Ders AdıKodu Yerel KrediAKTS Ders (saat/hafta)Uygulama (saat/hafta)Laboratuar (saat/hafta)
Sözlü Tarih ve TartışmalarSBU263134300
ÖnkoşullarYok
YarıyılGüz
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeçmeli @ Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler Lisans Programı
Seçmeli @ İktisat Lisans Programı
Ders KategorisiUzmanlık/Alan Dersleri
Dersin Veriliş ŞekliYüz yüze
Dersi Sunan Akademik BirimSiyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler Bölümü
Dersin KoordinatörüEsra Danacıoğlu Tamur
Dersi Veren(ler)Esra Danacıoğlu Tamur
Asistan(lar)ı
Dersin AmacıBu derste sözlü tarihin ne olduğu, metodu ve ürünleri incelenmesi amaçlanmaktadır ve ders, proje geliştirmek, görüşme çerçevesini oluşturmak, ders sırasında öğretilen görüşmek tekniklerini kullanmak gibi alan çalışmasına yönelik uygulamaları da içermektedir.
Dersin İçeriğiSözlü tarih yöntem ve teorisi, sözlü tarihin gelişimi, Türkiye’de sözlü tarih, proje geliştirme ve uygulama
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
  • Esra DANACIOĞLU, Geçmişin İzleri, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul, 2009, (2.basım)
  • Paul THOMPSON, Geçmişin Sesi, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul,1999
  • George G. IGGERS, Yirminci Yüzyılda Tarihyazımı, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul, 2000 (1.basım), s.1-48
  • Alistair THOMPSON, “Four Paradigm Transformations in Oral History”, The Oral History Review, Cilt:34, Sayi:1 (2006), s.49-70,
  • Jerrold HIRSCH, “Before Columbia: The FWP and American Oral History Research” The Oral History Review, Cilt:32, Sayı:2,(2007) s.1-16
  • Evi KAPOLI, « Archive of Oral Tradition of the Centre for Asia Minor Studies: Its Formation and Its Contribution to Research », Ateliers du LESC [En ligne], 32 | 2008, mis en ligne le 21 août 2008, Consulté le 16 octobre 2010. URL : http://ateliers.revues.org/1143
  • Penelope PAPAILIAS, “Mülteci Belleği veya Bir Yunan Kurumu Üzerine Notlar”, Hatırladıkları ve Unuttuklarıyla Türkiye’nin Toplumsal Hafızası, (Ed.Esra Özyürek), İletişim Yayınları, İstanbul, 2001, s. 267-297
  • Etienne COPEAUX, “Türk Kimlik Söyleminin Topografyası ve Kronografisi”,Tarih Eğitimi ve Tarihte “Öteki” Sorunu,Tarih Vakfı Yurt yayınları, İstanbul, 1998 s.70-85
  • Aynur İLYASOĞLU, “Yakın Dönemde Tarihe İlginin Farklılaşması Sürecinde Sözlü Tarih Alanının Türkiye’deki Gelişimine Bir Bakış”, Kuşaklar, Deneyimler, Tanıklıklar: Türkiye’de Sözlü Tarih Çalışmaları Konferansı 26-27 Eylül 2003 İstanbul, (Yay.Hazırlayan Aynur İlayasoğlu-Gülay Kayacan), Tarih Vakfı Yayınları, İstanbul, 2006, s.15-22-37
  • Douwe Draaisma Sıla Hasreti Fabrikası; Yaşlılıkta Bellek Nasıl İşler? Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 2016
  • Paul THOMPSON, “21.Yüzyılda Sözlü Tarih için Potansiyeller ve Meydan Okumalar, ”Kuşaklar, Deneyimler, Tanıklıklar: Türkiye’de Sözlü Tarih Çalışmaları Konferansı 26-27 Eylül 2003 İstanbul, (Yay.Hazırlayan Aynur İlyasoğlu-Gülay Kayacan), Tarih Vakfı Yayınları, İstanbul, 2006
  • Leyla NEYZİ (der.)Nasıl Hatırlıyoruz? Türkiye’de Bellek Çalışmaları, İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul, 2012 (özellikle giriş kısmı)
  • Gülbenkyan Komisyonu, Sosyal Bilimleri Açın, Metis Yay., İst. 2016
Opsiyonel Program BileşenleriYok

