Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) |
---|---|---|---|---|---|---|
Sosyal Teori ve Eğitim | EGT5203 | 3 | 7.5 | 3 | 0 | 0 |
Önkoşullar | Yok |
---|
Yarıyıl | Güz, Bahar |
---|
Dersin Dili | Türkçe |
---|---|
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli @ Eğitimi Bilimleri ABD Eğitim Yönetimi Tezli Yüksek Lisans Programı Seçmeli @ Eğitimi Bilimleri ABD Eğitim Yönetimi Yüksek Lisans Programı (Tezsiz, 2. Öğretim) |
Ders Kategorisi | Temel Meslek Dersleri |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
Dersi Sunan Akademik Birim | Eğitim Bilimleri Bölümü |
---|---|
Dersin Koordinatörü | Aydın Balyer |
Dersi Veren(ler) | Mithat KORUMAZ |
Asistan(lar)ı | İrem Demir Arıcı, Zehra YALÇIN |
Dersin Amacı | Sosyal teorinin Comte, Simon, Marx, Weber, Darendorf, Durkheim, gibi klasik temsilcilerinin ötesinde; Foucault, Habermas, Bourdieu, Derrida, Arendt, Apple,Feriere, Mc.Leren, Nurettin Topçu, Şerif Mardin gibi çağdaş sosyal teorinin temsilcilerinin sosyoloji ile ilgili temel varsayımlarının ve görüşlerinin eğitiminde içerisinde yer aldığı toplumsal alan içerisinde ele alınması ve aynı zamanda çağdaş sosyal teorinin temsil ettiği temel bakış açılarının eğitime yansımalarının irdelenmesi bu dersin temel amacını oluşturmaktadır. Dersin söz konusu bu temel amacının yanında ders kapsamında tartışılacak olan çağdaş sosyal teoriye ilişkin bakış açılarının ve temel meselelerin mevcut durumda Türk Eğitim Sisteminde yaşanan sorunların anlamlandırılması ve çözümlenmesinde bir araç olarak nasıl kullanılabileceğine dair öznel bir yaklaşım geliştirilmesi de amaçlanmaktadır. Bu ders ile aynı zamanda kıta teorisinin temelini oluşturduğu bir sosyal alanın temel kuramlarının eğitim araştırmalarına uygulanabileceğini göstermek için alternatif yolları göstermek amaçlanmaktadır. |
---|---|
Dersin İçeriği | Çağdaş Sosyal Teori ve eğitim dersi, sosyal teori alanından; İşlevselcilik, çatışma teorisi, eleştirel teori gibi makro-sosyolojik kuramlara ve fenomenoloji, sembolik etkileşimcilik gibi mikro-sosyolojik kuramlara ilişkin bir içeriği kapsamaktadır. Bunun yanında toplumsal sınıflar, tabakalar ve toplumsal sınıfların ve tabakaların üretiminde toplumsal bir kurum olarak eğitimin ürettiği işlevler; eğitimin toplumu yeniden kurma girişimleri; toplumda göz ardı edilmiş gruplar ve bu grupların toplumsallaşması sürecinde eğitimin rolüne yer verilecektir. Bununla beraber Türkiye bağlamına uygun olarak eğitim, neo-liberalizm ve orta sınıfın yükselişi konularına değinilecektir. Çağdaş sosyal teori ve eğitim dersi aynı zamanda uluslaşma, kapitalizm ve yeni modern iktisadi gelişmeler bağlamında üretilen kimlikler, insanların yaşadıkları karakter aşınması sürecini ve eğitimin devletin ideolojik bir aygıt olarak konumlandırılmasına ilişkin tartışmaları da içerecektir. |
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
|
Opsiyonel Program Bileşenleri | Yok |
Ders Öğrenim Çıktıları
- Sosyal teori ve eğitim arasındaki ilişkiyi bilir.
- Klasik sosyal teori ve eğitimin ilişkisini kavrar
- Çağdaş sosyal teori ve eğitim arasındaki ilişkiyi kavrar.
- Toplumsal sınıflar ve tabakalar ile eğitimin söz konusu toplumsal yapılar arasındaki ilişkiyi kavrar.
- Eğitimin toplumu yeniden kurma girişimlerine karşı bir anlayış geliştirir.
- Eğitimde yaşanan mevcut sorunları yönelik çağdaş sosyal teori bağlamında değerlendirir.
- Eğitim ile uluslaşma arasındaki ilişkiyi kavrar.
- Eğitim ile kapitalizmin ortaya çıkardığı yeni toplumsal biçim arasındaki ilişkiyi bilir.
- Eğitimin yeni toplumsal kimliklerin oluşturulmasındaki rolünü kavrar.
Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi
DÖÇ-1 | DÖÇ-2 | DÖÇ-3 | DÖÇ-4 | DÖÇ-5 | DÖÇ-6 | DÖÇ-7 | DÖÇ-8 | DÖÇ-9 | |
PÇ-1 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
PÇ-2 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
PÇ-3 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 |
PÇ-4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 |
PÇ-5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 |
PÇ-6 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
PÇ-7 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 |
PÇ-8 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 |
PÇ-9 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 |
PÇ-10 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
PÇ-11 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sosyal Teori nedir? Sosyal Teori ve Eğitim Arasındaki ilişki | İlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi |
2 | Klasik Sosyal Teori: Comte, Simon, Marx ve Weber’in Kavramları ile Eğitimi Düşünmek | İlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi |
3 | İşlevselci Yaklaşım ve Eğitim | İlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi |
4 | Çatışma Yaklaşımı ve Eğitim | İlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi |
5 | Eleştirel Teori ve Eğitim | İlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi |
6 | Symbolic Interactionist Approach and Education Reproduction of Class "Education with Bourdieu's Concepts | İlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi |
7 | Sınıfın Yeniden Üretimi “Bourdieu’nun Kavramları ile Eğitim” | İlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi |
8 | Ara Sınav 1 | |
9 | Kimliğin inşasında ideolojik bir aygıt olarak eğitim | İlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi |
10 | Kent, Kentin Dönüşümü ve Ortak Tüketim Aracı Olarak Eğitim | İlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi |
11 | “Neo-liberal İktidar ve Özne” Foucault’nun Kavramları ile İktidar, Özne, Toplum ve Eğitim | İlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi |
12 | Göç, Göç Teorileri ve Eğitim | İlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi |
13 | Toplumsal bir Adaletsizlik Alanı Olarak “Yoksulluk, Yoksunluk ve Eğitim” | İlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi |
14 | Öğretmenlik Mesleğinin Prekarizasyonu ve Dönüşen Toplumsal Statüsü | İlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi |
15 | Öğretmenlik Mesleğinin Prekarizasyonu ve Dönüşen Toplumsal Statüsü | İlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi |
16 | Final |
Değerlendirme Sistemi
Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | ||
Laboratuar | ||
Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Derse Özgü Staj | ||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | ||
Ödev | ||
Sunum/Jüri | ||
Projeler | 1 | 30 |
Seminer/Workshop | ||
Ara Sınavlar | 1 | 30 |
Final | 1 | 40 |
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
TOPLAM | 100 |
AKTS İşyükü Tablosu
Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü |
---|---|---|---|
Ders Saati | 16 | 3 | |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Arazi Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 5 | |
Derse Özgü Staj | |||
Ödev | 3 | 26 | |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Projeler | |||
Sunum / Seminer | |||
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 10 | |
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 20 | |
Toplam İşyükü : | |||
Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
AKTS Kredisi : |
Diğer Notlar | Yok |
---|