Ders AdıKodu Yerel KrediAKTS Ders (saat/hafta)Uygulama (saat/hafta)Laboratuar (saat/hafta)
Sözlü Kültür ve EğitimEFT512237.5300
ÖnkoşullarYok
YarıyılGüz
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüZorunlu @ Eğitimi Bilimleri ABD Eğitimin Felsefesi, Sosyal ve Tarihi Temelleri Tezli Yüksek Lisans Programı
Zorunlu @ Eğitimi Bilimleri ABD Eğitimin Felsefesi, Sosyal ve Tarihi Temelleri Yüksek Lisans Programı (Tezsiz)
Ders KategorisiUzmanlık/Alan Dersleri
Dersin Veriliş ŞekliYüz yüze
Dersi Sunan Akademik BirimEğitim Bilimleri Bölümü
Dersin KoordinatörüVefa Taşdelen
Dersi Veren(ler)
Asistan(lar)ı
Dersin AmacıTürkçedeki sözlü kültürü eğitim düşüncesi açısından ele almak, halkın kendi kendisini eğlendirme, düşündürme ve eğitime biçimi olan bu kültürde yer alan eğitici içeriği ele almak ve yorumlamak, ayrıca sözklü kültürün günümüzün dijital evresinde, bilgi çağında ne anlama gelebileceği, neasıl kullanılabileceği, eğitim alanında nasıl bir içlev göreceği soruları tartışılacaktır.
Dersin İçeriğiDers sözlü kültür, halkın kendi ürettiği, kendi kendine ürettiği, kendisiyle kendisini eğittiği, eğlendirdiği, güldürdüğü, düşündürdüğü, belirli bir kişiye, belirli bir döneme ait olmayan, içinde o toplum aiat yüzlerce, hatta binlerce yılın tecrübesini ve birikimini taşıyan eöğrenilmesi ve anlaşılması kolay, etkili ifadelerdir. Bu çerçevede sayabileceğimiz söz varlıkları şunlardır: Atasözleri, masallar, türküler, fıkralar, tekerlemeler, ninniler, destanlar, ağıtlar, vb. Dönem boyunca Türk sözlü kültürüne ait bu materyaller ele alınacak ve eğitim düşüncesi açısından incelenecektir.
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
  • Yılmaz, M. (2000). Türkçe Atasözleri ve Eğitim. Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi.
  • Aksoy, Ö.A. Atasözleri ve Deyimler, I, II.
  • Türk Halk Müziği Sözlü Eserler Antolojisi, I-II-III. Ankara: TRT Yayınları.
  • Boratav. P.N. (2003). Nasreddin Hoca Fıkraları.
  • Başgöz, İ. Nasreddin Hoca.
  • Taşdelen, V. (2000). Türk Atasözlerinde Eğitim, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 33 (1-2), ss. 121-135.
  • Taşdelen, V. (2015). Sözlü Gelenek ve Eğitim: Dede Korkut Hikayeleri Örneği. International Online Journal of Education Sciences, 7 (1), ss. 219- 229.
  • Taşdelen, V. (2008). Sözlü Geleneğin Bir Öğesi Olarak Nasreddin Hoca Fıkraları, Bilim ve Aklın Işığında Eğitim, Nasreddin Hoca Özel Sayısı, 104, ss. 15-30.
  • Taşdelen, V. (2009). Tefekkür Geleneği Açısından Nasreddin Hoca Fıkraları, Temrin, Nasreddin Hoca Özel Sayısı, Yıl: 2009, 15, ss. 6-10.
  • Taşdelen, V. (2010). Nasreddin Hoca Fıkralarında Anlatıcı Tipi, Eski Yeni, Şehir Kültürü Dergisi, yıl: 2010, 16, ss.74-80.
  • Taşdelen, V. (2013). Nasreddin Hoca Fıkralarında İronik Unsurlar, Temrin, 62, ss. 9-18.
  • Taşdelen, V. (2006). Nasreddin Hoca Fıkralarının Eğitimsel İmaları. Felsefe, Eğitim, Sanat: Saffet Bilhan Armağanı'nda. Ed. Sabri Büyükdüvenci - Vefa Taşdelen. Ankara: Hece Yayınları, ss. 299-310.
  • Taşdelen, V. (2019). Bir Zihniyet Çözümlemesi: Hakkâri Bölgesine Ait Sözlü Gelenek Unsurlarında Dünya Ve Hayat Tasavvuru. Cumhuriyet Devrinin Serhat Vilayeti Hakkari Uluslararası SempozyumuMetinleri. Ankara: Atatürk Araştırma Merkezi Başkanlığı Yayınları, ss. 1215-11232.
  • Taşdelen, V. (2006). Türkü ve Mektup. Hece, 114-116, ss. 178-188.
  • Taşdelen, V. (2011). Türkü ve Yol: İlk Elden Dil, İlk Elden Yaşantı, Hece, Gezi Özel Sayısı, yıl: 2011, 174-176, ss. 209-213.
  • Taşdelen, V. (2008). Van Türküleri Üzerine Bir Deneme, III. Uluslararası Van Gölü Havzası Sempozyumu Bildiri Metinleri, ed. Oktay Belli, s. 372- 379.
  • Taşdelen, V. (2008). Felsefe ve Masal: Van Masalları Örneği, III. Uluslararası Van Gölü Havzası Sempozyumu Bildiri Metinleri, ed. Oktay Belli, s. 301-309.
Opsiyonel Program BileşenleriYok

