle Talebe-i Ulûm Nizamnamesi, Ahlak- ı Alai, Koçi Bey Risalesi, Kâtip Çelebi’nin bazı eserleri, Nizam-ı Cedid Risaleleri, 1824 Fermanı, Nisan 1848 Talimatı, Tanzimat Fermanı, Islahat Fermanı, Mekteb-i Maarif-i Adliye’nin açılış fermanı, Maarif-i Umumiye Nizamnamesi, Darülmuallimîn Nizamnamesi, Kanun-ı Esasi’nin eğitim ile ilgili maddeleri, Tedrisat-ı İbtidâîye Kanun-ı Muvakkati ve Tevhid-i Tedrisat Kanunları incelenecektir.
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
  • Kınalızade Ali Efendi, Ahlak-ı Alai
  • Koçi Bey Risalesi
  • Katip Çelebi, Usulü’l-Hikem fi Nizamü’l-Ümem.
  • III. Selim Dönemi Nizam-ı Cedid Risaleleri
  • 1924 Maarif Fermanı
  • Nisan 1848 Nizamnamesi
  • Tanzimat Fermanı, Islahat Fermanı
  • Maarif-i Umumiye Nizamnamesi
  • Tevhid-i Tedrisat
  • Yasemin Beyazıt, "XVI. Yüzyıl Osmanlı İlmiyye Kanûnnâmeleri ve Medrese Eğitimi", Belleten, Aralık 2014, Cilt 78 - Sayı 283.
Opsiyonel Program BileşenleriYok

Ders Öğrenim Çıktıları

  1. Osmanlı eğitim klasiklerini ana hatlarıyla tanır.
  2. Osmanlı eğitim klasiklerinin yazarları ve toplumda oynadıkları roller hakkında bilgi sahibi olur.
  3. Osmanlı ahlak klasiklerinin temel özelliği hakkında bilgi sahibi olur.
  4. Kınalızade, Kaitp çelebi ve Koçi Bey’i ve eserlerini tanır.
  5. Modernleşme dönemi eğitim nizamnamelerini tanır ve anlamaya çalışır.
  6. Eğitim fermanlarının ortak yapısı hakkına bilgi edinir.
  7. Tanzimat ve ıslahat fermanlarının eğitim içine önemini kavrar.

Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi

DÖÇ-1DÖÇ-2DÖÇ-3DÖÇ-4DÖÇ-5DÖÇ-6DÖÇ-7

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

HaftaKonularÖn Hazırlık
1Kanuni dönemi talebe nizamnameleriİlgili okumalar
2Koçi Bey Risalesiİlgili okumalar
3Kâtip Çelebi ve Eğitimİlgili okumalar
4Kınalızâde Ali ve Eğitim, Ahlak-ı Âlâîİlgili okumalar
5III. Selim Dönemi Nizam-ı Cedid Risaleleriİlgili okumalar
61824 Maarif Fermanıİlgili okumalar
7Mekteb-i Ulum-ı Edebiye’nin Kuruluş Nizamnamesiİlgili okumalar
8Ara Sınav 1
9Nisan 1848 fermanıİlgili okumalar
10Darülmuallimîn’in Kuruluş Nizamnamesiİlgili okumalar
11Islahat Fermanıİlgili okumalar
12Maarif-i Umumiye Nizamnamesi 1. kısımİlgili okumalar
13Maarif-i Umumiye Nizamnamesi 2. Kısımİlgili okumalar
14Maarif-i Umumiye Nizamnamesi 3 kısımİlgili okumalar
15Tevhid-i Tedrisat Kanunu ve önemi.İlgili okumalar
16Final

Değerlendirme Sistemi

EtkinliklerSayıKatkı Payı
Devam/Katılım
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Derse Özgü Staj
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ödev
Sunum/Jüri230
Projeler
Seminer/Workshop
Ara Sınavlar
Final140
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı
TOPLAM100

AKTS İşyükü Tablosu

EtkinliklerSayıSüresi (Saat)Toplam İşyükü
Ders Saati153
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması155
Derse Özgü Staj
Ödev
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Projeler
Sunum / Seminer230
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)140
Toplam İşyükü :
Toplam İşyükü / 30(s) :
AKTS Kredisi :
Diğer NotlarYok