Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) |
---|---|---|---|---|---|---|
Okuma Eğitimi | TRO3911 | 3 | 4 | 3 | 0 | 0 |
Önkoşullar | Yok |
---|
Yarıyıl | Güz |
---|
Dersin Dili | Türkçe |
---|---|
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu @ Türkçe Eğitimi Lisans Programı |
Ders Kategorisi | Temel Meslek Dersleri |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
Dersi Sunan Akademik Birim | Türkçe ve Sosyal Bilgiler Eğitimi Bölümü |
---|---|
Dersin Koordinatörü | Ali Fuat Arıcı |
Dersi Veren(ler) | Ali Fuat Arıcı |
Asistan(lar)ı |
Dersin Amacı | Okuma becerisinin kuramsal boyutlarıyla açıklanması ve okuma becerisine yönelik tekniklerin incelenmesi hedeflenmektedir |
---|---|
Dersin İçeriği | Okuma eğitimiyle ilgili temel bilgiler (temel kavramlar, tarihsel süreç vb.); okumanın fiziksel ve zihinsel unsurları; bellek ve özellikleri (kısa süreli bellek, uzun süreli bellek, anısal bellek, anlamsal bellek ve işlemsel bellek); okuma kelime hazinesi ve söz varlığı ilişkisi; dikkat; okuma kusurları; okuma süreçleri; okuma becerisinin geliştirilmesi; akıcı okuma (sesli ve sessiz akıcı okuma teknikleri); metin türlerine göre okuma, okuma becerisine yönelik eğitim ortamları; okuma yöntem ve teknikleri; okuma becerisini ölçme ve değerlendirme; okuma etkinlikleri tasarlama. |
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
|
Opsiyonel Program Bileşenleri | Yok |
Ders Öğrenim Çıktıları
- Okuma işlemlerinin doğasını öğrenir.
- Okuma işlemlerinin doğasını genel ifadelerle tanımlar.
- Okuma esnasında bilgi işlemenin genişliği ve bellek ölçümüne dayalı testler hakkında bilgi edinir.
- Söz konusu testlerden elde edilen verilerin okuma zamanına ait olup olmadığıyla ilgili çıkarımda bulunur.
- Metinden öğrenme süreçleri olarak adlandırılan bilişsel bakış açısını göz önüne alan araştırma tarzı hakkında bilgi edinir
- Yapısal açıdan iyi düzenlenmiş metin kavramı hakkında bilgi edinir.
- Yapısal açıdan iyi düzenlenmiş metin kavramı ve metnin süreç bilgileri üzerine odaklanan çalışmaların amaç yapısını çözümler.
- Metin organizasyonu ve metinden öğrenme kuramlarının genel bir taslağı konusunda bilgi edinir.
Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi
DÖÇ-1 | DÖÇ-2 | DÖÇ-3 | DÖÇ-4 | DÖÇ-5 | DÖÇ-6 | DÖÇ-7 | DÖÇ-8 |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kavramsal çerçevenin tanıtılması | 1. Giordan, A. (2008). Öğrenme. (Çev., Mehmet Baştürk-Ebubekir Bozavlı-Murat Tulan). De Ki Basım Yayım Ltd. Şti. 2. Draaısma, D. (2007). Bellek Metaforları: Zihinle İlgili Fikirlerin Tarihi. (Çev., Gürol Koca). Metis Yayınları. 3. Andreasen, N.C. (2003). Cesur Yeni Beyin (Çev., Yıldırım B. Doğan). İstanbul: Okuyan Us Yayın. 4) Wood, D. (2003). Çocuklarda düşünme ve öğrenme (Çev., Mine Özünlü). Doruk Yayıncılık. |
2 | Okuduğunu anlama süreçleri konusundaki araştırma geçmişi ve bu çerçevede diğer bilimlerden (Psikoloji, Dilbilimi vb.) gelen katkılar | Keçik, İ. ve Subaşı, L. (2004). Türkçe Sözlü ve Yazılı Anlatım. (Ed. Canan İleri). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları |
3 | Psikoloji biliminden gelen katkılar | Karakaş, S., Başar, E. (2001). Beyin, zihin ve kognitif süreçlerine yolculuk. Bilim ve Ütopya. (84). |
4 | Metin kavramanın psikolojik doğası | ders notları, önerilen kaynaklar. Powerpoint sunumları ve Kayıtlar |
5 | Metin bağlantılarının sunumu | Burnett, R. (2007). İmgeler Nasıl Düşünür. (Çev.,Güçsal Pusar). Metis Yayınları. |
6 | Metin bağlantısal sunumları için anlambilimsel ayrıştırma | Grünberk, T. (2006). Anlam Kavramı Üzerine Bir Deneme. İstanbul: YKY. |
7 | Çerçeveler: Şemalar ve Senaryolar | ders notları, önerilen kaynaklar. Powerpoint sunumları |
8 | Ara Sınav 1 | |
9 | Şema Teorilerinin Tarihsel Gelişimi | ders notları, önerilen kaynaklar. |
10 | Şema teorisi için genel kanıtlar | ders notları, önerilen kaynaklar. Powerpoint sunumları ve Kayıtlar |
11 | Schank ve Albelson’un Senaryo Teorisi | ders notları, önerilen kaynaklar. |
12 | Senaryo teorisi için genel kanıtlar | ders notları, önerilen kaynaklar. Powerpoint sunumları ve Kayıtlar |
13 | Senaryo teorisi için genel kanıtlar | ders notları, önerilen kaynaklar. |
14 | Yapı, Süreç ve Dünya Bilgileri Çerçevesinde Metni Anlamak | 1) Ong, W.J. (2003). Sözlü ve Yazılı Kültür Sözün Teknolojileşmesi. (Çev., Sema Postacıoğlu Banon). Metis Yayınları. 2) Freire, P. (1998). Okuryazarlık: Sözcükleri ve dünyayı okuma (Çev., Şebnem Çiler Tabakçı). İmge Kitabevi. 3) Keçik, İ. (1992). İlkokul öğrencilerinin özet ve hatırlama metinlerinde bağdaşıklık sorunu. Dilbilim Araştırmaları. Ankara: Hitit Yayınevi, 71-75. |
15 | Final |
Değerlendirme Sistemi
Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | 70 | 10 |
Laboratuar | ||
Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Derse Özgü Staj | ||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | 1 | 10 |
Ödev | ||
Sunum/Jüri | ||
Projeler | 2 | 20 |
Seminer/Workshop | ||
Ara Sınavlar | 1 | 20 |
Final | 1 | 40 |
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
TOPLAM | 100 |
AKTS İşyükü Tablosu
Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü |
---|---|---|---|
Ders Saati | 16 | 3 | |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Arazi Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | |||
Derse Özgü Staj | |||
Ödev | |||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | 1 | 7 | |
Projeler | 2 | 20 | |
Sunum / Seminer | |||
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 10 | |
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 15 | |
Toplam İşyükü : | |||
Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
AKTS Kredisi : |
Diğer Notlar | Yok |
---|