Ders Öğrenim Çıktıları

  1. Sözlü tarihin doğası ile ilgili temel tartışma ve bilgilere sahip olur
  2. Sözlü tarihin ilkeleri, metotları ve standartlarını kullanarak iki görüşmeyi gerçekleştirir, yorumlar ve arşivler
  3. Sözlü tarih görüşmelerini kendi tarihsel çerçevelerinde analiz eder.
  4. Alan araştırması yapma becerisi kazanır
  5. Eleştirel, yaratıcı ve analitik düşünme becerisi kazandırır

Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi

DÖÇ-1DÖÇ-2DÖÇ-3DÖÇ-4DÖÇ-5
PÇ-1-----
PÇ-2-----
PÇ-3-----
PÇ-4-----
PÇ-5-----
PÇ-6-----
PÇ-7-----
PÇ-8-----
PÇ-9-----
PÇ-10-----
PÇ-11-----
PÇ-12-----

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

HaftaKonularÖn Hazırlık
1Dersin Kapsamı ve CercevesiP. THOMPSON, “21.Yüzyılda Sözlü Tarih için Potansiyeller ve Meydan Okumalar”, Kuşaklar, Deneyimler, Tanıklıklar…. P. THOMPSON, Geçmişin Sesi, s. 1-18
2Nasil AnimsiyoruzDraaisma, Sıla Hasreti Fabrikası
319.Yüzyıldan 20.Yüzyıla Tarihyazımı, Tarihin GelişimiSosyal Bilimleri Açın, IGGERS, Yirminci Yüzyılda Tarihyazımı, s.1-48P. THOMPSON Geçmişin Sesi, s.19-64 (Bölüm I)A. THOMPSON, “Four Paradigm Transformations in Oral History”, The Oral History Review, Cilt:34, Sayi:1 (2006), s.49-70,
4İki Arşiv İki Proje: Federal Yazarlar Projesi ve Küçük Asya Araştırmaları Merkezi/HIRSCH, "Before Columbia...", KAPOLI, « Archive of Oral Tradtion of the Centre for Asia Minor Studies… «, PAPAILIAS, “Mülteci Belleği veya Bir Yunan Kurumu Üzerine Notlar”, Hatırladıkları ve Unuttuklarıyla
5Türkiye’de Tarih ve Sözlü Tarih I COPEAUX, “Türk Kimlik Söyleminin Topografyası ve Kronografisi”, DANACIOĞLU, Geçmişin İzleri, s.1-30
6Türkiye’de Tarih ve Sözlü Tarih II
7Sozlu Tarih Projesi Hazirlamak DANACIOĞLU, Geçmişin İzleri, s.135-170,
8Ara Sınav 1 / Uygulama veya Konu Tekrarı
9Yöntem II Görüşme, Tasnif etmeDANACIOĞLU, Geçmişin İzleri, s.135-170, THOMPSON, Geçmişin Sesi, s.173-190, (Bölüm:VII Görüşme)
101.sozlu tarih gorusmesi teslimi
11Öğrenci Projelerinin Hazırlanması: Tematik Görüşme Çerçevelerri I
12Öğrenci Projelerinin Hazırlanması: Tematik Görüşme Çerçeveleri II
13Öğrenci Proje-Görüşmelerinin Değerlendirilmesi I
14Öğrenci Proje-Görüşmelerinin Değerlendirilmesi II
15Final

Değerlendirme Sistemi

EtkinliklerSayıKatkı Payı
Devam/Katılım1510
Laboratuar
Uygulama0
Arazi Çalışması0
Derse Özgü Staj0
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği0
Ödev00
Sunum/Jüri0
Projeler150
Seminer/Workshop
Ara Sınavlar00
Final140
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı
TOPLAM100

AKTS İşyükü Tablosu

EtkinliklerSayıSüresi (Saat)Toplam İşyükü
Ders Saati133
Laboratuar00
Uygulama00
Arazi Çalışması00
Sınıf Dışı Ders Çalışması102
Derse Özgü Staj00
Ödev
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği00
Projeler150
Sunum / Seminer
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)0
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)125
Toplam İşyükü :
Toplam İşyükü / 30(s) :
AKTS Kredisi :
Diğer NotlarYok