Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) |
---|---|---|---|---|---|---|
Türk Eğitim Tarihi | EFT5127 | 3 | 7.5 | 3 | 0 | 0 |
Önkoşullar | Yok |
---|
Yarıyıl | Güz |
---|
Dersin Dili | Türkçe |
---|---|
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu @ Eğitimi Bilimleri ABD Eğitimin Felsefesi, Sosyal ve Tarihi Temelleri Tezli Yüksek Lisans Programı Zorunlu @ Eğitimi Bilimleri ABD Eğitimin Felsefesi, Sosyal ve Tarihi Temelleri Yüksek Lisans Programı (Tezsiz) |
Ders Kategorisi | Uzmanlık/Alan Dersleri |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
Dersi Sunan Akademik Birim | Eğitim Bilimleri Bölümü |
---|---|
Dersin Koordinatörü | Mustafa Gündüz |
Dersi Veren(ler) | |
Asistan(lar)ı |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, Türk tarihini bütünlük halinde ele alarak, bunun içinden eğitim gelişmelerini ana hatlarıyla özetlemektir. Bu bağlamda Türk tarihi, bilinen en eski zamanlardan başlanarak, 2000’li yıllara kadar getirilecek ve bu süreçte eğitimle ilgili her türlü gelişme, kurum, kavram, eser, kişi, yöntem vb. husus temel hatlarıyla öğretilecektir. Geçmişten günümüze kadar Türk devletleri ve toplumlarında eğitimin tarihsel gelişimi üzerinde durularak modern Türkiye’nin kuruluşunda eğitimin rolünü, eğitim reformları ve önemli eğitimcilerin görüşleri ele alınacaktır. Orta Asya Türk toplumlarında eğitim geleneklerinden, Selçuklu, Osmanlı ve Türkiye Cumhuriyeti’ne uzanan aralıkta medreseler, sıbyan mektepleri, camiler, kervansaraylar, loncalar, kapıkulu ocakları, Enderun mektebi, vakıflar gibi kurumlar öncelikle incelenecektir. Bununla birlikte Osmanlı Devleti'nde eğitimde yenileşme hareketleri, modern Türkiye'de eğitimde gelişmeler, Türk eğitimine yön veren önemli şahsiyetler ve onların eğitimle ilgili görüşleri dersin temel konuları arasındadır. |
---|---|
Dersin İçeriği | Türk Eğitim Tarihi dersinin genel içeriği, Türklerin tarih boyunca eğitim alanında ortaya koydukları kurumlar, kavramlar, eserler ve pratiklerle sınırlıdır. Bu bağlamda, bilinen en eski tarihlerde türk toplumlarında eğitim: Hunlarda eğitim, Göktürklerde eğitim, uygurlarda eğitim, Türklerin Müslümöan olma sürecinde eğitim, ilk müslüman Türk devletlerinde eğitim, Selcuklu Türklerinde eğitim, Osmanlılarda eğitim, tanzimat döneminde eğitim, Türkiye Cumhuriyeti Devletinde eğitim, Türkistan’da tarih boyunca eğitim, dünyanın farklı göblgelerinde kurulmuş türk devletlerinde eğitim. |
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
|
Opsiyonel Program Bileşenleri | Yok |
Ders Öğrenim Çıktıları
- Türklerin tarih boyunca kendilerine özgü eğitim sistemleri ürettiklerini görür.
- Eski Türklerin gündelik hayatında eğitim pratikleri hakkında bilgi edinir
- İlk Müslüman Türk devletlerinin eğitim pratikleri ve kurumları hakkında bilgi edinir
- Selçuklular ve osmanlıların eğitim hayatlarındaki benzerlikler ve devamlılıklar hakkında bilgi edinir.
- Osmanlı klasik ve modern döneminde eğitim hayatındaki yenilikler hakkında bilgi edinir.
- Türkiye Cumhuriyeti ve eğitim sistemi hakkında bilgi edinir.
- Türkistan coğrafyasındaki devletlerin eğitim sistem ve pratikleri hakkında bilgi edinir.
Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi
DÖÇ-1 | DÖÇ-2 | DÖÇ-3 | DÖÇ-4 | DÖÇ-5 | DÖÇ-6 | DÖÇ-7 |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Türkler ve eğitim hayatları | İlgili okumalar |
2 | Eski Türklerde eğitim | İlgili okumalar |
3 | Göktürkler, Uygurlar ve Hazar Türklerinde eğitim | İlgili okumalar |
4 | İlk Müslüman Türk devletlerinde eğitim | İlgili okumalar |
5 | Maveraünnehir bölgesinde eğitim | İlgili okumalar |
6 | Ön Asya Türk devletlerinde eğitim | İlgili okumalar |
7 | Selçuklularda eğitim | İlgili okumalar |
8 | Ara Sınav 1 | |
9 | Osmanlı modernleşme döneminde eğitim | İlgili okumalar |
10 | Osmanlı modernleşme dönemi eğitimini etkileyen unsurlar | İlgili okumalar |
11 | Tanzimat dönemi öne çıkan Türk eğitimcileri | İlgili okumalar |
12 | Modernleşme dönemi öne çıkan eğitim kurumlar | İlgili okumalar |
13 | Türkiye Cumhuriyeti eğitim kurumları | İlgili okumalar |
14 | Türkistan coğrafyasında eğitim | İlgili okumalar |
15 | Dünyanın farklı bölgelerinde kurulmuş Türk devletlerinde eğitim | İlgili okumalar |
16 | Final |
Değerlendirme Sistemi
Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | ||
Laboratuar | ||
Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Derse Özgü Staj | ||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | ||
Ödev | ||
Sunum/Jüri | 2 | 30 |
Projeler | ||
Seminer/Workshop | ||
Ara Sınavlar | ||
Final | 1 | 40 |
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
TOPLAM | 100 |
AKTS İşyükü Tablosu
Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü |
---|---|---|---|
Ders Saati | 15 | 3 | |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Arazi Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 15 | 5 | |
Derse Özgü Staj | |||
Ödev | |||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Projeler | |||
Sunum / Seminer | 2 | 30 | |
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | |||
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 40 | |
Toplam İşyükü : | |||
Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
AKTS Kredisi : |
Diğer Notlar | Yok |
---|