Ders AdıKodu Yerel KrediAKTS Ders (saat/hafta)Uygulama (saat/hafta)Laboratuar (saat/hafta)
Eski Türkçe Metinlerden SeçmelerTDE332123200
ÖnkoşullarYok
YarıyılGüz
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeçmeli @ Türk Dili ve Edebiyatı Lisans Programı
Ders KategorisiTemel Meslek Dersleri
Dersin Veriliş ŞekliYüz yüze
Dersi Sunan Akademik BirimTürk Dili ve Edebiyatı Bölümü
Dersin KoordinatörüFikret Yıldırım
Dersi Veren(ler)Fikret Yıldırım
Asistan(lar)ıZeynep Pınar Can
Dersin AmacıTürk kültür tarihinin en eski metinlerini tanımak, bu metinlerin dili ve sözvarlığı hakkında bilgi sahibi olmak.
Dersin İçeriğiEn Eski Türkçe metinlerin dili, bu toplumların kültürü, coğrafi ve tarihi dokusu.
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
  • Annemarie von Gabain, Eski Türkçenin Grameri. çev. Mehmet Akalın. Ankara: TDK 2000.
  • Mehmet Ölmez, 1997. “Eski Türk Budist Çeviri Edebiyatına Kısa Bir Bakış”. Çağdaş Türk Edebiyatına Eleştirel Bir Bakış, Nevin Önberk Armağanı. Ankara: 225-256
  • Klaus Röhrborn, Xuanzang Leben und Werk, Teil 3: Die alttürkische Xuanzang-Biographie VII: Nach der Handschrift von Leningrad, Paris und Peking sowie nach dem Transkript von Annemarie von Gabain. Wiesbaden 1991.
  • Gerard Clauson, An Etymological Dictionary of Pre-Thirteenth-Century Turkish, Oxford: Clarendon Press 1972.
  • James Russell Hamilton, Budacı İyi ve Kötü Kalpli Prens Masalının Uygurcası Kalyanamkara ve Papamkara, Ankara, Simurg 1998.
  • Ceval Kaya, Uygurca Altun Yaruk: Giriş, Metin, Dizin. Ankara 1994
  • Mehmet Ölmez, Orhon-Uygur Hanlığı Dönemi Moğolistan’daki Eski Türk Yazıtları. Metin-Çeviri-Sözlük. Ankara, 2012.
  • Erhan Aydın-Risbek Alimov-Fikret Yıldırım, Yenisey-Kırgızistan Yazıtları ve Irk Bitig. Ankara, 2013
  • Özlem Ayazlı, Altun Yaruk Sudur VI. Kitap (Karşılaştırmalı Metin Yayını). Ankara, TDK, 2012.
  • Saadet Ş. Çağatay, Altun Yaruktan İki Parça, Ankara, Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Yayınları (46), 1945.
  • Semih Tezcan, Eski Uygurca Hsüan Tsang Biyografisi, X. Bölüm, Ankara, 1975.
  • Yıldırım, Fikret. Irk Bitig ve Orhon Yazılı Metinlerin Dili. Ankara: TDK, 2017.
Opsiyonel Program Bileşenleri.

Ders Öğrenim Çıktıları

  1. Öğrenciler; Dersin sonunda Türk diline ait en eski metinlerin dilbilgisel ‎çözümlemesini yapar duruma gelir‎
  2. Metinleri Türkçeye aktarabilir hale gelirler.‎
  3. Bu metinlerin üslup özelliklerini çözümler.
  4. Eski metinlerdeki sözvarlığına hakim olur
  5. Bu döneme ait metinlerin neler olduğunu öğrenir.‎

Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi

DÖÇ-1DÖÇ-2DÖÇ-3DÖÇ-4DÖÇ-5
PÇ-15--5-
PÇ-2--5-5
PÇ-3-----
PÇ-4-5---
PÇ-5-----
PÇ-6-----
PÇ-7-----
PÇ-8-----
PÇ-9-----
PÇ-10-----
PÇ-11-----

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

HaftaKonularÖn Hazırlık
1Eski Uygur ve Orhon Türkçesinin tarihi ve edebiyatı hakkında bilgi verilmesiKonuyla ilgili kaynakların değerlendirmesi
2Eski Türkçeye ait dilbilgisel özelliklerin anlatılması (fonetik, morfolojik, semantik)Konuyla ilgili kaynakların değerlendirmesi
3Orhon Türkçesine ait Tunyukuk yazıtının okunması çözümlenmesiKonuyla ilgili kaynakların değerlendirmesi
4Orhon Türkçesine ait Tunyukuk yazıtının okunması çözümlenmesiKonuyla ilgili kaynakların değerlendirmesi
5Orhon Türkçesine ait Tunyukuk yazıtının okunması çözümlenmesiKonuyla ilgili kaynakların değerlendirmesi
6Orhon Türkçesine ait Tunyukuk yazıtının okunması çözümlenmesiKonuyla ilgili kaynakların değerlendirmesi
7Orhon Türkçesine ait Tunyukuk yazıtının okunması çözümlenmesiKonuyla ilgili kaynakların değerlendirmesi
8Ara Sınav 1 / Uygulama veya Konu Tekrarı
9Eski Uygurcaya ait Altun Yaruk metninin okunması çözümlenmesiKonuyla ilgili kaynakların değerlendirmesi
10Eski Uygurcaya ait Altun Yaruk metninin okunması çözümlenmesiKonuyla ilgili kaynakların değerlendirmesi
11Eski Uygurcaya ait Altun Yaruk metninin okunması çözümlenmesiKonuyla ilgili kaynakların değerlendirmesi
12Eski Uygurcaya ait Xuanzang Biyografisinin okunması çözümlenmesiKonuyla ilgili kaynakların değerlendirmesi
13Eski Uygurcaya ait Xuanzang Biyografisinin okunması çözümlenmesiKonuyla ilgili kaynakların değerlendirmesi
14Eski Uygurcaya ait Xuanzang Biyografisinin okunması çözümlenmesiKonuyla ilgili kaynakların değerlendirmesi
15Final

Değerlendirme Sistemi

EtkinliklerSayıKatkı Payı
Devam/Katılım
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Derse Özgü Staj
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ödev110
Sunum/Jüri
Projeler
Seminer/Workshop
Ara Sınavlar150
Final140
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı
TOPLAM100

AKTS İşyükü Tablosu

EtkinliklerSayıSüresi (Saat)Toplam İşyükü
Ders Saati132
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması132
Derse Özgü Staj
Ödev15
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Projeler
Sunum / Seminer
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)115
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)115
Toplam İşyükü :
Toplam İşyükü / 30(s) :
AKTS Kredisi :
Diğer NotlarYok