Ders AdıKodu Yerel KrediAKTS Ders (saat/hafta)Uygulama (saat/hafta)Laboratuar (saat/hafta)
Türk Eğitim DüşüncesiEFT512637.5300
ÖnkoşullarYok
YarıyılGüz
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüZorunlu @ Eğitimi Bilimleri ABD Eğitimin Felsefesi, Sosyal ve Tarihi Temelleri Tezli Yüksek Lisans Programı
Zorunlu @ Eğitimi Bilimleri ABD Eğitimin Felsefesi, Sosyal ve Tarihi Temelleri Yüksek Lisans Programı (Tezsiz)
Ders KategorisiUzmanlık/Alan Dersleri
Dersin Veriliş ŞekliYüz yüze
Dersi Sunan Akademik BirimEğitim Bilimleri Bölümü
Dersin KoordinatörüVefa Taşdelen
Dersi Veren(ler)
Asistan(lar)ı
Dersin AmacıHilmi Ziya Ülken’in de belirttiği gibi başlangıcından günümüze Türk tefekkür tarihini başlıca üç evreye ayırmak mümkündür: (1) Payen evre, (2) İslami evre, (3) Modernleşme evresi. Dersin amacı bu evrelerde ortaya çıkan eğitim düşüncesini, eğitim düşünürlerini ele almak ve çözümlemektir.
Dersin İçeriğiHer toplumun tarihinde, o toplumun eğitimine, kültürüne, sosyal hayatına, ürettiği medeniyet unsurlarına ışık tutacak ve onları anlaşılır kılacak eğitimsel referans noktaları vardır. Bu referans noktaları önemli ölçüde düşünce tarigi içinde görülür. Türk eğitim düşüncesinin kökleri Orhun Kitabeleri’ne kadar geri götürülebilir. Uygun metinleri de bu bağlamda değerlendirilebilir. Ancak gerçek anlamda konuyla ilgilimetinlerle karşılaşmaya Karahanlılar döneminde, Dîvânü Lügâti’t- Türk, Kutadgu Bilig, Atabetü’l Hakâyık, Dîvân-ı Hikmet’le birlikte başlarız. Hilmi Ziya Ülken’in de belirttiği gibi başlangıcından günümüze Türk tefekkür tarihini başlıca üç evreye ayırmak mümkündür: (1) Payen evre, (2) İslami evre, (3) Modernleşme evresi. Dersin amacı bu evrelerde ortaya çıkan eğitim düşüncesini, eğitim düşünürlerini ele almak ve çözümlemektir.
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
  • Ergin, M. Orhun Kitabeleri
  • Kaşgarlı Mahmud, Dîvânü Lügâti’t-Türk,
  • Yusuf Has Hacib, Kutadgu Bilig,
  • Edip Ahmet Yüknekî, Atabetü’l Hakâyık,
  • Ahmet Yesevi, Dîvân-ı Hikmet’
  • Yunus Emre, Yunus Emre Dîvânı
  • Kınalızade Ali, Ahlâk-ı Alaî
  • Prens Sabahattin, İlgili Yazılar
  • Ahmet Mithat, İlgili Yayınlar
  • Gaspıralı İsmail
  • Mehmet Akif Ersoy, Safahat.
  • Yusuf akçura
  • Ziya Gökalp, Terbiyeye Dair Yazılar
  • Peyami Safa, Eğitime ve Üniversiteye Dair yazılar
  • Necip Fazıl Kısakürek, İlgili Yayınlar.
  • Cemil Meriç, Tüm Eserleri.
  • Sezai Karakoç, Diriliş Neslinin Amentüsü, İstanbul: Diriliş Yayınları.
  • Sever Taninli, Eğitim Düşüncesi.
  • Taşdelen, V. (2019). Türk Eğitim Sisteminin Tarihi ve Felsefesi. Eğitim Felsefesi. Ed. Erdoğan Tezci – Sümer aktan. Ankara: Nobel yayınları.
Opsiyonel Program BileşenleriYok

Ders Öğrenim Çıktıları

  1. Türk eğitim klasiklerini tanır.
  2. Türk eğitim düşüncesi tarihinde hangi düşünürlerin olduğunu bilir.
  3. Türk eğitim düşüncesi tarihinde eğitime nasıl bir anlam verildiğini, eğitimden ne anlaşıldığını bilir.
  4. Türk eğitim düşünce tarihini evrelere ayırır.
  5. Söz konusu evrelerde ne tür eğitimsel gelişmeler ayşandığını açıklar.
  6. Günümüz eğitimine tarihsel bir bakış getirir.
  7. Günümüz eğitim sorunlarını tarihsel bir perspektif içinde açıklar.

Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi

DÖÇ-1DÖÇ-2DÖÇ-3DÖÇ-4DÖÇ-5DÖÇ-6DÖÇ-7

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

HaftaKonularÖn Hazırlık
1Türk eğitim düşüncesi tarihiİlgili okumalar
2Kaşgarlı Mahmud, Dîvânü Lügâti’t-Türk,İlgili okumalar
3Orhun Yazıtlarında eğitim.İlgili okumalar
4Uygur yazılarında eğitim.İlgili okumalar
5Kaşgarlı Mahmud, Dîvânü Lügâti’t-Türk,İlgili okumalar
6Yusuf Has Hacib, Kutadgu Bilig,İlgili okumalar
7Edip Ahmet Yüknekî, Atabetü’l Hakâyık,İlgili okumalar
8Ara Sınav 1
9Yunus Emre, Yunus Emre Dîvânıİlgili okumalar
10Kınalızade Ali, Ahlâk-ı Alaîİlgili okumalar
11Koçi Bey, Katip Çelebiİlgili okumalar
12Prens Sabahattin,İlgili okumalar
13Ahmet Mithat Tevfik Fikretİlgili okumalar
14Gaspıralı İsmail Yusuf akçuraİlgili okumalar
15Mehmet Akif Ersoy, Yusuf akçura Ziya Gökalp, Hasan Ali Yücel, İsmail Hakkı Tonguç İsmail Hakkı Baltacıoğlu Peyami Safa, H,lmi Ziya Ülken Necip Fazıl Kısakürek, Cemil Meriç, Sezai Karakoç, Sever Taninli,İlgili okumalar
16Final

Değerlendirme Sistemi

EtkinliklerSayıKatkı Payı
Devam/Katılım
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Derse Özgü Staj
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ödev
Sunum/Jüri230
Projeler
Seminer/Workshop
Ara Sınavlar
Final140
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı
TOPLAM100

AKTS İşyükü Tablosu

EtkinliklerSayıSüresi (Saat)Toplam İşyükü
Ders Saati153
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması155
Derse Özgü Staj
Ödev
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Projeler
Sunum / Seminer230
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)140
Toplam İşyükü :
Toplam İşyükü / 30(s) :
AKTS Kredisi :
Diğer NotlarYok