Dersin Amacı | Herhangi bir kademedeki öğretim programlarını, program değerlendirme modelleri arasından en uygun modeli seçerek değerlendirme. Yapılan program değerlendirme çalışmalarını, belirlenen ölçütlere göre analiz edebilme. |
Dersin İçeriği | 1.Program değerlendirme nedir?
2.Program geliştirmenin neresinde yer alır? Nasıl yapılır? Hangi program değerlendirme modelleri vardır? Birbirlerinden ayrımları ve birbirlerine olan benzerlikleri nelerdir?
3. Program değerlendirmenin tarihçesi: Yabancı ülkelerde program değerlendirmenin tarihçesi (özellikle ABD'de). Türkiye'de program değerlendirmenin tarihçesi (Tevhid-i Tedrisat Kanunu ne tür bir eğitimsel değerlendirme sonunda gerçekleştirilmiştir?
4.Program değerlendirme modellerinin ve desenlerinin özetlenmesi: 1. Hedeflere Dayalı Değerlendirme Yaklaşımları, 2. Yönetim Merkezli Değerlendirme Yaklaşımları, 3. Tüketici Merkezli Değerlendirme Yaklaşımları, 4. Uzman Merkezli Değerlendirme Yaklaşımları, 5. Muhalefet Merkezli Değerlendirme Yaklaşımları, 6. Doğal ve Katılımcı Merkezli Değerlendirme Yaklaşımları, 7. Değerlendirme Yaklaşımlarının Kıyaslamalı İncelemesi.
5.Türk Milli Eğitim Sistemi'nde 2005 yılında yapılan değişiklikler ve dayandığı temeller
6.Program Değerlendirmenin Değerlendirilmesi
7.Örtülü müfredatın değerlendirilmesi
8.Değerlendirmede yanlılık ve yanlılığın denetim altına alınması.
9.Meta-evaluation.
10.Program değerlendirme modellerinin karşılaştırılması.
9.Yöneticinin bakış açısıyla değerlendirme
10.Planlanmış toplumsal değişmenin etkisini değerlendirme
11.Değerlendirmenin uygunluğunun değerlendirilmesi
12.Standartlar ve ölçütler
13.Kontrol listelerinin mantığı ve metodolojisi
14.Kontrol listesi geliştirme ve değerlendirme için kılavuz
15.The 2002 user-friendly handbook for project evaluation. www.nsf.gov/pubs/2002/nsf02057/start.htm wmich.edu/evaluation, https://wmich.edu/evaluationphd, journals.sfu.ca/jmde/index.php/jmde_1/index
16.Program değerlendirme modellerinin karşılaştırılması
17.Using non-participant observers to assess program impact http://psd.ca.uky.edu/programevaluation
|
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | - Fitzpatrick, J.L., Sanders, J.R.& Worthen, B.R. (2004, 2013). Program evaluation: Alternative approaches and practical
guidelines (3rd ed.). Boston: Pearson.
- Alkin, M. C. (Ed.). (2012). Evaluation Roots: A Wider Perspective of Theorists? Views and Influences: A Wider Perspective of Theorists? Views and Influences. SAGE.
- Alkin, M. C. (2011). Evaluation essentials: From A to Z. Guilford Press.
- Stufflebeam, D. L., & Coryn, C. L. S. (2012). Evaluation theory, models, & applications (2nd ed.). San Francisco, CA: Jossey-Bass.
- Kirkpatrick, D. L. (2009). Implementing the Four Levels: A Practical Guide for Effective Evaluation of Training Programs: Easyread Super Large 24pt Edition. ReadHowYouWant. com.
- Mathison, S. (Ed.). (2005). Encyclopedia of evaluation. Sage.
- Cousins, J. B. & Earl, L. M. (1995). Participatory evaluation in education: Studies of evaluation use and organizational learning. Routledge.
- Nevo, D. (Ed.). (2002). School-based evaluation: An international perspective(Vol. 8). Elsevier.
- Preskill, H., & Russ-Eft, D. (Eds.). (2005). Building evaluation capacity: 72 activities for teaching and training. Sage. (Chapter 5)
- Ruhe, V.,
- Stufflebeam, D. L., Madaus, G. F., & Kellaghan, T. (Eds.). (2000). Evaluation models: Viewpoints on educational and human services evaluation (Vol. 49). Springer.
- Stufflebeam, D. L. (1999). Foundational Models for 21 Century st Program Evaluation.
- Wholey, J. S., Hatry, H. P., & Newcomer, K. E. (2010). Handbook of practical program evaluation (Vol. 19). John Wiley & Sons.
|