Ders AdıKodu Yerel KrediAKTS Ders (saat/hafta)Uygulama (saat/hafta)Laboratuar (saat/hafta)
Klasik Kemençe 5MTP307135220
ÖnkoşullarMTP2072 - Klasik Kemençe 4
YarıyılGüz
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeçmeli @ Müzik Toplulukları Lisans Programı
Ders KategorisiTemel Meslek Dersleri
Dersin Veriliş ŞekliYüz yüze
Dersi Sunan Akademik BirimMüzik ve Sahne Sanatları Bölümü
Dersin KoordinatörüAslıhan Eruzun Özel
Dersi Veren(ler)Aslıhan Eruzun Özel
Asistan(lar)ı
Dersin AmacıÖğrenci, trill tekniğini geliştirecektir. Hüzzam, Karcığar, Nikriz, Nev’eser, Zavil, Pençgâh ve Pesendîde makamlarında saz semaisi, peşrev ve sözlü formlarda klasik eserler seslendirebilecektir. Taksim (doğaçlama) çalışmalarını geliştirecek ve kısa taksim kompozisyonları ezberleyerek seslendirebilecektir. Öğrenilen eserleri “Kız akordu”na transpoze edebilecektir.
Dersin İçeriğiEser çalışmaları: Hüzzam, Karcığar, Nikriz, Nev’eser, Zavil, Pençgâh ve Pesendîde makamlarında saz semaisi, peşrev ve sözlü formlarda klasik eserler / süslemeler: trill / taksim (doğaçlama) ezberleme: öğrenilen her makamda kısa taksim kompozisyonları / eserlerin “kız akordu”na transpozisyonları.
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
  • Özgen, Yrd. Doç. İhsan , Klasik Kemençede İcra Teknikleri
  • Esen, Hasan, “Kemençe Metodu” Eyüp Musiki Cemiyeti Yayınları, İstanbul, 2007 / Torun, M. ‘Ud Metodu – Gelenekten Geleceğe’ Çağlar Yayınları, İstanbul, 1996 / Özalp, Dr. M.N. ‘Türk Musikisi Beste Formları’ TRT Yayınları, Ankara, 1992 / Yavaşça, Prof.Dr. A. ‘Türk Mûsikîsi’nde Kompozisyon ve Beste Biçimleri’ Türk Kültürüne Hizmet Vakfı Yayınları, İstanbul, 2002 / Taş plak, TRT arşiv kayıtları.
Opsiyonel Program BileşenleriYok

Ders Öğrenim Çıktıları

  1. Öğrenci, öğrendiği makamları değerlendirebilir.
  2. Öğrendiği makamlarda bestelenmiş klasik eserleri enstrümanıyla seslendirebilir.
  3. Trill tekniğini kullanabilir.
  4. Kısa taksimler (doğaçlamalar) yapabilir.
  5. Yazma – uygulama yöntemini kullanarak kendi egzersizlerini enstrümanıyla seslendirebilir.
  6. Öğrendiği makamlardaki eserleri “kız akordu”na transpoze ederek seslendirebilir.

