Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) |
---|---|---|---|---|---|---|
Ses Fiziği | FIZ3530 | 3 | 5 | 3 | 0 | 0 |
Önkoşullar | Yok |
---|
Yarıyıl | Güz, Bahar |
---|
Dersin Dili | İngilizce, Türkçe |
---|---|
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli @ Fizik Lisans Programı (%30 İngilizce) |
Ders Kategorisi | Temel Meslek Dersleri |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
Dersi Sunan Akademik Birim | Fizik Bölümü |
---|---|
Dersin Koordinatörü | Cenk Denktaş |
Dersi Veren(ler) | Cenk Denktaş |
Asistan(lar)ı |
Dersin Amacı | Sesin Temel Kavramlarını Anlama: Ses dalgalarının fiziksel özellikleri (genlik, frekans, dalga boyu), sesin üretimi, yayılması ve algılanması gibi temel kavramları derinlemesine anlamak. Matematiksel Modeller Kullanma: Ses olaylarını matematiksel modellerle ifade edebilme ve bu modeller üzerinden analizler yapabilme becerisi kazanmak. Deneysel Çalışmalar Yapma: Sesle ilgili deneyler tasarlayıp gerçekleştirebilme, elde edilen verileri analiz edebilme ve sonuçları yorumlayabilme. Akustik Problemleri Çözme: Günlük hayatta karşılaşılan akustik problemlere (gürültü kirliliği, yankı vb.) çözüm önerileri geliştirebilme. Teknolojik Uygulamaları Anlama: Ses işleme teknolojileri ve müzik aletlerinin çalışma prensiplerini anlayabilme. |
---|---|
Dersin İçeriği | Sesin Fiziksel Temelleri: Dalgaların genel özellikleri, ses dalgalarının üretimi ve yayılması, sesin fiziksel özellikleri. Akustik: Oda akustikleri, ses yalıtımı, ses emilimi, gürültü kontrolü. Müzik Akustiği: Müzik aletlerinin akustik özellikleri, müzik salonlarının akustik tasarımı. Ses İşleme: Dijital ses işleme, ses kayıt ve miksaj teknikleri. Fizyolojik Akustik: İnsan kulağının işitme mekanizması, ses algısı. |
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
|
Opsiyonel Program Bileşenleri | Yok |
Ders Öğrenim Çıktıları
- Ses dalgalarının fiziksel özelliklerini (genlik, frekans, dalga boyu, faz) tanımlayabilir ve bunlar arasındaki ilişkileri açıklayabilir.
- Sesin farklı ortamlarda nasıl yayıldığını, yansıma, kırılma, soğurma gibi olayları açıklayabilir.
- Doppler etkisini açıklayabilir ve günlük hayattaki örneklerini verebilir.
- Ses şiddetini ölçmek için kullanılan desibel birimini anlayabilir ve farklı ses kaynaklarının şiddetini karşılaştırabilir.
- Farklı malzemelerin ses yalıtım ve ses emilim özelliklerini açıklayabilir.
- Müzik aletlerinin ses üretme prensiplerini ve farklı müzik aletlerinin seslerinin neden farklı olduğunu açıklayabilir.
- Ses kayıt cihazlarının çalışma prensiplerini ve temel ses işleme tekniklerini (filtreleme, eşitleme, yankı ekleme) anlayabilir.
- Küçük bir mekan için basit bir akustik tasarım yapabilir.
- Gürültü kirliliğinin nedenlerini ve çözüm yollarını açıklayabilir.
Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi
DÖÇ-1 | DÖÇ-2 | DÖÇ-3 | DÖÇ-4 | DÖÇ-5 | DÖÇ-6 | DÖÇ-7 | DÖÇ-8 | DÖÇ-9 | |
PÇ-1 | - | - | 1 | 1 | - | - | - | - | - |
PÇ-2 | - | - | 4 | 4 | 4 | - | 1 | - | - |
PÇ-3 | - | - | 4 | 4 | 4 | - | - | - | - |
PÇ-4 | - | - | 4 | 4 | 1 | - | - | 1 | - |
PÇ-5 | - | - | 5 | 5 | 5 | 1 | - | - | - |
PÇ-6 | - | - | 1 | 5 | 5 | - | - | - | - |
PÇ-7 | - | 5 | 5 | 5 | 5 | 1 | - | 1 | - |
PÇ-8 | - | 4 | 4 | 4 | 4 | - | - | - | - |
PÇ-9 | - | 4 | 4 | 4 | 4 | - | - | - | - |
PÇ-10 | - | 5 | 5 | 5 | 5 | - | - | - | - |
PÇ-11 | - | 5 | 5 | 5 | 5 | - | - | - | - |
PÇ-12 | - | 5 | 5 | 5 | 5 | - | 1 | - | - |
PÇ-13 | - | 4 | 4 | 4 | 4 | - | - | - | - |
PÇ-14 | - | 4 | 4 | 4 | 4 | - | - | - | - |
PÇ-15 | - | 4 | 4 | 1 | 4 | - | - | - | - |
PÇ-16 | - | 4 | 4 | 4 | 4 | - | - | - | - |
PÇ-17 | - | 4 | 4 | 4 | 4 | - | - | - | - |
PÇ-18 | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
PÇ-19 | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
PÇ-20 | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
PÇ-21 | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
PÇ-22 | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
PÇ-23 | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
PÇ-24 | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
PÇ-25 | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
PÇ-26 | - | - | - | - | - | - | - | - | 1 |
PÇ-27 | - | - | - | - | - | - | - | - | 1 |
PÇ-28 | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ses nedir, nasıl oluşur? Ses dalgalarının temel özellikleri (genlik, frekans, dalga boyu, faz) ve bunlar arasındaki ilişkiler. Sesin farklı ortamlarda yayılması (katı, sıvı, gaz), ses hızı. | Ders Notları |
2 | Ses nedir, nasıl oluşur? Ses dalgalarının temel özellikleri (genlik, frekans, dalga boyu, faz) ve bunlar arasındaki ilişkiler. Sesin farklı ortamlarda yayılması (katı, sıvı, gaz), ses hızı. | Ders Notları |
3 | Sesin yansıması, kırılması ve soğrulması olayları, yankı, eko. | Ders Notları |
4 | Doppler etkisi, günlük hayattaki örnekleri (ambulans sireni, hareket eden trenin sesi vb.). | Ders Notları |
5 | Ses şiddeti, desibel birimi, farklı ses kaynaklarının şiddeti. | Ders notları |
6 | Farklı malzemelerin ses yalıtımı ve ses emilim özellikleri, akustik malzemeler. | Ders Notları |
7 | Müzik aletlerinin ses üretme prensipleri (telli, nefesli, vurmalı aletler), farklı müzik aletlerinin seslerinin neden farklı olduğu. | Ders Notları |
8 | Ara Sınav 1 | |
9 | Ses kayıt cihazları (mikrofon, hoparlör), ses işleme teknikleri (filtreleme, eşitleme, yankı ekleme). | Ders Notları |
10 | Küçük bir mekan için basit akustik tasarım (ev sinema odası, müzik stüdyosu gibi). | Ders Notları |
11 | Gürültü kirliliği, nedenleri, etkileri, çözüm yolları. | Ders Notları |
12 | Proje: Öğrencilerin seçtikleri bir konuda araştırma yapıp sunum hazırlamaları. Örneğin, bir müzik salonunun akustik tasarımı, gürültü ölçümü, bir müzik aletinin ses analizi gibi konular üzerinde çalışabilirler. | Ders NOtları |
13 | Proje: Öğrencilerin seçtikleri bir konuda araştırma yapıp sunum hazırlamaları. Örneğin, bir müzik salonunun akustik tasarımı, gürültü ölçümü, bir müzik aletinin ses analizi gibi konular üzerinde çalışabilirler. | Ders Notları |
14 | Proje: Öğrencilerin seçtikleri bir konuda araştırma yapıp sunum hazırlamaları. Örneğin, bir müzik salonunun akustik tasarımı, gürültü ölçümü, bir müzik aletinin ses analizi gibi konular üzerinde çalışabilirler. | Ders Notları |
15 | Ara Sınav-2 | Ders Notları |
16 | Final |
Değerlendirme Sistemi
Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | ||
Laboratuar | ||
Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Derse Özgü Staj | ||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | 2 | 30 |
Ödev | ||
Sunum/Jüri | ||
Projeler | ||
Seminer/Workshop | ||
Ara Sınavlar | 1 | 30 |
Final | 1 | 40 |
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
TOPLAM | 100 |
AKTS İşyükü Tablosu
Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü |
---|---|---|---|
Ders Saati | 15 | 3 | |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Arazi Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 15 | 5 | |
Derse Özgü Staj | 0 | 0 | |
Ödev | |||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | 0 | 0 | |
Projeler | |||
Sunum / Seminer | |||
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 2 | 12 | |
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 12 | |
Toplam İşyükü : | |||
Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
AKTS Kredisi : |
Diğer Notlar | Yok |
---|