Dersin Amacı | Türkçedeki sözlü kültürü eğitim düşüncesi açısından ele almak, halkın
kendi kendisini eğlendirme, düşündürme ve eğitime biçimi olan bu kültürde
yer alan eğitici içeriği ele almak ve yorumlamak, ayrıca sözklü kültürün
günümüzün dijital evresinde, bilgi çağında ne anlama gelebileceği, neasıl
kullanılabileceği, eğitim alanında nasıl bir içlev göreceği soruları
tartışılacaktır. |
Dersin İçeriği | Ders sözlü kültür, halkın kendi ürettiği, kendi kendine ürettiği, kendisiyle
kendisini eğittiği, eğlendirdiği, güldürdüğü, düşündürdüğü, belirli bir kişiye,
belirli bir döneme ait olmayan, içinde o toplum aiat yüzlerce, hatta binlerce
yılın tecrübesini ve birikimini taşıyan eöğrenilmesi ve anlaşılması kolay,
etkili ifadelerdir. Bu çerçevede sayabileceğimiz söz varlıkları şunlardır:
Atasözleri, masallar, türküler, fıkralar, tekerlemeler, ninniler, destanlar,
ağıtlar, vb. Dönem boyunca Türk sözlü kültürüne ait bu materyaller ele
alınacak ve eğitim düşüncesi açısından incelenecektir. |
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | - Yılmaz, M. (2000). Türkçe Atasözleri ve Eğitim. Ankara Üniversitesi
Eğitim Fakültesi Dergisi.
- Aksoy, Ö.A. Atasözleri ve Deyimler, I, II.
- Türk Halk Müziği Sözlü Eserler Antolojisi, I-II-III. Ankara: TRT Yayınları.
- Boratav. P.N. (2003). Nasreddin Hoca Fıkraları.
- Başgöz, İ. Nasreddin Hoca.
- Taşdelen, V. (2000). Türk Atasözlerinde Eğitim, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 33 (1-2), ss. 121-135.
- Taşdelen, V. (2015). Sözlü Gelenek ve Eğitim: Dede Korkut Hikayeleri
Örneği. International Online Journal of Education Sciences, 7 (1), ss. 219-
229.
- Taşdelen, V. (2008). Sözlü Geleneğin Bir Öğesi Olarak Nasreddin Hoca
Fıkraları, Bilim ve Aklın Işığında Eğitim, Nasreddin Hoca Özel Sayısı, 104,
ss. 15-30.
- Taşdelen, V. (2009). Tefekkür Geleneği Açısından Nasreddin Hoca
Fıkraları, Temrin, Nasreddin Hoca Özel Sayısı, Yıl: 2009, 15, ss. 6-10.
- Taşdelen, V. (2010). Nasreddin Hoca Fıkralarında Anlatıcı Tipi, Eski Yeni,
Şehir Kültürü Dergisi, yıl: 2010, 16, ss.74-80.
- Taşdelen, V. (2013). Nasreddin Hoca Fıkralarında İronik Unsurlar, Temrin,
62, ss. 9-18.
- Taşdelen, V. (2006). Nasreddin Hoca Fıkralarının Eğitimsel İmaları.
Felsefe, Eğitim, Sanat: Saffet Bilhan Armağanı'nda. Ed. Sabri
Büyükdüvenci - Vefa Taşdelen. Ankara: Hece Yayınları, ss. 299-310.
- Taşdelen, V. (2019). Bir Zihniyet Çözümlemesi: Hakkâri Bölgesine Ait
Sözlü Gelenek Unsurlarında Dünya Ve Hayat Tasavvuru. Cumhuriyet
Devrinin Serhat Vilayeti Hakkari Uluslararası SempozyumuMetinleri.
Ankara: Atatürk Araştırma Merkezi Başkanlığı Yayınları, ss. 1215-11232.
- Taşdelen, V. (2006). Türkü ve Mektup. Hece, 114-116, ss. 178-188.
- Taşdelen, V. (2011). Türkü ve Yol: İlk Elden Dil, İlk Elden Yaşantı, Hece,
Gezi Özel Sayısı, yıl: 2011, 174-176, ss. 209-213.
- Taşdelen, V. (2008). Van Türküleri Üzerine Bir Deneme, III. Uluslararası
Van Gölü Havzası Sempozyumu Bildiri Metinleri, ed. Oktay Belli, s. 372-
379.
- Taşdelen, V. (2008). Felsefe ve Masal: Van Masalları Örneği, III. Uluslararası Van Gölü Havzası Sempozyumu Bildiri Metinleri, ed. Oktay Belli, s. 301-309.
|