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

HaftaKonularÖn Hazırlık
1IV.Dönemde öğrenilen konuların tekrarıNA
2Hüzzam dizisi ve “Kız Akordu”na transpozesi / Eser çalışması: Hüzzam Peşrevi – Tanburi Osman Bey / Taksim çalışması: Hüzzam makamında taksim ezberleme. Eser ve taksim çalışması.
3Süsleme çalışması: trill / Eser çalışması: Hüzzam Saz Semaisi – Refik Fersan, Hüzzam Peşrevi – Tanburi Osman Bey / Taksim çalışması: Hüzzam makamında taksim kurgulama.Eser, süsleme ve taksim çalışması.
4Karcığar dizisi ve “Kız Akordu”na transpozesi / Süsleme çalışması: trill / Eser çalışması: Karcığar Peşrevi – Kemani Tatyos Efendi / Kız Akordu’nda öğrenilen temel makamlarda egzersiz ve etütler / Taksim çalışması: Karcığar makamında taksim ezberleme / 6. Haftanın ödevi: Hüzzam ve Karcığar makamlarında en az 4 tane olmak üzere etüt yazılması ve çalışılması.Eser, süsleme ve taksim çalışması, ödev hazırlığı.
5Süsleme çalışması: trill / Eser çalışması: Karcığar Saz Semaisi – Refik Fersan, Karcığar Peşrevi – Kemani Tatyos Efendi / Tekrar çalışması: öğrenilen eserlerin tekrarı / Transpozisyon çalışması: Kız Akordu’nda öğrenilen temel makamlarda egzersiz ve etütler / Taksim çalışması: Karcığar makamında taksim kurgulama.Eser, süsleme ve taksim çalışması, ödev hazırlığı.
6Ödevlerin kontrolü ve seslendirilmesi / Nikriz dizisi ve “Kız Akordu”na transpozesi / Eser çalışması: Nikriz Peşrevi – Ali Ufki Bey / Tekrar çalışması: öğrenilen eserlerin tekrarı / Taksim çalışması: Nikriz makamında taksim ezberleme / Transpozisyon çalışması: Kız Akordu’nda öğrenilen temel makamlarda egzersizler, etütler ve Nikriz eser çalışması.Eser, transpozisyon ve taksim çalışması, vize hazırlığı.
7Eser çalışması: Nikriz Saz Semaisi – Refik Fersan (ya da Nikriz Sirto – Tanburi Cemil Bey) / Tekrar çalışması: öğrenilen eserlerin tekrarı / Taksim çalışması: Nikriz makamında taksim kurgulama / Transpozisyon çalışması: Kız Akordu’nda öğrenilen temel makamlarda egzersizler, etütler ve Nikriz eser çalışması.Eser, transpozisyon ve taksim çalışması, vize hazırlığı.
8Ara Sınav 1
9Eser çalışması: Nev’eser Saz Semaisi – Neyzen Yusuf Paşa / Tekrar çalışması: öğrenilen eserlerin tekrarı / Taksim çalışması: Nev’eser makamında taksim kurgulama / 11. Haftanın ödevi: Nikriz, Nev’eser ve Zavil makamlarında en az 6 tane olmak üzere etüt yazılması ve çalışılması / Transpozisyon çalışması: Kız Akordu’nda öğrenilen temel makamlarda egzersizler, etütler ve Nev’eser eser çalışması.NA
10Zavil dizisi ve “Kız Akordu”na transpozesi / Eser çalışması: Zavil Peşrevi – Tanburi Zeki Mehmed Ağa / Tekrar çalışması: öğrenilen eserlerin tekrarı / Taksim çalışması: Zavil makamında taksim ezberleme / Transpozisyon çalışması: Kız Akordu’nda öğrenilen makamlarda egzersizler, etütler ve Zavil eser çalışması.Eser, transpozisyon ve taksim çalışması, ödev hazırlığı.
11Ödevlerin kontrolü ve seslendirilmesi / Eser çalışması: Zavil Saz Semaisi – Keçi Arif Mehmed Ağa / Tekrar çalışması: öğrenilen eserlerin tekrarı / Taksim çalışması: Zavil makamında taksim kurgulama / Transpozisyon çalışması: Kız Akordu’nda öğrenilen makamlarda egzersizler, etütler ve Zavil eser çalışması.Eser, transpozisyon ve taksim çalışması, final hazırlığı.
12Ara Sınav 2 / Pençgâh dizisi ve “Kız Akordu”na transpozesi / Eser çalışması: Pençgâh Peşrevi – Neyzen Salih Dede / Tekrar çalışması: öğrenilen eserlerin tekrarı / Taksim çalışması: Pençgâh makamında taksim ezberleme / Transpozisyon çalışması: Kız Akordu’nda öğrenilen makamlarda egzersizler, etütler ve Pençgâh eser çalışması.Eser, transpozisyon ve taksim çalışması, ödev hazırlığı, final hazırlığı.
13Eser çalışması: Pençgâh Saz Semaisi – Kantemiroğlu / Tekrar çalışması: öğrenilen eserlerin tekrarı / Taksim çalışması: Pençgâh makamında taksim kurgulama / 15. Haftanın ödevi: öğrenilen tüm makamlarda en az 6 adet etüt yazılması ve Kız akordunda seslendirilmesi / Transpozisyon çalışması: Kız Akordu’nda öğrenilen makamlarda egzersizler, etütler ve Pençgâh eser çalışması.Eser, transpozisyon ve taksim çalışması, ödev hazırlığı, final hazırlığı.
14Pesendide dizisi ve “Kız Akordu”na transpozesi / Eser çalışması: Pesendide Peşrevi – Sultan III. Selim Han / Tekrar çalışması: öğrenilen eserlerin tekrarı / Taksim çalışması: Pesendide makamında taksim ezberleme / Transpozisyon çalışması: Kız Akordu’nda öğrenilen makamlarda egzersizler, etütler ve Pesendide eser çalışması.Eser, transpozisyon ve taksim çalışması, ödev hazırlığı, final hazırlığı.
15Final

Değerlendirme Sistemi

EtkinliklerSayıKatkı Payı
Devam/Katılım
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Derse Özgü Staj
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ödev330
Sunum/Jüri
Projeler
Seminer/Workshop
Ara Sınavlar230
Final140
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı
TOPLAM100

AKTS İşyükü Tablosu

EtkinliklerSayıSüresi (Saat)Toplam İşyükü
Ders Saati132
Laboratuar
Uygulama132
Arazi Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması135
Derse Özgü Staj
Ödev34
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Projeler
Sunum / Seminer
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)25
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)110
Toplam İşyükü :
Toplam İşyükü / 30(s) :
AKTS Kredisi :
Diğer NotlarYok