Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) |
---|---|---|---|---|---|---|
Planlama 5 | SBP3111 | 5 | 10 | 3 | 4 | 0 |
Önkoşullar | SBP2062 Planlama 4 |
---|
Yarıyıl | Güz |
---|
Dersin Dili | İngilizce, Türkçe |
---|---|
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu @ Şehir ve Bölge Planlama Lisans Programı (%30 İngilizce) |
Ders Kategorisi | Temel Meslek Dersleri |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
Dersi Sunan Akademik Birim | Şehir ve Bölge Planlama Bölümü |
---|---|
Dersin Koordinatörü | Şehir ve Bölge Planlama Bölüm Başkanlığı |
Dersi Veren(ler) | Şehir ve Bölge Planlama Bölüm Başkanlığı |
Asistan(lar)ı |
Dersin Amacı | Plancı adayına analiz çalışmaları yapılmış ve dokümana dönüştürülerek yorumlanmış bir yerleşmenin nazım plan yapım sürecinin öğretilmesidir. |
---|---|
Dersin İçeriği | Çevresel verileri, yerleşmeler sistemindeki rolü vd. nitelikleri tanımlanmış bir yerleşmenin ileriye dönük olarak rolünün belirlenmesi, çevre ilişkilerinin, ve yerleşme ile ilgili planlama ilkelerinin, yerleşmenin işlev alanları arasındaki temel kurgunun öğretilmesidir (nüfus projeksiyonu-kestirimi, nüfus yoğunlukları, fonksiyon alanları, ulaşım vb.). Bu amaca ulaşmada iki aşamalı bir yöntem uygulanmaktadır. Birinci aşamada Planlama IV kapsamında yapılan analizlerin farklı ölçekler ve farklı yaklaşımlarla sentezleri gerçekleştirilir (bu sentezler hem mekânsal stratejik planlama hem de nazım imar planı yapım sürecine girdi vererek plan kararlarının altlığını oluşturmaktadır). İkinci aşama ise nazım planın gerektirdiği plan kararlarının verilmesi ve mekâna yansıtılmasıdır. |
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
|
Opsiyonel Program Bileşenleri | Yok |
Ders Öğrenim Çıktıları
- Plan kararlarının geliştirilmesinde; analitik düşünebilmek, eleştirel bakış açısıyla problem tanımlayabilme becerisi.
- Planlama problemlerine yaratıcı çözümler üretebilme becerisi.
- Başta çevre, politika, tasarım ve kuram bilgisi olmak üzere çalışılan yerleşme ile ilgili bilgi sahibi olma ve bu bilgiyi plan kararlarına dönüştürebilme becerisi.
- Bir yerleşmenin kaynaklarının kullanımının fiziksel, sosyal ve ekonomik çevreye uygun yönlendirilebilmesi becerisi.
- Üst ölçek planlama yaklaşımıyla birlikte yerleşmenin Nazım İmar Planı yapım sürecinin öğrenilmesi.
Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi
DÖÇ-1 | DÖÇ-2 | DÖÇ-3 | DÖÇ-4 | DÖÇ-5 | |
PÇ-1 | - | - | - | - | - |
PÇ-2 | - | - | - | - | - |
PÇ-3 | - | - | - | - | - |
PÇ-4 | - | - | - | - | - |
PÇ-5 | - | - | - | - | - |
PÇ-6 | - | - | - | - | - |
PÇ-7 | - | - | - | - | - |
PÇ-8 | - | - | - | - | - |
PÇ-9 | - | - | - | - | - |
PÇ-10 | - | - | - | - | - |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Planlama 5 stüdyosunun içeriğinin ve programının açıklanması, kavramlar, sektörel eksenler, kaynaklar ve çalışma işleyişinin açıklanması. | Verilen makaleler üzerinde bireysel çalışma yapılması, Üst ölçek planlama çalışması için sentez (1/50.000,1/25.000) hazırlanması Kavramlar ve sektörel eksenler üzerine literatür çalışması |
2 | Anlatım: Analiz çalışmalarından plan kararlarına geçiş, Stratejik planlama, vizyon, strateji tanımları ve üst ölçek planlama çalışmasının kapsam ve içeriği. Stüdyo çalışması: Üst ölçek sentezlerin tartışılması, Kavramsal tartışmalar. | Planlama 4 analiz raporlarının irdelenmesi ve bu bilgiler doğrultusunda vizyon, setez ve SWOT çalışmalarına yönelik çıkarımlar. |
3 | Atölye çalışması: sentez paftaları ve üst ölçek planlama yaklaşımı. | Üst ölçek plan yaklaşımı çalışması, amaç-hedef ve eylem taslakları. |
4 | Teknik gezi: yerleşmeye tüm öğrenci ve öğretim üyelerinin katılımıyla yapılan inceleme ve araştırma gezisi. | Çalışmaların teknik gezi sonucu elde edilen bilgiler doğrultusunda revize edilmesi. |
5 | Stüdyo çalışması: revize edilen üst ölçek plan çalışmalarının tartışılması. Kavramsal tartışmalar. | Sentez ve üst ölçek planlama yaklaşımının sonlandırılması ve teslimi üzerine çalışmalar. |
6 | Üst ölçek planlama yaklaşımı ve sentez çalışmalarının genel jüri ile değerlendirilmesi. | Nazım plan sentez çalışması |
7 | Anlatım: fonksiyon alanları yer seçimi. Yoğunluk. Nazım plan yaklaşımına ilişkin temel ilkeler. Stüdyo çalışması: Nazım plan sentez çalışmalarının tartışılması Verilen makaleler üzerine kısa sınav. | Üst ölçek planlar ile ilişkilendirilmiş nazım plan sentez çalışması |
8 | Ara Sınav 1 | |
9 | Ara Sınav (1. Vize) Sınavı Stüdyo çalışması: Nazım plan sentez çalışmasının tartışılması. | Nazım Plan yaklaşımının hazırlanması. |
10 | Anlatım: Yasal mevzuat. Stüdyo çalışması: Sentez ve nazım plan yaklaşımının tartışılması. | Sentez ve Nazım Plan Çalışmasının hazırlanması. |
11 | Nazım plan kararları, plan raporu, plan notu konularının tartışılması. | Nazım Plan sentezi, plan kararları ve plan raporu, plan notu ve üst ölçek plan raporu hazırlıklarının ara teslim düzeyinde hazırlanması. |
12 | Teslim çalışmalarının Genel Jüri Değerlendirmesi. | Nazım plan tekniğine uygun olarak plan paftalarının ve plan notlarının teslim hazırlıklarının başlanması. |
13 | Stüdyo çalışması: Yapılan çalışmaların tartışılması. | Teslim hazırlıklarına yapılan y-tartışmalar doğrultusunda devam edilmesi. |
14 | Stüdyo çalışması: Çalışmaların tartışılması. | Yıl sonu teslim çalışmaları. |
15 | Konu Tekrarı ve Uygulamaları | NA |
16 | Final |
Değerlendirme Sistemi
Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | ||
Laboratuar | ||
Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Derse Özgü Staj | ||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | ||
Ödev | 2 | 15 |
Sunum/Jüri | 2 | 30 |
Projeler | ||
Seminer/Workshop | ||
Ara Sınavlar | 2 | 15 |
Final | 1 | 40 |
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
TOPLAM | 100 |
AKTS İşyükü Tablosu
Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü |
---|---|---|---|
Ders Saati | 13 | 8 | |
Laboratuar | |||
Uygulama | 6 | 8 | |
Arazi Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 12 | 8 | |
Derse Özgü Staj | |||
Ödev | 2 | 8 | |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | 2 | 4 | |
Projeler | |||
Sunum / Seminer | 2 | 5 | |
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 2 | 5 | |
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 8 | |
Toplam İşyükü : | |||
Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
AKTS Kredisi : |
Diğer Notlar | Yok |
---|