Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) |
---|---|---|---|---|---|---|
Yüksek Öğretim Tarihi | EFT5130 | 3 | 7.5 | 3 | 0 | 0 |
Önkoşullar | Yok |
---|
Yarıyıl | Güz |
---|
Dersin Dili | Türkçe |
---|---|
Dersin Seviyesi | |
Dersin Türü | Zorunlu @ Eğitimi Bilimleri ABD Eğitimin Felsefesi, Sosyal ve Tarihi Temelleri Tezli Yüksek Lisans Programı Zorunlu @ Eğitimi Bilimleri ABD Eğitimin Felsefesi, Sosyal ve Tarihi Temelleri Yüksek Lisans Programı (Tezsiz) |
Ders Kategorisi | |
Dersin Veriliş Şekli |
Dersi Sunan Akademik Birim | Eğitim Bilimleri Bölümü |
---|---|
Dersin Koordinatörü | Mustafa Gündüz |
Dersi Veren(ler) | |
Asistan(lar)ı |
Dersin Amacı | Osmanlı dönemi eğitim kurumları, kavramları ve kişileri Türk eğitim tarihinin en zengin, karmaşık ve bir çok yönüyle de az bilinen uzun bir dönemidir. Bu dönemde çok sayıda eğitimci, ahlakçı ve din âlimi yetişmiştir. Özellikle Fatih Sultan Mehmed ve Kanuni Sultan Süleyman Devrinden itibaren medrese, ulema, talebe, ahlak vb. konularda resmi duyurular, yönetmelikler ve kanunlar da yayımlanmaya başlanmıştır. Özelikle modernleşme döneminde yeni okulların açılmasıyla yönetmelikler, kanunlar ve ilanlar artmıştır. Bu dersi amacı Türk eğitim tarihinin özgün dönemlerinden olan Osmanlı devleti zamanında yayımlanmış bazı temel eğitim eserlerini, yönetmeliklerini, kanunlarını, tüzüklerini ve ilanlarını dönemin mantığı içinde anlamaya çalışmaktır. |
---|---|
Dersin İçeriği | Yükseköğretim kavramı ve dünyadaki gelişimi hakkında genel bilgiler edinmek dersin temel içeriğini oluşturmaktadır. Dünyanın en eski kültür ve medeniyetlerinde yükseköğretim pratikleri ve kurumları vardır. Bu kurumların modern zamanlara kadar gelişimi, İslam’da yükseköğretim kurumları, Avrupa’da modern yükseköğretim kurumları, üniversitelerin ve araştırma merkezlerinin yükselişi, 20. Yüzyılda üniversitelerin ve yükseköğretim kurumlarının durumları hakkında genel bilgiler edinmek dersin içeriğini oluşturmaktadır. |
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
|
Opsiyonel Program Bileşenleri | Yok |
Ders Öğrenim Çıktıları
- Yükseköğretim kavramı hakkında genel bilgi edinir.
- Yükseköğretim ve üniversite ile diğer araştma merkezleri arasındaki fark hakkında bilgi edinir.
- Antik medeniyetlerde yükseköğretim kurumları hakkında bilgi edinir.
- Müslüman dünyanın yükseköğretim kurumları hakkında bildi edinir.
- Avrupa üniversiteleri ve medreseler arasındaki temel farklar hakkında bilgi edinir.
- Modern üniversitelerin doğuşu, devlet ve topluma etkileri hakkında bilgi edinir.
- Türkiye’de modern yükseköğretimin doğuşu ve gelişimi hakkında bildi edinir.
Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi
DÖÇ-1 | DÖÇ-2 | DÖÇ-3 | DÖÇ-4 | DÖÇ-5 | DÖÇ-6 | DÖÇ-7 | |
PÇ-1 | - | - | - | - | - | - | - |
PÇ-2 | - | - | - | - | - | - | - |
PÇ-3 | - | - | - | - | - | - | - |
PÇ-4 | - | - | - | - | - | - | - |
PÇ-5 | - | - | - | - | - | - | - |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Yükseköğretim kavramı | İlgili okumalar |
2 | Üniversite ve araştırma merkezleri | İlgili okumalar |
3 | Antik Yunan ve Greklerde yükseköğretim | İlgili okumalar |
4 | Roma, Bizans ve Orta çağda yükseköğretim | İlgili okumalar |
5 | İslam’da yükseköğretim | İlgili okumalar |
6 | Medreseler ve üniversitelerin doğuşu | İlgili okumalar |
7 | Ortaçağ üniversiteleri | İlgili okumalar |
8 | Ara Sınav 1 | |
9 | Modern üniversitelerin doğuşu | İlgili okumalar |
10 | Alman araştırma üniversitelerinin doğuşu | İlgili okumalar |
11 | Amerikan üniversitelerinin doğuşu | İlgili okumalar |
12 | Türkiye’de modern yükseköğretimini doğuşu | İlgili okumalar |
13 | Cumhuriyet dönemi yükseköğretim | İlgili okumalar |
14 | Son dönemde Türkiye’de yükseköğretim | İlgili okumalar |
15 | Son dönemde dünyada yükseköğretim | İlgili okumalar |
16 | Final |
Değerlendirme Sistemi
Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | ||
Laboratuar | ||
Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Derse Özgü Staj | ||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | ||
Ödev | ||
Sunum/Jüri | 2 | 30 |
Projeler | ||
Seminer/Workshop | ||
Ara Sınavlar | ||
Final | 1 | 40 |
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
TOPLAM | 100 |
AKTS İşyükü Tablosu
Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü |
---|---|---|---|
Ders Saati | 15 | 3 | |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Arazi Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 15 | 5 | |
Derse Özgü Staj | |||
Ödev | |||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Projeler | |||
Sunum / Seminer | 2 | 30 | |
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | |||
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 40 | |
Toplam İşyükü : | |||
Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
AKTS Kredisi : |
Diğer Notlar | Yok |
---|