Dersin Amacı | Bu dersin amacı eğitim tarihinin ve bu günün eğitimsel gelişmelerini belirleyen
önemli simaların hayat hikâyelerini, eğitimsel mücadelelerini öğrenmek ve bunun
yanında biyografi okumanın inceliklerine hâkim olmak aynı zamanda biyografi
yazmada dikkat edilecek hususlara sahip olmaktır. Dersin temel amaçlarından biri
biyografi yazımındaki temel hususlara dikkat çekmek, bir kişinin biyografisi
yazılırken karşılaşılabilecek sorunlar üzerinde durmak ve biyografi yazım teknikleri
hakkında bilgi vermektedir. Biyografinin tarihsel gelişimi ve meşhur biyograflar ile
biyografiler hakkında bilgi vermek de dersin amaçlarındandır. Dersin ikinci temel
amacı ise Osmanlı dönemi ya da Cumhuriyet dönemi eğitimci yönüyle ön plana
çıkmış kişilerin eğitim görüşlerini ve hizmetlerini ön plana çıkaracak tarzda başlangıç
düzeyinde biyografilerini çalışmaktır. |
Dersin İçeriği | Eğitmin müstakil bir bilimsel disiplin haline gelmesinden ve devlet ve toplum için
önemli bir olgu olarak temayüz etmesinden itibaren, Türkiye’de eğitimin hemen her
sahasında farklı düzeylerde ve niteliklerde eğitimciler yetişmiştir. Osmanlı son
dönemi eğitimcileri özgün birikimleri ve gayretleriyle dikkati çekmektedir. Erken
Cumhuriyet dönemi eğitimcileri ise, yeni bir devlet ve rejimin kendilerine sunduğu
imkan ve onlardan beklenen görevler doğrultusunda hizmet etmişlerdir. Bu süreçte
yetişen eğitimcilerin eserlerini, kitaplarını, eğitim hizmetlerini topluma bakışlarını
farklı açılardan değerlendirmek bu dersin içeriğini oluşturmaktadır. |
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | - Mustafa Gündüz, İstanbul’un Yüz Eğitimcisi, İstanbul, 2018.
- Cavit Binbaşıoğlu, Türk Eğitim Düşüncesi Tarihi, Ankara 2005
- Yahya Akyüz, Türk Eğitim Tarihi, Ankara, 2022.
- Cumhuriyet Dönemi Türk Eğitimcileri, Ankara, 1986.
- Osman Ergin, Türk Maarif Tarihi, İstnbul: 1977.
- Türkiye Literatür Araştırmaları Dergisi, Türk Eğitim Tarihi Özel Sayısı, İstanbul,
2008.
- Abdülhamit Kırmızı, Otur Yeni Baştan Yaz Beni, İstanbul: 2015.
|