Ders AdıKodu Yerel KrediAKTS Ders (saat/hafta)Uygulama (saat/hafta)Laboratuar (saat/hafta)
Çağdaş Eğitim FelsefesiEGT510537.5300
ÖnkoşullarYok
YarıyılGüz, Bahar
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüSeçmeli @ Eğitimi Bilimleri ABD Eğitim Programları ve Öğretim Tezli Yüksek Lisans Programı
Seçmeli @ Eğitimi Bilimleri ABD Eğitim Programları ve Öğretim Yüksek Lisans Programı (Tezsiz, 2. Öğretim)
Ders KategorisiTemel Meslek Dersleri
Dersin Veriliş ŞekliYüz yüze
Dersi Sunan Akademik BirimEğitim Bilimleri Bölümü
Dersin KoordinatörüVefa Taşdelen
Dersi Veren(ler)Vefa Taşdelen
Asistan(lar)ıEsra Kerimoğlu
Dersin AmacıÇağdaş Eğitim Felsefeleri, günümüz eğitim pratiğine yön veren çağdaş eğitim anlayışlarını incelemeyi amaçlamaktadır. Çağdaş eğitim anlayışlarını, kendi tarihsel kökleri üzerinde ele almak, bu şekilde bireye eğitim olayını kavrayabilme yeterliliği kazandırmak onun öncelikli amacını oluşturmaktadır.
Dersin İçeriğiÇağdaş eğitim felsefeleri, çağdaş düşünce akımları çerçevesinde verilecek bir derstir. Çağın genel özelliklerinin bilimsel, felsefi, eğitimsel ve teknolojik açıdan analizinden sonra, çağdaş eğitim anlayışlarının kökenlerinden John Locke ve Jean-Jack Rousseau’nun eğitim görüşleri ele alınır. Pragmatizm ve realizm gibi günümüz eğitimine yön veren felsefi anlayışlar tanıtılır. Bu bağlamda yer verilecek konular: Pragmatizm ve eğitim, davranışçılık (behaviorism) ve eğitim, varoluşçuluk (existentialism) ve eğitim, analitik felsefe ve eğitim, Marksizm ve eğitim, yorumcu (hermeneutik) yaklaşımlar ve radikal okul eleştirileri, dersin ana eksenini oluşturacaktır. Daimicilik (perennialism), ilerlemecilik (progressivism), esasicilik (essentializm), yeniden yapılandırmacılık (reconstructionizm) gibi eğitim felsefesi akımları da dersin temel konuları arsında yer alacaktır.
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
  • Ahmet Cevizci, Felsefe Tarihi, Say Yayınları.
  • Ahmet Cevizci, Eğitim Felsefesi, Say Yayınları.
  • Yahya Akyüz, Eğitimi Tarihi, Pegem yayınları.
  • Kemal aytaç, Avrupa Eğitim Tarihi.
  • John Locke, Eğitim Üzerine Düşünceler,
  • B. Russell, Eğitime Dair
  • Immanuel Kant, Eğitim Üzerine
  • Rosusseau, Emile
Opsiyonel Program BileşenleriYok

Ders Öğrenim Çıktıları

  1. Öğrenci çağın genel özelliklerinin bilimsel, felsefi, eğitimsel ve teknolojik açıdan analiz eder.
  2. Öğrenci analitik felsefe ve eğitim, varoluşçuluk ve eğitim, eğitimde ideolojik yönelimler açısından inceler.
  3. Öğrenci daimicilik, ilerlemecilik, esasicilik, yeniden yapılandırmacılık gibi eğitim felsefeleri çözümler.
  4. Öğrenci sosyalizm, radikal eğitim anlayışlarını inceler
  5. Öğrenci Frankfurt okulu, hermeneutik ve Postmodernist yaklaşımlar eğitim düşüncesini analiz eder.

Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi

DÖÇ-1DÖÇ-2DÖÇ-3DÖÇ-4DÖÇ-5
PÇ-1-----
PÇ-2-----
PÇ-3-----
PÇ-4-----
PÇ-5-----
PÇ-6-----
PÇ-7-----
PÇ-8-----
PÇ-9-----
PÇ-10-----
PÇ-11-----
PÇ-12-----

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

HaftaKonularÖn Hazırlık
1Çağa Bakış: Bilim, felsefe, eğitim ve teknolojiTemel Kaynakların okunması ve analiz edilmesi
2Analitik Felsefe ve Eğitimİlgili Kaynakların Okunması ve incelenmesi
3Varoluşçuluk ve Eğitimİlgili Kaynakların Okunması ve incelenmesi
4Eğitimde İdeolojik Yönelimler,Sosyalizm ve Eğitimİlgili Kaynakların Okunması ve incelenmesi
5SunumBelirlenen konuya uygun sununmaların hazırlanması
6Radikal yaklaşımlarİlgili Kaynakların Okunması ve incelenmesi
7Frankfurt Okulu, Postmodernist YaklaşımlarFrankfurt okul modeline ilişkin ilgili literatürün okunması, incelenmesi ve analiz edilmesi
8Ara Sınav 1
9Daimicilik, İlerlemecilikİlgili Kaynakların Okunması ve incelenmesi
10Daimicilik, İlerlemecilikİlgili Kaynakların Okunması ve incelenmesi
11SunumBelirlenen konuya uygun sununmaların hazırlanması
12Esasicilik,Yeniden yapılandırmacılıkİlgili Kaynakların Okunması ve incelenmesi
13ÖdevKonu alanına uygun ödevlerin haırlanması
14Türkiye’de eğitim felsefesi çalışmalarıİlgili Kaynakların Okunması ve incelenmesi
15Çağdaş Eğitim Anlayışlarının Türkiye’deki Yansımalarıİlgili Kaynakların Okunması ve incelenmesi
16Final

Değerlendirme Sistemi

EtkinliklerSayıKatkı Payı
Devam/Katılım
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Derse Özgü Staj
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ödev120
Sunum/Jüri220
Projeler
Seminer/Workshop
Ara Sınavlar120
Final140
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı
TOPLAM100

AKTS İşyükü Tablosu

EtkinliklerSayıSüresi (Saat)Toplam İşyükü
Ders Saati133
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması147
Derse Özgü Staj
Ödev120
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Projeler
Sunum / Seminer220
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)110
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)120
Toplam İşyükü :
Toplam İşyükü / 30(s) :
AKTS Kredisi :
Diğer NotlarYok