Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) |
---|---|---|---|---|---|---|
Yeni Türk Edebiyatında Oryantalizm ve Oksidantializm | TDE5211 | 3 | 7.5 | 3 | 0 | 0 |
Önkoşullar | Yok |
---|
Yarıyıl | Güz |
---|
Dersin Dili | Türkçe |
---|---|
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli @ Türk Dili ve Edebiyatı ABD Türk Edebiyatı Tezli Yüksek Lisans Programı |
Ders Kategorisi | Temel Meslek Dersleri |
Dersin Veriliş Şekli |
Dersi Sunan Akademik Birim | Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü |
---|---|
Dersin Koordinatörü | Ali Yıldız |
Dersi Veren(ler) | Ali Yıldız, Didem Ardali Büyükarman, Yakup Çelik, Alparslan Oymak, Banu Öztürk |
Asistan(lar)ı |
Dersin Amacı | Batı’nın ve Doğu’nun düşünsel anlamada birbirini algılayışını tarihsel perspektif doğrultusunda öğrenciye göstermek. |
---|---|
Dersin İçeriği | Oryantalizm, Batı’nın Doğu’ya bakışı ve bunu bir söyleme dönüştürmesi. Oksidantalizm ise bunun tam tersi yani Doğu’nun Batı’ya bakışı. Bu ders çerçevesinde Tanzimat’tan günümüze roman, anı, gezi vb. pek çok türde bu iki bakış incelenecek ve elde edilen sonuçlar karşılaştırmalı bir şekilde gözler önüne serilecektir. (Oryantalizmin temelleri üzerinde durulacak. Hermenotik, Sarkiyatcilik ele alınacak. Oryantalizm ve Edward Said işlenecek. Edward Said’in oryantalizm düşüncesi eleştirel bir bakışla ele alınacak. Ahmet Midhat Efendi, Abdülhak Hamid, Ahmet Haşim ve Yakup Kadri Karaosmanoğlu, Orhan Pamuk ve Alev Alatlı’nın eserleri oryantalizm açısından değerlendirilecek. Oksidantializm açısından da: Tevfik Fikret, Mehmet Akif, Cemil Meriç ve Oğuz Atay’ın eserlerine bakılacak. |
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
|
Opsiyonel Program Bileşenleri | Yok |
Ders Öğrenim Çıktıları
- Öğrenciler, Oryantalizm-Oksidantalizm kavramlarını analiz eder.
- Oryantalist ve Oksidantalist bakış açısının eserlere yansımalarını yorumlar.
- Farklı bilgi kuramları doğrultusunda edebi metinleri anlama ve yorumlayabilme becerisi kazanır.
- Modern Türk yazarlarının Doğu'yu algılama biçimleri hakkında bilgi sahibi olur.
- Türk mitinin kökenleri ve edebî eserlerdeki yansımaları hakkında bilgi edinir.
Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi
DÖÇ-1 | DÖÇ-2 | DÖÇ-3 | DÖÇ-4 | DÖÇ-5 |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Oryantalizmin etkinlik alanı nedir? | Konuyla ilgili kaynakların araştırılması |
2 | Oryantalizm ve Doğu miti ele alınacaktır. | Konuyla ilgili kaynakların araştırılması |
3 | İngiliz ve Fransız edebiyatlarında Türk mitinin kökenleri üzerinde durulacaktır. | Konuyla ilgili kaynakların araştırılması |
4 | Byron, Victor Hugo ve Lamartine'in eserlerinde Türk mitinin tezahürleri işlenecektir. | Konuyla ilgili kaynakların araştırılması |
5 | Oryantalizm ve Edward Said ele alınacaktır. | Konuyla ilgili kaynakların araştırılması |
6 | Edward Said'in oryantalizm eleştirisinin eleştirisi üzerinde durulacaktır. | Konuyla ilgili kaynakların araştırılması |
7 | Türk yazarların eserlerinde oryantalizm: Ahmet Midhat Efendi, Abdülhak Hamid, Ahmet Haşim ve Yakup Kadri Karaosmanoğlu'un romanlarında Doğu işlenecektir. | Konuyla ilgili kaynakların araştırılması |
8 | Ara Sınav 1 | |
9 | Modern Türk yazarlarının Doğu'yu algılayış biçimleri: Orhan Pamuk ve Alev Alatlı'nın eserleri oryantalizm açısından değerlendirilecektir. | Konuyla ilgili kaynakların araştırılması |
10 | Oryantalizm'in karşısında Oksidantializm ele alınacaktır. | Konuyla ilgili kaynakların araştırılması |
11 | Tevfik Fikret ve Mehmet Akif'in eserlerinde Batı eleştirisi ele alınacaktır. | Konuyla ilgili kaynakların araştırılması |
12 | Cemil Meriç ve oksidantializm üzerinde durulacaktır. | Konuyla ilgili kaynakların araştırılması |
13 | Ahmet Hamdi Tanpınar eserlerinde Batı'nın parodisi işlenecektir. | Konuyla ilgili kaynakların araştırılması |
14 | Oğuz Atay'ın eserlerinde Batı'nın parodisi işlenecektir. | Konuyla ilgili kaynakların araştırılması |
15 | Oğuz Atay'ın eserlerinde Batı'nın parodisi işlenecektir. | Konuyla ilgili kaynakların araştırılması |
16 | Final |
Değerlendirme Sistemi
Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | ||
Laboratuar | ||
Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Derse Özgü Staj | ||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | ||
Ödev | 1 | 30 |
Sunum/Jüri | ||
Projeler | ||
Seminer/Workshop | ||
Ara Sınavlar | 1 | 30 |
Final | 1 | 40 |
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
TOPLAM | 100 |
AKTS İşyükü Tablosu
Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü |
---|---|---|---|
Ders Saati | 13 | 3 | |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Arazi Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 9 | |
Derse Özgü Staj | |||
Ödev | 1 | 20 | |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Projeler | |||
Sunum / Seminer | |||
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 20 | |
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 30 | |
Toplam İşyükü : | |||
Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
AKTS Kredisi : |
Diğer Notlar | Yok |
---|