Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) |
---|---|---|---|---|---|---|
Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi 1 | ATA1031 | 0 | 2 | 2 | 0 | 0 |
Önkoşullar | Yok |
---|
Yarıyıl | Güz |
---|
Dersi Sunan Akademik Birim | Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Bölümü |
---|---|
Dersin Koordinatörü | Mehmet Beşikçi |
Dersi Veren(ler) | Eray Yılmaz, Gülsema Lüyer, Neslihan Erkan, Şebnem Gelmedi, Zafer Doğan |
Asistan(lar)ı |
Dersin Amacı | Disiplinler arası yaklaşım etrafında öğrencilerin tarihsel olaylara çok yönlü bir şekilde bakabilmesini sağlamak ve öğrencileri başta tarih olmak üzere farklı sosyal bilimlerin temel kuramsal kavramları, tartışmaları ve düşünce yöntemleri ile tanıştırmak. |
---|---|
Dersin İçeriği | Osmanlı Devleti’nin 19’uncu yüzyılından başlayarak 1923 yılında Lozan Antlaşması’nın imzalanması ile sona eren tarihsel dönemin başlıca siyasal, ekonomik, sosyal, kültürel olguları ve bunlar üzerine temel akademik yorumlar. |
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
|
Opsiyonel Program Bileşenleri | Yok |
Ders Öğrenim Çıktıları
- Öğrenciler, tarih araştırmalarının anlam ve yararını öğrenecek.
- Öğrenciler, modernleşme öncesi Osmanlı tarihini genel hatlarıyla öğrenecek.
- Öğrenciler, modernleşme sürecini Avrupa tarihi içinde görüp Osmanlı tarihi ile karşılaştırarak değerlendirebilecek.
- Öğrenciler, 19. yüzyıl Osmanlı tarihini modernleşme çabaları bağlamında değerlendirebilecek.
- Öğrenciler, günümüzü, Osmanlı İmparatorluğu ve Türkiye Cumhuriyeti tarihiyle ilişkili olarak anlayıp değerlendirebilecek.
Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi
DÖÇ-1 | DÖÇ-2 | DÖÇ-3 | DÖÇ-4 | DÖÇ-5 | |
PÇ-1 | 0 | - | - | - | - |
PÇ-2 | - | - | - | - | - |
PÇ-3 | - | - | - | - | - |
PÇ-4 | - | - | - | - | - |
PÇ-5 | - | - | - | - | - |
PÇ-6 | - | - | - | - | - |
PÇ-7 | - | - | - | - | - |
PÇ-8 | - | - | - | - | - |
PÇ-9 | - | - | - | - | - |
PÇ-10 | - | - | - | - | - |
PÇ-11 | - | - | - | - | - |
PÇ-12 | - | - | - | - | - |
PÇ-13 | - | - | - | - | - |
PÇ-14 | - | - | - | - | - |
PÇ-15 | - | - | - | - | - |
PÇ-16 | - | - | - | - | - |
PÇ-17 | - | - | - | - | - |
PÇ-18 | - | - | - | - | - |
PÇ-19 | - | - | - | - | - |
PÇ-20 | - | - | - | - | - |
PÇ-21 | - | - | - | - | - |
PÇ-22 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
PÇ-23 | - | - | - | - | - |
PÇ-24 | - | - | - | - | - |
PÇ-25 | - | - | - | - | - |
PÇ-26 | - | - | - | - | - |
PÇ-27 | - | - | - | - | - |
PÇ-28 | - | - | - | - | - |
PÇ-29 | - | - | - | - | - |
PÇ-30 | - | - | - | - | - |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş : Tarihin imkân ve sınırları: temel kavramlar | Georg Iggers, Yirminci Yüzyılda Tarihyazımı, s. 1-21 |
2 | Modernleşme çabaları öncesi Osmanlı devlet ve toplum yapısı, 16. İlâ 18. Yüzyıllar | Erik Jan Zürcher, Modernleşen Türkiye’nin Tarihi, s. 23-38 |
3 | Modernleşme çabaları öncesi Osmanlı devlet ve toplum yapısında dönüşümler, 18. yüzyıl | Niyazi Berkes, Türkiye’de Çağdaşlaşma, s. 65-80 |
4 | Modernleşmenin anlamı ve Modern Devletin Oluşumu / Osmanlı devletinde modernleşme çabalarının başlangıcı: Uzun 19. Yüzyıl başlarken | Peter Burke, Tarih ve Toplumsal Kuram, s. 129-137 / Erik Jan Zürcher, Modernleşen Türkiye’nin Tarihi, s. 39-77 |
5 | Tanzimat dönemi (1839-1876): merkezi devletin yeniden yapılandırılması | Şerif Mardin, Türkiye’de Toplum ve Siyaset, s. 288-310 |
6 | II Abdülhamid dönemi (1876-1908): Savunmacı Modernleşme | Erik Jan Zürcher, Modernleşen Türkiye’nin Tarihi, s. 109-136 |
7 | II. Meşrutiyet dönemi : Kamusal alanda çoğulculuk | Erik Jan Zürcher, Modernleşen Türkiye’nin Tarihi , s. 139-186 |
8 | Ara Sınav 1 | |
9 | II. Meşrutiyet dönemi : Kamusal alanda çoğulculuk | Erik Jan Zürcher, Modernleşen Türkiye’nin Tarihi, s. 186-193 |
10 | I. Dünya Savaşı: “Topyekün” savaş ve milliyetçiliğin yükselişi | Gökçen-Faruk Alpkaya, 20. Yüzyıl Dünya ve Türkiye Tarihi, s. 71-79 |
11 | I.Dünya Savaşı Sonrasında Dünyada ve Osmanlı Devletinde Genel Sosyal ve Siyasal Durum | Feroz Ahmad, Bir Kimlik Peşinde Türkiye, s.93-98. |
12 | Kurtuluş Savaşı I: Siyasal Gelişmeler | Eray Yılmaz, İmparatorluktan Ulus Devlete Türkiye Tarihi, s. 189-210 |
13 | Kurtuluş Savaşı II: Askerî Gelişmeler | Erik Jan Zürcher, Modernleşen Türkiye’nin Tarihi, s. 222-228 |
14 | Lozan Antlaşması’nın Oluşumu ve İçeriği | Eray Yılmaz, İmparatorluktan Ulus Devlete Türkiye Tarihi, s. 215-220 |
15 | Konu Tekrarı ve Uygulamaları | |
16 | Final |
Değerlendirme Sistemi
Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | ||
Laboratuar | ||
Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Derse Özgü Staj | ||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | ||
Ödev | 1 | 30 |
Sunum/Jüri | ||
Projeler | ||
Seminer/Workshop | ||
Ara Sınavlar | 1 | 30 |
Final | 1 | 40 |
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
TOPLAM | 100 |
AKTS İşyükü Tablosu
Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü |
---|---|---|---|
Ders Saati | 13 | 2 | |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Arazi Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 2 | |
Derse Özgü Staj | |||
Ödev | 1 | 6 | |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Projeler | |||
Sunum / Seminer | |||
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 6 | |
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 6 | |
Toplam İşyükü : | |||
Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
AKTS Kredisi : |
Diğer Notlar | Yok |
---|