Ders AdıKodu Yerel KrediAKTS Ders (saat/hafta)Uygulama (saat/hafta)Laboratuar (saat/hafta)
Türkiye'de Eğitim SosyolojisiEFT512937.5300
ÖnkoşullarYok
YarıyılGüz
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüZorunlu @ Eğitimi Bilimleri ABD Eğitimin Felsefesi, Sosyal ve Tarihi Temelleri Tezli Yüksek Lisans Programı
Zorunlu @ Eğitimi Bilimleri ABD Eğitimin Felsefesi, Sosyal ve Tarihi Temelleri Yüksek Lisans Programı (Tezsiz)
Ders KategorisiUzmanlık/Alan Dersleri
Dersin Veriliş ŞekliYüz yüze
Dersi Sunan Akademik BirimEğitim Bilimleri Bölümü
Dersin KoordinatörüBüşra Tombak İlhan
Dersi Veren(ler)
Asistan(lar)ı
Dersin AmacıBu dersin amacı, eğitim sosyolojisinin İbn Haldun’dan bu yana Türkiye’deki geliminin açıklanarak Türk eğitim sosyolojisinin kökenlerini anlamaktır.
Dersin İçeriğiBu ders kapsamında İbn Haldun’dan başlanarak Prens Sabahattin, Ziya Gökalp, İsmayıl Hakkı Baltacıoğlu, Hilmi Ziya Ülken, Niyazi Berkes, Behice (Sadık) Boran, Mümtaz Turhan, Cemil Meriç, Şerif Mardin gibi Türk eğitim sosyologlarının temel görüş, fikir, yöntem, çalışma ve katkıları ele alınacaktır. Türk sosyologlarının görüş ve fikirleri üzerinden eğitim sosyolojisinin gelişimi, Türkiye’de toplum çalışmaları ve özellikleri, toplumsal değişme ve hareketlilik üzerinde durulacaktır.
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
  • Doğan, İsmail. (2016). Sosyoloji: Kavramlar ve Sorunlar. Pegem Akademi.
  • Bulut, Yücel. (2021). Türk Sosyolojisinin Kısa Tarihi. Alfa Yayınlar.
  • Köktürk, Gökhan V. (2013). Türk Sosyolojisinde Metodolojik Değişmeler, 1980-2003. Doğu Kitabevi.
  • Arvasi, Seyit Ahmet. (2015). Eğitim Sosyolojisi. Bilge Oğuz Yay.
Opsiyonel Program BileşenleriYok

Ders Öğrenim Çıktıları

  1. Orta Çağ’da eğitim sosyolojisinin ele alınışını açıklar.
  2. Osmanlı Devleti döneminde eğitim sosyolojisinin gelişimini açıklar.
  3. Erken Cumhuriyet döneminde eğitim sosyolojisinin gelişimini açıklar.
  4. 1960 sonrası eğitim sosyolojisinin gelişimini açıklar.
  5. Eğitim sosyolojisinin tarih içerisindeki gelişimini değerlendirir.

Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi

DÖÇ-1DÖÇ-2DÖÇ-3DÖÇ-4DÖÇ-5

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

HaftaKonularÖn Hazırlık
1Orta Çağ’da eğitim sosyolojisi tasavvurlarıİlgili okumalar
2Tanzimat’tan II. Meşrutiyet’e eğitim düşüncesiİlgili okumalar
3II. Meşrutiyet sonrası eğitim (Emrullah Efendi, Satı Bey, Ethem Nejat)İlgili okumalar
4Erken Cumhuriyet ve eğitim sosyolojisiİlgili okumalar
5Ziya Gökalp, eğitim ve toplumİlgili okumalar
6Hilmi Ziya Ülken, eğitim ve toplumİlgili okumalar
7İsmail Hakkı Baltacıoğlu, eğitim ve toplumİlgili okumalar
8Ara Sınav 1
9Nusret Köymen, İsmail Hakkı Tonguç, eğitim ve toplumİlgili okumalar
10Mümtaz Turhan, Niyazi Berkes, eğitim ve toplumİlgili okumalar
11Cemil Meriç, eğitim ve toplumİlgili okumalar
12Şerif Mardin, eğitim ve toplumİlgili okumalar
13Mübeccel Kıray, eğitim ve toplumİlgili okumalar
141960’lardan sonra Türkiye’de eğitim sosyolojisiİlgili okumalar
15Eğitim sosyolojisi ve çağdaş Türk sosyologlarİlgili okumalar
16Final

Değerlendirme Sistemi

EtkinliklerSayıKatkı Payı
Devam/Katılım
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Derse Özgü Staj
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ödev
Sunum/Jüri
Projeler
Seminer/Workshop
Ara Sınavlar
Final
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı
TOPLAM100

AKTS İşyükü Tablosu

EtkinliklerSayıSüresi (Saat)Toplam İşyükü
Ders Saati153
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması155
Derse Özgü Staj
Ödev
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Projeler
Sunum / Seminer230
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)140
Toplam İşyükü :
Toplam İşyükü / 30(s) :
AKTS Kredisi :
Diğer NotlarYok