Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) |
---|---|---|---|---|---|---|
Türk Eğitim Düşüncesi | EFT5126 | 3 | 7.5 | 3 | 0 | 0 |
Önkoşullar | Yok |
---|
Yarıyıl | Güz |
---|
Dersin Dili | Türkçe |
---|---|
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu @ Eğitimi Bilimleri ABD Eğitimin Felsefesi, Sosyal ve Tarihi Temelleri Tezli Yüksek Lisans Programı Zorunlu @ Eğitimi Bilimleri ABD Eğitimin Felsefesi, Sosyal ve Tarihi Temelleri Yüksek Lisans Programı (Tezsiz) |
Ders Kategorisi | Uzmanlık/Alan Dersleri |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
Dersi Sunan Akademik Birim | Eğitim Bilimleri Bölümü |
---|---|
Dersin Koordinatörü | Vefa Taşdelen |
Dersi Veren(ler) | |
Asistan(lar)ı |
Dersin Amacı | Hilmi Ziya Ülken’in de belirttiği gibi başlangıcından günümüze Türk tefekkür tarihini başlıca üç evreye ayırmak mümkündür: (1) Payen evre, (2) İslami evre, (3) Modernleşme evresi. Dersin amacı bu evrelerde ortaya çıkan eğitim düşüncesini, eğitim düşünürlerini ele almak ve çözümlemektir. |
---|---|
Dersin İçeriği | Her toplumun tarihinde, o toplumun eğitimine, kültürüne, sosyal hayatına, ürettiği medeniyet unsurlarına ışık tutacak ve onları anlaşılır kılacak eğitimsel referans noktaları vardır. Bu referans noktaları önemli ölçüde düşünce tarigi içinde görülür. Türk eğitim düşüncesinin kökleri Orhun Kitabeleri’ne kadar geri götürülebilir. Uygun metinleri de bu bağlamda değerlendirilebilir. Ancak gerçek anlamda konuyla ilgilimetinlerle karşılaşmaya Karahanlılar döneminde, Dîvânü Lügâti’t- Türk, Kutadgu Bilig, Atabetü’l Hakâyık, Dîvân-ı Hikmet’le birlikte başlarız. Hilmi Ziya Ülken’in de belirttiği gibi başlangıcından günümüze Türk tefekkür tarihini başlıca üç evreye ayırmak mümkündür: (1) Payen evre, (2) İslami evre, (3) Modernleşme evresi. Dersin amacı bu evrelerde ortaya çıkan eğitim düşüncesini, eğitim düşünürlerini ele almak ve çözümlemektir. |
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
|
Opsiyonel Program Bileşenleri | Yok |
Ders Öğrenim Çıktıları
- Türk eğitim klasiklerini tanır.
- Türk eğitim düşüncesi tarihinde hangi düşünürlerin olduğunu bilir.
- Türk eğitim düşüncesi tarihinde eğitime nasıl bir anlam verildiğini, eğitimden ne anlaşıldığını bilir.
- Türk eğitim düşünce tarihini evrelere ayırır.
- Söz konusu evrelerde ne tür eğitimsel gelişmeler ayşandığını açıklar.
- Günümüz eğitimine tarihsel bir bakış getirir.
- Günümüz eğitim sorunlarını tarihsel bir perspektif içinde açıklar.
Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi
DÖÇ-1 | DÖÇ-2 | DÖÇ-3 | DÖÇ-4 | DÖÇ-5 | DÖÇ-6 | DÖÇ-7 |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Türk eğitim düşüncesi tarihi | İlgili okumalar |
2 | Kaşgarlı Mahmud, Dîvânü Lügâti’t-Türk, | İlgili okumalar |
3 | Orhun Yazıtlarında eğitim. | İlgili okumalar |
4 | Uygur yazılarında eğitim. | İlgili okumalar |
5 | Kaşgarlı Mahmud, Dîvânü Lügâti’t-Türk, | İlgili okumalar |
6 | Yusuf Has Hacib, Kutadgu Bilig, | İlgili okumalar |
7 | Edip Ahmet Yüknekî, Atabetü’l Hakâyık, | İlgili okumalar |
8 | Ara Sınav 1 | |
9 | Yunus Emre, Yunus Emre Dîvânı | İlgili okumalar |
10 | Kınalızade Ali, Ahlâk-ı Alaî | İlgili okumalar |
11 | Koçi Bey, Katip Çelebi | İlgili okumalar |
12 | Prens Sabahattin, | İlgili okumalar |
13 | Ahmet Mithat Tevfik Fikret | İlgili okumalar |
14 | Gaspıralı İsmail Yusuf akçura | İlgili okumalar |
15 | Mehmet Akif Ersoy, Yusuf akçura Ziya Gökalp, Hasan Ali Yücel, İsmail Hakkı Tonguç İsmail Hakkı Baltacıoğlu Peyami Safa, H,lmi Ziya Ülken Necip Fazıl Kısakürek, Cemil Meriç, Sezai Karakoç, Sever Taninli, | İlgili okumalar |
16 | Final |
Değerlendirme Sistemi
Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | ||
Laboratuar | ||
Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Derse Özgü Staj | ||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | ||
Ödev | ||
Sunum/Jüri | 2 | 30 |
Projeler | ||
Seminer/Workshop | ||
Ara Sınavlar | ||
Final | 1 | 40 |
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
TOPLAM | 100 |
AKTS İşyükü Tablosu
Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü |
---|---|---|---|
Ders Saati | 15 | 3 | |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Arazi Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 15 | 5 | |
Derse Özgü Staj | |||
Ödev | |||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Projeler | |||
Sunum / Seminer | 2 | 30 | |
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | |||
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 40 | |
Toplam İşyükü : | |||
Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
AKTS Kredisi : |
Diğer Notlar | Yok |
---|