Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) |
---|---|---|---|---|---|---|
Osmanlı Eğitim Klasikleri | EFT5120 | 3 | 7.5 | 3 | 0 | 0 |
Önkoşullar | Yok |
---|
Yarıyıl | Güz |
---|
Dersin Dili | Türkçe |
---|---|
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu @ Eğitimi Bilimleri ABD Eğitimin Felsefesi, Sosyal ve Tarihi Temelleri Tezli Yüksek Lisans Programı Zorunlu @ Eğitimi Bilimleri ABD Eğitimin Felsefesi, Sosyal ve Tarihi Temelleri Yüksek Lisans Programı (Tezsiz) |
Ders Kategorisi | Uzmanlık/Alan Dersleri |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
Dersi Sunan Akademik Birim | Eğitim Bilimleri Bölümü |
---|---|
Dersin Koordinatörü | Mustafa Gündüz |
Dersi Veren(ler) | |
Asistan(lar)ı |
Dersin Amacı | Osmanlı dönemi eğitim kurumları, kavramları ve kişileri Türk eğitim tarihinin en zengin, karmaşık ve bir çok yönüyle de az bilinen uzun bir dönemidir. Bu dönemde çok sayıda eğitimci, ahlakçı ve din âlimi yetişmiştir. Özellikle Fatih Sultan Mehmed ve Kanuni Sultan Süleyman Devrinden itibaren medrese, ulema, talebe, ahlak vb. konularda resmi duyurular, yönetmelikler ve kanunlar da yayımlanmaya başlanmıştır. Özelikle modernleşme döneminde yeni okulların açılmasıyla yönetmelikler, kanunlar ve ilanlar artmıştır. Bu dersi amacı Türk eğitim tarihinin özgün dönemlerinden olan Osmanlı devleti zamanında yayımlanmış bazı temel eğitim eserlerini, yönetmeliklerini, kanunlarını, tüzüklerini ve ilanlarını dönemin mantığı içinde anlamaya çalışmaktır. |
---|---|
Dersin İçeriği | Bu dersin içeriği, osmanlı eğitim tarihi boyunca öne çıkmış eğitim klasiklerini tanımak ve incelemektir. Bu bağlamda öncelikle Talebe-i Ulûm Nizamnamesi, Ahlak- ı Alai, Koçi Bey Risalesi, Kâtip Çelebi’nin bazı eserleri, Nizam-ı Cedid Risaleleri, 1824 Fermanı, Nisan 1848 Talimatı, Tanzimat Fermanı, Islahat Fermanı, Mekteb-i Maarif-i Adliye’nin açılış fermanı, Maarif-i Umumiye Nizamnamesi, Darülmuallimîn Nizamnamesi, Kanun-ı Esasi’nin eğitim ile ilgili maddeleri, Tedrisat-ı İbtidâîye Kanun-ı Muvakkati ve Tevhid-i Tedrisat Kanunları incelenecektir. |
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
|
Opsiyonel Program Bileşenleri | Yok |
Ders Öğrenim Çıktıları
- Osmanlı eğitim klasiklerini ana hatlarıyla tanır.
- Osmanlı eğitim klasiklerinin yazarları ve toplumda oynadıkları roller hakkında bilgi sahibi olur.
- Osmanlı ahlak klasiklerinin temel özelliği hakkında bilgi sahibi olur.
- Kınalızade, Kaitp çelebi ve Koçi Bey’i ve eserlerini tanır.
- Modernleşme dönemi eğitim nizamnamelerini tanır ve anlamaya çalışır.
- Eğitim fermanlarının ortak yapısı hakkına bilgi edinir.
- Tanzimat ve ıslahat fermanlarının eğitim içine önemini kavrar.
Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi
DÖÇ-1 | DÖÇ-2 | DÖÇ-3 | DÖÇ-4 | DÖÇ-5 | DÖÇ-6 | DÖÇ-7 |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kanuni dönemi talebe nizamnameleri | İlgili okumalar |
2 | Koçi Bey Risalesi | İlgili okumalar |
3 | Kâtip Çelebi ve Eğitim | İlgili okumalar |
4 | Kınalızâde Ali ve Eğitim, Ahlak-ı Âlâî | İlgili okumalar |
5 | III. Selim Dönemi Nizam-ı Cedid Risaleleri | İlgili okumalar |
6 | 1824 Maarif Fermanı | İlgili okumalar |
7 | Mekteb-i Ulum-ı Edebiye’nin Kuruluş Nizamnamesi | İlgili okumalar |
8 | Ara Sınav 1 | |
9 | Nisan 1848 fermanı | İlgili okumalar |
10 | Darülmuallimîn’in Kuruluş Nizamnamesi | İlgili okumalar |
11 | Islahat Fermanı | İlgili okumalar |
12 | Maarif-i Umumiye Nizamnamesi 1. kısım | İlgili okumalar |
13 | Maarif-i Umumiye Nizamnamesi 2. Kısım | İlgili okumalar |
14 | Maarif-i Umumiye Nizamnamesi 3 kısım | İlgili okumalar |
15 | Tevhid-i Tedrisat Kanunu ve önemi. | İlgili okumalar |
16 | Final |
Değerlendirme Sistemi
Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | ||
Laboratuar | ||
Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Derse Özgü Staj | ||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | ||
Ödev | ||
Sunum/Jüri | 2 | 30 |
Projeler | ||
Seminer/Workshop | ||
Ara Sınavlar | ||
Final | 1 | 40 |
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
TOPLAM | 100 |
AKTS İşyükü Tablosu
Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü |
---|---|---|---|
Ders Saati | 15 | 3 | |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Arazi Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 15 | 5 | |
Derse Özgü Staj | |||
Ödev | |||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Projeler | |||
Sunum / Seminer | 2 | 30 | |
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | |||
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 40 | |
Toplam İşyükü : | |||
Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
AKTS Kredisi : |
Diğer Notlar | Yok |
---|