Ders Öğrenim Çıktıları

  1. Sözlü geleneği tanır.
  2. Sözlü gelenek unsurlarını tanır.
  3. Sözlü geleneğin işlevleri hakkında konuşur.
  4. Türk sözlü kültürünü tanır.
  5. Sözlü geleneğin halk bilincinde nasıl yer tuttuğunu bilir.
  6. Sözlü geleneğin eğitimsel işlevleri konusunda tartışır ve yorum yapar.

Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi

DÖÇ-1DÖÇ-2DÖÇ-3DÖÇ-4DÖÇ-5DÖÇ-6
PÇ-1------
PÇ-2------
PÇ-3------
PÇ-4------
PÇ-5------

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

HaftaKonularÖn Hazırlık
1Sözlü kültür nedirİlgili okumalar
2Atasözü, Fıkraİlgili okumalar
3Türkü, Destanİlgili okumalar
4Masal, ninniİlgili okumalar
5Atasözü ve eğitimİlgili okumalar
6Türk atasözlerinde eğitimİlgili okumalar
7Fıkra ve eğitimİlgili okumalar
8Ara Sınav 1
9Nasreddin Hoca fıkralarında eğitimİlgili okumalar
10Destanlar ve eğitimİlgili okumalar
11Dede Korkut Destanları’nda eğitimİlgili okumalar
12Türkü ve eğitim, türkülerle eğitimİlgili okumalar,
13Çocuk ve masalİlgili okumalar
14Masal ve Eğitimİlgili okumalar
15Dünyayı ve hayatı açıklamanın bir tarzı olarak mitos ve logosİlgili okumalar
16Final

Değerlendirme Sistemi

EtkinliklerSayıKatkı Payı
Devam/Katılım
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Derse Özgü Staj
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ödev
Sunum/Jüri230
Projeler
Seminer/Workshop
Ara Sınavlar
Final140
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı
TOPLAM100

AKTS İşyükü Tablosu

EtkinliklerSayıSüresi (Saat)Toplam İşyükü
Ders Saati153
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması155
Derse Özgü Staj
Ödev
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Projeler
Sunum / Seminer230
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)140
Toplam İşyükü :
Toplam İşyükü / 30(s) :
AKTS Kredisi :
Diğer NotlarYok