Ders AdıKodu Yerel KrediAKTS Ders (saat/hafta)Uygulama (saat/hafta)Laboratuar (saat/hafta)
Klasik Kemençe 7MTP407137220
ÖnkoşullarMTP3072 - Klasik Kemençe 6
YarıyılGüz
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeçmeli @ Müzik Toplulukları Lisans Programı
Ders KategorisiTemel Meslek Dersleri
Dersin Veriliş ŞekliYüz yüze
Dersi Sunan Akademik BirimMüzik ve Sahne Sanatları Bölümü
Dersin KoordinatörüAslıhan Eruzun Özel
Dersi Veren(ler)Aslıhan Eruzun Özel
Asistan(lar)ı
Dersin AmacıÖğrenci Beyati Araban, Hisar, Hisar Buselik, Şehnaz, Şehnaz Buselik, Gerdaniye ve Muhayyer Sünbüle makamlarında saz semaisi, peşrev ve sözlü formlarda klasik eserler seslendirebilecektir. Taksim (doğaçlama) çalışmalarını geliştirecek, yakın makamlara geçiş taksimleri kurgulayabilecektir. Öğrenilen eserleri “Sipürde akord”a transpoze edebilecektir.
Dersin İçeriğiEser çalışmaları: Beyati Araban, Hisar, Hisar Buselik, Şehnaz, Şehnaz Buselik, Gerdaniye ve Muhayyer Sünbüle makamlarında saz semaisi, peşrev ve sözlü formlarda klasik eserler / taksim (doğaçlama) ezberleme ve kurgulama, yakın makamlara geçiş yapma / eserlerin “sipürde akord”a transpozisyonları.
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
  • Özgen, Yrd. Doç. İhsan , Klasik Kemençede İcra Teknikleri.
  • Esen, Hasan, “Kemençe Metodu” Eyüp Musiki Cemiyeti Yayınları, İstanbul, 2007. -Torun, M. ‘Ud Metodu – Gelenekten Geleceğe’ Çağlar Yayınları, İstanbul, 1996. -Özalp, Dr. M.N. ‘Türk Musikisi Beste Formları’ TRT Yayınları, Ankara, 1992. -Yavaşça, Prof.Dr. A. ‘Türk Mûsikîsi’nde Kompozisyon ve Beste Biçimleri’ Türk Kültürüne Hizmet Vakfı Yayınları, İstanbul, 2002. -Taş plak, TRT arşiv kayıtları / Özgen, Neva "Klasik Kemençede Eğitim Yöntemleri ve Modern İcra İçin Etütler" (Sanatta Yeterlik Tezi), İTÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul, 2006 / -Tanburi Cemil Bey Külliyatı, Şamlı İskender Yayınları
Opsiyonel Program BileşenleriYok

Ders Öğrenim Çıktıları

  1. Öğrenci, öğrendiği makamları değerlendirebilir.
  2. Öğrendiği makamlarda bestelenmiş klasik eserleri enstrümanıyla seslendirebilir.
  3. Süslemeleri karışık olarak kullanabilir.
  4. Tavır ve üslupta kendisini geliştirebilir.
  5. Taksim (doğaçlama) kurgulayabilir.
  6. Yakın makamlara geçiş taksimleri yapabilir.
  7. Yazma – uygulama yöntemini kullanarak kendi etütlerini enstrümanıyla seslendirebilir.
  8. Öğrendiği makamlardaki eserleri “Sipürde akord”a transpoze ederek seslendirebilir.

