Ders AdıKodu Yerel KrediAKTS Ders (saat/hafta)Uygulama (saat/hafta)Laboratuar (saat/hafta)
Tarihe Yeni YaklaşımlarITB510737.5300
ÖnkoşullarYok
YarıyılGüz, Bahar
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüSeçmeli @ İnsan ve Toplum Bilimleri ABD İnsan ve Toplum Bilimleri Tezli Yüksek Lisans Programı (İngilizce)
Ders KategorisiUzmanlık/Alan Dersleri
Dersin Veriliş ŞekliYüz yüze
Dersi Sunan Akademik Birimİnsan ve Toplum Bilimleri Bölümü
Dersin KoordinatörüNalan TURNA
Dersi Veren(ler)Nalan TURNA
Asistan(lar)ı
Dersin AmacıBu ders, öğrencileri temel tarih yazımı tartışmaları ve tarihsel yazıya dair alternatif yaklaşımlarla tanıştırır. Mikro tarih, direniş, gündelik yaşam ve anlatı gibi temalar etrafında şekillenen içerik, tarihin nasıl inşa edildiği ve temsil edildiği üzerine eleştirel düşünmeyi teşvik eder. Etkili metinlerin yakından incelenmesi ve tartışılması yoluyla öğrenciler, tarihsel argümanları değerlendirme ve üretme konusunda analitik beceriler geliştirirler.
Dersin İçeriğiBu ders, geleneksel tarih anlatılarını sorgulayan çeşitli tarih yazımı yaklaşımlarını inceler. Ders, tarihsel mantık ve anlatıcılık üzerine temel tartışmalarla başlar; ardından Natalie Zemon Davis, Carlo Ginzburg ve Modris Eksteins gibi isimlerin eserleri üzerinden mikro tarih ve kültürel tarih okumalarıyla devam eder. Dersin ortasında odak, iktidar, tahakküm ve direniş konularına yönelir; bu çerçevede Christopher Browning ve James C. Scott’un çalışmaları tartışılır. Son haftalarda ise gündelik hayatın tarih yazımı ele alınır; Alf Lüdtke’nin metinleri ve The Everyday Life Reader adlı derlemeden seçkilerle bu konu derinleştirilir. Haftalık okumalar, öğrenci sunumları ve tartışma liderlikleri ile desteklenerek eleştirel katılım teşvik edilir.
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
  • Thompson, E. P. “Historical Logic.” In The Poverty of Theory and Other Essays, 448–458. New York: Monthly Review Press, 1978.
  • Benjamin, Walter. “The Storyteller.” In Illuminations: Essays and Reflections, edited by Hannah Arendt, 83–109. New York: Schocken Books, 1969.
  • Davis, Natalie Zemon. The Return of Martin Guerre. Cambridge, MA: Harvard University Press, 1983.
  • Ginzburg, Carlo. The Cheese and the Worms: The Cosmos of a Sixteenth-Century Miller. Translated by John and Anne C. Tedeschi. Baltimore: Johns Hopkins University Press, 1992.
  • Eksteins, Modris. Rites of Spring: The Great War and the Birth of the Modern Age. Boston: Houghton Mifflin, 1989.
  • Browning, Christopher R. Ordinary Men: Reserve Police Battalion 101 and the Final Solution in Poland. New York: HarperCollins, 1998.
  • Scott, James C. Domination and the Arts of Resistance: Hidden Transcripts. New Haven: Yale University Press, 1990.
  • Lüdtke, Alf. “Introduction: What Is the History of Everyday Life and Who Are Its Practitioners?” In The History of Everyday Life: Reconstructing Historical Experiences and Ways of Life, edited by Alf Lüdtke, 3–40. Princeton: Princeton University Press, 1995.
  • Highmore, Ben, ed. The Everyday Life Reader. London and New York: Routledge, 2002.
Opsiyonel Program BileşenleriYok

Ders Öğrenim Çıktıları

  1. Modern tarih yazımındaki temel kuramsal tartışmaları ve yaklaşımları tanımlayıp açıklayabilecektir.
  2. Mikro tarih, direniş ve gündelik yaşam gibi kavramların tarihsel yorumlara etkisini analiz edebilecektir.
  3. Tarihin nasıl inşa edildiğini, anlatıldığını ve temsil edildiğini eleştirel bir şekilde değerlendirebilecektir.
  4. Disiplinlerarası okumalar ışığında açık ve temellendirilmiş tarihsel argümanlar geliştirebilecektir.
  5. Okudukları metinleri sözlü sunumlar ve yazılı çalışmalar aracılığıyla yorumlayıp ifade edebilecektir.

Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi

DÖÇ-1DÖÇ-2DÖÇ-3DÖÇ-4DÖÇ-5

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

HaftaKonularÖn Hazırlık
1GirişDersin yapısı, değerlendirme ve kavramsal çerçeve tanıtımı
2Tarihin MantığıE.P. Thompson, “Historical Logic,” The Poverty of Theory, pp. 448–458
3Anlatı ve Hikâye AnlatıcılığıWalter Benjamin, “The Storyteller,” in Illuminations, pp. 83–109
4Mikro Tarih INatalie Zemon Davis, The Return of Martin Guerre
5Mikro Tarih IICarlo Ginzburg, The Cheese and the Worms
6Kültürel TarihModris Eksteins, Rites of Spring
7Sıradan İnsan ve ŞiddetChristopher R. Browning, Ordinary Men
8Ara Sınav 1
9Direniş ve Gizli TranskriptlerJames C. Scott, Domination and the Arts of Resistance, Preface & pp. 136–182
10Gündelik Hayatın Tarihi IAlf Lüdtke, “What is the History of Everyday Life?”, in The History of Everyday Life, pp. 3–40
11Gündelik Hayatın Kuramsallaştırılması IThe Everyday Life Reader, Part One: “Situating the Everyday”, pp. 37–79
12Gündelik Hayat ve Ulusal KültürThe Everyday Life Reader, Part Two: “Everyday Life and ‘National Culture’”, pp. 80–135
13Yakın ve Uzak EtnografiThe Everyday Life Reader, Part Three: “Ethnography Near and Far”, pp. 136–219
14Hafıza ve Gündelik Olanı Geri KazanmakThe Everyday Life Reader, Part Four: “Reclamation Work”, pp. 220–292
15Nesneler ve Gündelik OlanThe Everyday Life Reader, Part Five: “Everyday Things”, pp. 293–351
16Final

Değerlendirme Sistemi

EtkinliklerSayıKatkı Payı
Devam/Katılım
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Derse Özgü Staj
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ödev120
Sunum/Jüri
Projeler
Seminer/Workshop
Ara Sınavlar120
Final160
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı
TOPLAM100

AKTS İşyükü Tablosu

EtkinliklerSayıSüresi (Saat)Toplam İşyükü
Ders Saati143
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması147
Derse Özgü Staj
Ödev130
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Projeler
Sunum / Seminer
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)125
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)130
Toplam İşyükü :
Toplam İşyükü / 30(s) :
AKTS Kredisi :
Diğer NotlarYok