Ders AdıKodu Yerel KrediAKTS Ders (saat/hafta)Uygulama (saat/hafta)Laboratuar (saat/hafta)
Program Değerlendirme Model ve UygulamalarıEGT612037.5300
ÖnkoşullarYok
YarıyılGüz, Bahar
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüSeçmeli @ Eğitimi Bilimleri ABD Eğitim Programları ve Öğretim Doktora Programı
Ders KategorisiTemel Meslek Dersleri
Dersin Veriliş ŞekliYüz yüze
Dersi Sunan Akademik BirimEğitim Bilimleri Bölümü
Dersin KoordinatörüMehmet Gürol
Dersi Veren(ler)Mehmet Gürol
Asistan(lar)ıEsra Kerimoğlu
Dersin AmacıHerhangi bir kademedeki öğretim programlarını, program değerlendirme modelleri arasından en uygun modeli seçerek değerlendirme. Yapılan program değerlendirme çalışmalarını, belirlenen ölçütlere göre analiz edebilme.
Dersin İçeriği1.Program değerlendirme nedir? 2.Program geliştirmenin neresinde yer alır? Nasıl yapılır? Hangi program değerlendirme modelleri vardır? Birbirlerinden ayrımları ve birbirlerine olan benzerlikleri nelerdir? 3. Program değerlendirmenin tarihçesi: Yabancı ülkelerde program değerlendirmenin tarihçesi (özellikle ABD'de). Türkiye'de program değerlendirmenin tarihçesi (Tevhid-i Tedrisat Kanunu ne tür bir eğitimsel değerlendirme sonunda gerçekleştirilmiştir? 4.Program değerlendirme modellerinin ve desenlerinin özetlenmesi: 1. Hedeflere Dayalı Değerlendirme Yaklaşımları, 2. Yönetim Merkezli Değerlendirme Yaklaşımları, 3. Tüketici Merkezli Değerlendirme Yaklaşımları, 4. Uzman Merkezli Değerlendirme Yaklaşımları, 5. Muhalefet Merkezli Değerlendirme Yaklaşımları, 6. Doğal ve Katılımcı Merkezli Değerlendirme Yaklaşımları, 7. Değerlendirme Yaklaşımlarının Kıyaslamalı İncelemesi. 5.Türk Milli Eğitim Sistemi'nde 2005 yılında yapılan değişiklikler ve dayandığı temeller 6.Program Değerlendirmenin Değerlendirilmesi 7.Örtülü müfredatın değerlendirilmesi 8.Değerlendirmede yanlılık ve yanlılığın denetim altına alınması. 9.Meta-evaluation. 10.Program değerlendirme modellerinin karşılaştırılması. 9.Yöneticinin bakış açısıyla değerlendirme 10.Planlanmış toplumsal değişmenin etkisini değerlendirme 11.Değerlendirmenin uygunluğunun değerlendirilmesi 12.Standartlar ve ölçütler 13.Kontrol listelerinin mantığı ve metodolojisi 14.Kontrol listesi geliştirme ve değerlendirme için kılavuz 15.The 2002 user-friendly handbook for project evaluation. www.nsf.gov/pubs/2002/nsf02057/start.htm wmich.edu/evaluation, https://wmich.edu/evaluationphd, journals.sfu.ca/jmde/index.php/jmde_1/index 16.Program değerlendirme modellerinin karşılaştırılması 17.Using non-participant observers to assess program impact http://psd.ca.uky.edu/programevaluation
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
  • Fitzpatrick, J.L., Sanders, J.R.& Worthen, B.R. (2004, 2013). Program evaluation: Alternative approaches and practical guidelines (3rd ed.). Boston: Pearson.
  • Alkin, M. C. (Ed.). (2012). Evaluation Roots: A Wider Perspective of Theorists? Views and Influences: A Wider Perspective of Theorists? Views and Influences. SAGE.
  • Alkin, M. C. (2011). Evaluation essentials: From A to Z. Guilford Press.
  • Stufflebeam, D. L., & Coryn, C. L. S. (2012). Evaluation theory, models, & applications (2nd ed.). San Francisco, CA: Jossey-Bass.
  • Kirkpatrick, D. L. (2009). Implementing the Four Levels: A Practical Guide for Effective Evaluation of Training Programs: Easyread Super Large 24pt Edition. ReadHowYouWant. com.
  • Mathison, S. (Ed.). (2005). Encyclopedia of evaluation. Sage.
  • Cousins, J. B. & Earl, L. M. (1995). Participatory evaluation in education: Studies of evaluation use and organizational learning. Routledge.
  • Nevo, D. (Ed.). (2002). School-based evaluation: An international perspective(Vol. 8). Elsevier.
  • Preskill, H., & Russ-Eft, D. (Eds.). (2005). Building evaluation capacity: 72 activities for teaching and training. Sage. (Chapter 5)
  • Ruhe, V.,
  • Stufflebeam, D. L., Madaus, G. F., & Kellaghan, T. (Eds.). (2000). Evaluation models: Viewpoints on educational and human services evaluation (Vol. 49). Springer.
  • Stufflebeam, D. L. (1999). Foundational Models for 21 Century st Program Evaluation.
  • Wholey, J. S., Hatry, H. P., & Newcomer, K. E. (2010). Handbook of practical program evaluation (Vol. 19). John Wiley & Sons.
Opsiyonel Program BileşenleriYok