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

HaftaKonularÖn Hazırlık
1VI. Dönemde öğrenilen konuların tekrarıNA
2Eser çalışması: Beyati Araban Peşrevi – Gazi Giray Han (ayrıca Sipürde, Mansur ve Kız akortlarında da çalışılması) / Taksim çalışması: Beyati Araban makamında taksim ve Beyati – Beyati Araban makamlarında birbirlerine geçiş taksimleri kurgulama.Eser, transpozisyon ve taksim çalışması.
3Eser çalışması: Beyati Araban Saz Semaisi – Rauf Yekta Bey, Beyati Araban Peşrevi – Gazi Giray Han (ayrıca Sipürde, Mansur ve Kız akortlarında da çalışılması) / Taksim çalışması: Beyati Araban makamında taksim ve Beyati – Beyati Araban makamlarında birbirlerine geçiş taksimleri kurgulama.Eser, transpozisyon ve taksim çalışması.
4Hisar dizisi, “Sipürde”, “Mansur” ve “Kız” akortlarına transpozesi / Eser çalışması: Hisar Beste – Itrî “Câm lâ’lindir senin” (ayrıca Sipürde, Mansur ve Kız akortlarında da çalışılması) / Tekrar çalışması: öğrenilen eserlerin tekrarı / Taksim çalışması: Hisar makamında taksim ezberleme / 6. Haftanın ödevi: Beyati Araban ve Hisar makamlarında en az 4 tane olmak üzere etüt yazılması ve öğrenilen akortlarda çalışılması.Eser, transpozisyon ve taksim çalışması, ödev hazırlığı.
5Eser çalışması: Hisar Ağır Semâî – Itrî “Dil-i pür ızdırabım” (ayrıca Sipürde, Mansur ve Kız akortlarında da çalışılması) / Tekrar çalışması: öğrenilen eserlerin tekrarı / Taksim çalışması: Hisar makamında taksim kurgulama.Eser, transpozisyon ve taksim çalışması, ödev hazırlığı.
6Ödevlerin kontrolü ve seslendirilmesi / Eser çalışması: Hisar Nakış Yürük Semâî – İsmail Dede Efendi “Hava güzel yine gülşende” (ayrıca Sipürde, Mansur ve Kız akortlarında da çalışılması) / Tekrar çalışması: öğrenilen eserlerin tekrarı / Taksim çalışması: Farklı akortlarda Hisar makamında taksim kurgulama.Eser, transpozisyon ve taksim çalışması, vize hazırlığı.
7Eser çalışması: Hisar Şarkı – Halûk Recai “Geçti hicranlarla ömrüm” (ayrıca Sipürde, Mansur ve Kız akortlarında da çalışılması) / Tekrar çalışması: öğrenilen eserlerin tekrarı / Taksim çalışması: Farklı akortlarda Hisar makamında taksim kurgulama.Eser, transpozisyon ve taksim çalışması, vize hazırlığı.
8Ara Sınav 1
9Eser çalışması: Hisar Buselik Şarkı – Tanburi Mustafa Çavuş “Dü çeşmimden” (ayrıca Sipürde, Mansur ve Kız akortlarında da çalışılması) / Tekrar çalışması: öğrenilen eserlerin tekrarı / Taksim çalışması: Hisar Buselik makamında taksim ve Hisar – Hisar Buselik makamlarında birbirlerine geçiş taksimleri kurgulama.NA
10Şehnaz dizi, “Sipürde”, “Mansur” ve “Kız” akortlarına transpozesi / Eser çalışması: Şehnaz Peşrevi – Kemani Ali Ağa (ayrıca Sipürde, Mansur ve Kız akortlarında da çalışılması) / Tekrar çalışması: öğrenilen eserlerin tekrarı / Taksim çalışması: Şehnaz makamında taksim ve Şehnaz – Hisar – Hisar Buselik makamlarında birbirlerine geçiş taksimleri kurgulama.Eser, transpozisyon ve taksim çalışması.
11Eser çalışması: Şehnaz Saz Semaisi – Kemençeci Nikolaki (ayrıca Sipürde, Mansur ve Kız akortlarında da çalışılması) / Tekrar çalışması: öğrenilen eserlerin tekrarı / Taksim çalışması: Şehnaz makamında taksim ve Şehnaz – Hisar – Hisar Buselik makamlarında birbirlerine geçiş taksimleri kurgulama / 13. Haftanın ödevi: Hisar, Hisar Buselik, Şehnaz, Şehnaz Buselik makamlarında en az 4 adet etüt yazılması, Sipürde, Mansur ve Kız akortlarda seslendirilmesi.Eser, transpozisyon ve taksim çalışması, ödev hazırlığı, final hazırlığı.
12Ara Sınav 2 / Eser çalışması: Şehnaz Longa – Santuri Ethem Efendi (ayrıca Sipürde, Mansur ve Kız akortlarında da çalışılması) / Tekrar çalışması: öğrenilen eserlerin tekrarı / Taksim çalışması: Şehnaz makamında taksim ve Şehnaz – Hisar – Hisar Buselik makamlarında birbirlerine geçiş taksimleri kurgulama.Eser, transpozisyon ve taksim çalışması, ödev hazırlığı, final hazırlığı.
13Ödevlerin kontrolü ve seslendirilmesi / Şehnaz Buselik dizi, “Sipürde”, “Mansur” ve “Kız” akortlarına transpozesi / Eser çalışması: Şehnaz Buselik Saz Semaisi – Sedat Öztoprak (ayrıca Sipürde, Mansur ve Kız akortlarında da çalışılması) / Tekrar çalışması: öğrenilen eserlerin tekrarı / Taksim çalışması: Şehnaz Buselik makamında taksim ve Şehnaz – Şehnaz Buselik makamlarında birbirlerine geçiş taksimleri kurgulama.Eser, transpozisyon ve taksim çalışması, final hazırlığı.
14Eser çalışması: Tahir Şarkı – Dellâl-zade İsmail Efendi “Ben sana mecbur olmuşam”, Tahir Buselik Peşrev – Kemani Rıza Efendi (ayrıca Sipürde, Mansur ve Kız akortlarında da çalışılması) / Tekrar çalışması: öğrenilen eserlerin tekrarı / Taksim çalışması: Tahir Buselik makamında taksim ve Tahir – Tahir Buselik makamlarında birbirlerine geçiş taksimleri kurgulama.Eser, transpozisyon ve taksim çalışması, final hazırlığı.
15Final

Değerlendirme Sistemi

EtkinliklerSayıKatkı Payı
Devam/Katılım
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Derse Özgü Staj
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ödev230
Sunum/Jüri
Projeler
Seminer/Workshop
Ara Sınavlar230
Final140
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı
TOPLAM100

AKTS İşyükü Tablosu

EtkinliklerSayıSüresi (Saat)Toplam İşyükü
Ders Saati132
Laboratuar
Uygulama132
Arazi Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması138
Derse Özgü Staj
Ödev210
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Projeler
Sunum / Seminer
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)210
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)110
Toplam İşyükü :
Toplam İşyükü / 30(s) :
AKTS Kredisi :
Diğer NotlarYok