Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) |
---|---|---|---|---|---|---|
Kentsel Tasarım Kuramları | SBP2900 | 3 | 5 | 3 | 0 | 0 |
Önkoşullar | Yok |
---|
Yarıyıl | Bahar |
---|
Dersin Dili | İngilizce, Türkçe |
---|---|
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli @ Şehir ve Bölge Planlama Lisans Programı (%30 İngilizce) |
Ders Kategorisi | Temel Meslek Dersleri |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
Dersi Sunan Akademik Birim | Şehir ve Bölge Planlama Bölümü |
---|---|
Dersin Koordinatörü | Zeynep Enlil |
Dersi Veren(ler) | Zeynep Enlil |
Asistan(lar)ı |
Dersin Amacı | Güncelliğini koruyan kent mekanının giderek yozlaştığı, kamusal alanın yok olduğu sorunsalına ilişkin çeşitli görüşlerin, bu sorunu aşmaya yönelik farklı kuramsal yaklaşımların tartışılması, sorgulanması |
---|---|
Dersin İçeriği | Moderm kent mekanında kaybolan kimlik ve aidiyet duygusu. Yok olan kamusal alanı, kimlik ve aidiyet duygusunu yeniden canlandırma arayışına yönelik kentsel tasarım kuram ve yaklaşımlarının incelenmesi |
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
|
Opsiyonel Program Bileşenleri | Yok |
Ders Öğrenim Çıktıları
- Öğrenci modern kentlerin kimlik kaybına uğramasına, kamusal alanın giderek yok olmasına neden olan süreçleri kavrar
- Öğrenci kentsel mekanı biçimlendiren süreçler hakkında eleştirel düşünme yetisi kazanır
- Öğrenci modern kentin kimlik krizinin tasarım yoluyla aşılmasına ve kamusal alanın yeniden inşasına yönelik farklı kuramsal yaklaşımları öğrenir
- Öğrenci “kimlik”, “yer”, “aidiyet duygusu” ve kent mekanın üretimini etkileyen faktörler arasındaki ilişkiyi eleştirel biçimde sorgulama yetisi kazanır.
- Öğrenciler farklı kuramsal yaklaşımların kentsel tasarım ve planlamaya etkilerini kavrar
Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi
DÖÇ-1 | DÖÇ-2 | DÖÇ-3 | DÖÇ-4 | DÖÇ-5 | |
PÇ-1 | - | - | - | - | - |
PÇ-2 | - | - | - | - | - |
PÇ-3 | - | - | - | - | - |
PÇ-4 | - | - | - | - | - |
PÇ-5 | - | - | - | - | - |
PÇ-6 | - | - | - | - | - |
PÇ-7 | - | - | - | - | - |
PÇ-8 | - | - | - | - | - |
PÇ-9 | - | - | - | - | - |
PÇ-10 | - | - | - | - | - |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | “Yersizlik” kavramı ve modern kentte “kimlik” krizi; “mekanın,” “yerin” ve “aidiyet” duygusunun yitişi | Kitaplardan seçilmiş bölümler |
2 | Arkaplan: 20. yüzyıl başında sanat ve mimarlık avand-garde hareketler | NA |
3 | Mimarlık ve Kent Tasarımında Modern Hareket ve Fonksiyonalizm | Kitaplardan seçilmiş bölümler |
4 | Modern Hareket ve Fonksiyonalizme karşı tepkiler: TEAM 10 | Kitaplardan seçilmiş bölümler |
5 | Tepkiler – İnsan ölçeği ve insan ilişkilerine ilişkin arayışlar: Jane Jacobs’un Savları Tepkiler – İnsan ölçeği ve insan ilişkilerine ilişkin arayışlar: Townscape Hareketi | Kitaplardan seçilmiş bölümler |
6 | Tepkiler – Yüksek tasarım ve popular çevreler: Robert Venturi ve mimarlıkta karmaşıklık ve çelişki arayışları | Kitaplardan seçilmiş bölümler |
7 | Kevin Lynch ve “Okunaklı Kent” Norberg Schultz ve “Yerin Ruhu” Kavramı | Kitaplardan seçilmiş bölümler |
8 | Ara Sınav 1 | |
9 | Kevin Lynch ve “Okunaklı Kent” | KEVIN LINCH (1960) "The City Image and its elements", from the Image of the City |
10 | Tarihsel tiplerin yeniden kazanımı söylemi; yapı tipi – kent morfolojisi ilişkisi; tipolojik yaklaşımın kentsel tasarım ve tarihi koruma açısından getirileri | Kitaplardan seçilmiş bölümler |
11 | “yersizlik” ve “kamusal alanın çöküşü”nün ana nedenleri olarak kapitalist üretim biçiminin ve tüketim toplumunun eleştirisi. Geleneğin ve kamusal alanın yeniden kazanımına ilişkin söylemler (L. Krier vb) Andres Duany and Elizabeth Plater-Zyberk ve “Yeni Şehircilik” | Kitaplardan seçilmiş bölümler |
12 | Kentsel tasarımın rolü üzerine tartışmalar: "Mekan tasarlayıcı" bir eylem olarak kentsel tasarım - "Yer tasarlayıcı" bir eylem olarak kentsel tasarım | Kitaplardan seçilmiş bölümler |
13 | Öğrenci sunumları | Kitaplardan seçilmiş bölümler |
14 | Öğrenci sunumları | Kitaplardan seçilmiş bölümler |
15 | Andres Duany and Elizabeth Plater-Zyberk ve “New Urbanism” | NA |
16 | Final |
Değerlendirme Sistemi
Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | 13 | 5 |
Laboratuar | ||
Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Derse Özgü Staj | ||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | ||
Ödev | 1 | 25 |
Sunum/Jüri | ||
Projeler | ||
Seminer/Workshop | ||
Ara Sınavlar | 1 | 30 |
Final | 1 | 40 |
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
TOPLAM | 100 |
AKTS İşyükü Tablosu
Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü |
---|---|---|---|
Ders Saati | 13 | 2 | |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Arazi Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 4 | |
Derse Özgü Staj | |||
Ödev | 1 | 30 | |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Projeler | |||
Sunum / Seminer | |||
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 20 | |
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 15 | |
Toplam İşyükü : | |||
Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
AKTS Kredisi : |
Diğer Notlar | Yok |
---|