Ders Öğrenim Çıktıları

  1. Program geliştirme ve program değerlendirme kavramlarını açıklar.
  2. Program geliştirmenin önemini ve gerekçelerini tartışır.
  3. Aşamalarına göre program geliştirme sürecini açıklar.
  4. Program geliştirme ile program değerlendirme arasındaki ilişkiyi sorgular.
  5. Program değerlendirmede planlama sürecini inceler.
  6. Program değerlendirmede uygulama sürecini inceler.
  7. Program değerlendirmede değerlendirme sürecini inceler.
  8. Program değerlendirme modellerini inceler.

Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi

DÖÇ-1DÖÇ-2DÖÇ-3DÖÇ-4DÖÇ-5DÖÇ-6DÖÇ-7DÖÇ-8
PÇ-155545444
PÇ-244543555
PÇ-355445554
PÇ-445544454
PÇ-555555545
PÇ-655544445
PÇ-745555555
PÇ-855455444
PÇ-955455555
PÇ-1044545555
PÇ-1144554555
PÇ-1254445554

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

HaftaKonularÖn Hazırlık
1Program geliştirme ve program değerlendirme kavramları.İlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi
2Program geliştirmenin önemi ve gerekçeleri.İlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi
3Program geliştirme sürecinin aşamaları.İlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi
4Program geliştirme ile program değerlendirme arasındaki ilişki.İlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi
5Program değerlendirmede planlama süreci.İlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi
6Program değerlendirmede uygulama süreci.İlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi
7Program değerlendirmede değerlendirme süreci.İlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi
8Ara Sınav 1 / Uygulama veya Konu Tekrarı
9Program değerlendirme modelleri.İlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi
10Program değerlendirme modellerinin karşılaştırılması.İlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi
11Yapılan program değerlendirme çalışmalarının incelenmesi.İlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi
12Program değerlendirmeyle ilgili araştırmaların incelenmesi.İlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi
13Program değerlendirme için ölçütler takımı hazırlanması.İlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi
14Yapılan araştırmaların belirlenen ölçütlere göre analiz edilmesi. İlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi
15Final

Değerlendirme Sistemi

EtkinliklerSayıKatkı Payı
Devam/Katılım
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Derse Özgü Staj
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ödev530
Sunum/Jüri
Projeler
Seminer/Workshop
Ara Sınavlar130
Final140
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı
TOPLAM100

AKTS İşyükü Tablosu

EtkinliklerSayıSüresi (Saat)Toplam İşyükü
Ders Saati133
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması146
Derse Özgü Staj
Ödev515
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Projeler
Sunum / Seminer
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)110
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)120
Toplam İşyükü :
Toplam İşyükü / 30(s) :
AKTS Kredisi :
Diğer NotlarYok