Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) |
---|---|---|---|---|---|---|
Eğitimde Yapay Zekâ Uygulamaları | BTO2130 | 2 | 4 | 2 | 0 | 0 |
Önkoşullar | Yok |
---|
Yarıyıl | Güz, Bahar |
---|
Dersin Dili | Türkçe |
---|---|
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli @ Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Lisans Programı |
Ders Kategorisi | Uzmanlık/Alan Dersleri |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
Dersi Sunan Akademik Birim | Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü |
---|---|
Dersin Koordinatörü | M. Betül Yılmaz |
Dersi Veren(ler) | M. Betül Yılmaz |
Asistan(lar)ı |
Dersin Amacı | Bilgisayar tabanlı öğretimde varılması istenen nihaî hedef olan zeki öğretim sistemlerinin tasarlanması ve geliştirilmesinde dikkate alınan temel unsurları kavramak ve zekî öğrenme sistemlerinin geliştirilmesi için kullanılan mantıksal programlama dillerini ve özelliklerini anlayarak kullanabilmek |
---|---|
Dersin İçeriği | Zekâ ve özellikleri; yapay zekânın tarihçesi, güncel durumu ve uygulama alanları; uzman sistemler; uzman sistemlerin kullanım alanları, bileşenleri, özellikleri, tasarımı; uzman sistemlerin eğitimde kullanımı; zeki öğrenme sistemleri; eğitimde büyük veri; öğrenme analitikleri; eğitsel ajan; uyarlanabilir öğrenme ve uyarlanabilir ölçme; mantıksal programlamada program geliştirme. |
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
|
Opsiyonel Program Bileşenleri | Dersin meslek eğitimini sağlamaya yönelik katkısı: Bu ders, aşağıdaki MEB/RPD mesleki yeterlikleri ile doğrudan ilişkilidir. • A1. Alan Bilgisi: Alanında sorgulayıcı bakış açısını kapsayacak şekilde ileri düzeyde kuramsal, metodolojik ve olgusal bilgiye sahiptir. • A2. Alan Eğitimi Bilgisi: Alanın öğretim programına ve pedagojik alan bilgisine hâkimdir. • B1. Eğitim Öğretimi Planlama: Eğitim öğretim süreçlerini etkin bir şekilde planlar. • B4. Ölçme ve Değerlendirme: Ölçme ve değerlendirme yöntemi teknik ve araçlarını amacına uygun kullanır. • C4. Kişisel ve Mesleki Gelişim: Öz değerlendirme yaparak, kişisel ve mesleki gelişimine yönelik çalışmalara katılır. Bu ders, Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi (TYYÇ)'ne göre aşağıdaki yeterlilikler ile ilişkilidir: • BİLGİ (Kuramsal & Olgusal) o 1: Ortaöğretimde kazandığı yeterliliklere dayalı olarak; alanıyla ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri kavrar. o 4. Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. o 5. Öğrencilerin gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlüklerinin bilgisine sahiptir. • BECERİLER (Bilişsel & Uygulamalı) o 1. Alanıyla ilgili ileri düzeyde bilgi kaynaklarını kullanır. o 2.Alanıyla ilgili olay ve olguları kavramsallaştırır, bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler, verileri yorumlar ve değerlendirir. • YETKİNLİKLER o Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği 1. Bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi etkin bir şekilde yerine getirir. 2. Kendini bir birey olarak tanır; yaratıcı ve güçlü yönlerini kullanır ve zayıf yönlerini geliştirir. 3. Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır o Öğrenme Yetkinliği 4. Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır. o İletişim ve Sosyal Yetkinlik 7. Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansının ileri düzeyinde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır Öğretim Yöntem ve Teknikleri: Bu derste düz anlatım, gösterip yaptırma yöntem ve teknikleri uygulanmaktadır. Ölçme ve değerlendirme Dersin ölçme ve değerlendirilmesinde, ara sınav ve final sınavı uygulanmaktadır. |
Ders Öğrenim Çıktıları
- Yapay zeka kavramını ve ilgilendiği alanları açıklar.
- Uzman sistemlerin yapısı ve bileşenlerini söyler.
- Uzman sistemlerin özelliklerini açıklar.
- Uzman sistemlerin eğitimde kullanımı için gerekli tasarım öğelerini söyler.
- Zeki öğrenme sistemlerini ve bileşenlerini açıklar.
- Zeki öğrenme sistemleri için tasarım geliştirir.
- Mantıksal programlama dillerinin özelliklerini söyler.
- Bir mantıksal programlama dilini temel düzeyde kullanır.
Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi
DÖÇ-1 | DÖÇ-2 | DÖÇ-3 | DÖÇ-4 | DÖÇ-5 | DÖÇ-6 | DÖÇ-7 | DÖÇ-8 | |
PÇ-1 | - | - | - | - | - | - | - | - |
PÇ-2 | - | - | - | - | - | - | - | - |
PÇ-3 | - | - | - | - | - | - | - | - |
PÇ-4 | - | - | - | - | - | - | - | - |
PÇ-5 | - | - | - | - | - | - | - | - |
PÇ-6 | - | - | - | - | - | - | - | - |
PÇ-7 | - | - | - | - | - | - | - | - |
PÇ-8 | - | - | - | - | - | - | - | - |
PÇ-9 | - | - | - | - | - | - | - | - |
PÇ-10 | - | - | - | - | - | - | - | - |
PÇ-11 | - | - | - | - | - | - | - | - |
PÇ-12 | - | - | - | - | - | - | - | - |
PÇ-13 | - | - | - | - | - | - | - | - |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | - Ders hakkında bilgi, hedeflerin ve ders öğretim programının tanıtılması - Zekâ (Zekâ - Zekâ testleri - Doğal zekânın özellikleri - Zekâ etmenleri) | Ders notlarına çalışma |
2 | * Yapay zekâ - Doğal ve yapay zekâ ilişkisi - Geçmişten bugüne YZ | Ders notlarına çalışma |
3 | * Yapay zekâ - Yapay zekâ’nın hedefleri ve ilgili disiplinler - YZ’nın problemleri - Makine öğrenmesi | Ders notlarına çalışma |
4 | - Uzman Sistemler - Uzman sistemler ve bilgi tabanlı sistemler - Uzman sistem bileşenleri ve özellikleri | Ders notlarına çalışma |
5 | - Öğrenme Analitiği - Farklılaştırılmış öğrenme analitiği - Eğitimsel veri madenciliği | Ders notlarına çalışma |
6 | * Uzman Sistemlerin Eğitimde Kullanılması - Eğitsel ajan - Uyarlanabilir öğrenme - Uyarlanabilir ölçme | Ders notlarına çalışma |
7 | * Zeki Öğretim Sistemleri | Ders notlarına çalışma |
8 | Ara Sınav 1 | |
9 | * Mantıksal Programlama - Mantıksal programlamanın özellikleri - Mantıksal programlama dilleri - 5. nesil bilgisayarlar | Ders notlarına çalışma |
10 | - Prolog dili uygulamaları | Ders notlarına çalışma. Proje için çalışma |
11 | - Prolog dili uygulamaları | Ders notlarına çalışma. Proje için çalışma |
12 | - Prolog dili uygulamaları | Ders notlarına çalışma. Proje için çalışma |
13 | Ara Sınav 2 | Proje Teslim |
14 | - Prolog dili uygulamaları | Ders notlarına çalışma |
15 | Final |
Değerlendirme Sistemi
Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | 0 | |
Laboratuar | 0 | |
Uygulama | 0 | |
Arazi Çalışması | 0 | |
Derse Özgü Staj | 0 | |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | 0 | |
Ödev | 0 | |
Sunum/Jüri | 0 | |
Projeler | 1 | 15 |
Seminer/Workshop | 0 | |
Ara Sınavlar | 2 | 45 |
Final | 1 | 40 |
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
TOPLAM | 100 |
AKTS İşyükü Tablosu
Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü |
---|---|---|---|
Ders Saati | 13 | 2 | |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Arazi Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 4 | |
Derse Özgü Staj | |||
Ödev | |||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Projeler | 1 | 20 | |
Sunum / Seminer | |||
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 8 | |
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 15 | |
Toplam İşyükü : | |||
Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
AKTS Kredisi : |
Diğer Notlar | Yok |
---|