Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) |
---|---|---|---|---|---|---|
Planlama 6 | SBP3052 | 5 | 10 | 3 | 4 | 0 |
Önkoşullar | SBP3111 Planlama 5 |
---|
Yarıyıl | Bahar |
---|
Dersin Dili | İngilizce, Türkçe |
---|---|
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu @ Şehir ve Bölge Planlama Lisans Programı (%30 İngilizce) |
Ders Kategorisi | Temel Meslek Dersleri |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
Dersi Sunan Akademik Birim | Şehir ve Bölge Planlama Bölümü |
---|---|
Dersin Koordinatörü | Şehir ve Bölge Planlama Bölüm Başkanlığı |
Dersi Veren(ler) | Şehir ve Bölge Planlama Bölüm Başkanlığı |
Asistan(lar)ı |
Dersin Amacı | Planlama IV ve V stüdyoları kapsamında üretilmiş olan çalışmaların ve bu doğrultuda erişilen Nazım İmar Planı oluşturma becerilerinin ardından, planlama VI stüdyosunun temel amacı, Uygulama İmar Planı (UİP) yapım sürecinin ve ilkelerinin öğretilmesidir. |
---|---|
Dersin İçeriği | 1/5000 ölçeğinde Nazım imar planı ile belirlenen vizyon, misyon, stratejiler bağlamında üretilmiş olan plan kararları koşutunda 1/1000 (ve /veya 1/2000) ölçekli Uygulama İmar Planının oluşturulmasıdır. NİP kararlarının UİP ölçeğinde ve kapsamında değerlendirilmeye başlanmasının ardından, ilgili plan kurgusunun temelini oluşturacak bilgi birikimi ve deneyimin kazandırılması amaçlı çalışmalar kuramsal ve uygulama çerçevesinde gerçekleştirilir. • NİP doğrultusunda 1/1000 ölçekli UİP hazırlanması, • UİP planlama ve tasarım süreçlerinin öğretilmesi, • Planlama yaklaşımı, plan ve tasarım ilkelerinin öğretilmesi, • Planlama ve tasarım boyutunda mekânsal kurgu analizlerinin ve üçüncü boyuta yansımaların değerlendirileceği ve tartışılacağı çalışmaların üretilmesi (1/1000-1/500 ölçekli kütle etüdleri, bina – parsel – ada- sokak ilişkileri, ada boyutunda çözüm seçenekleri, ada ortası kullanım ve alternatifleri, mülkiyet ilişkileri, yapılaşma koşulları, siluet ve kesit çalışmaları vb.) , • Üç boyutlu çalışmaların deneyimlenmesi (maket, perspektif), • Planın gerçekleşme ve yönetim süreçlerinin (uygulama araçları, uygulama modelleri, yöntemler, süreç tanımları, aktörler, katılım süreçleri, gerçekleşme süreci ve eylem alanları) irdelenmesi ve kurgulanması, • Plan çizim ve ifade norm ve tekniklerinin (plan lejantı, plan notları, plan raporu, hesaplar) öğretilmesi Planlama VI kapsamında ele alınacak olan konu ve alt başlıklardır. • Konut alanları (mevcut, gelişme, merkez konut alanları), • Çalışma alt bölgeleri / alanları; − Çalışma alanları (mevcut, gelişme, merkez alışma alanları ayrıca sanayi, küçük sanayi ve yerleşme kimliği özelinde gereken alanları kapsayacak şekilde detaylandırılmalıdır.), − Kent Özeği / Merkez (mevcut, gelişme), − Turizm alanı, kıyı alanları, kamusal alanlar vb. işlev alanları (çalışılan yerleşmeye özgü diğer alanlar), • Donatı alanları (sağlık, eğitim vb.), • Teknik altyapı alanları, • Ulaşım başlıkları altında ve gerekli görülen farklı alt bölgelerde (yerleşik alan, gelişme alanları, merkez vb.) kapsayacak şekilde gerçekleşecektir. • İlgili Mevzuatın irdelenmesi, hesaplama, rapor ve görsel sunum tekniklerinin de öğretildiği bir içeriğe sahiptir. |
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
|
Opsiyonel Program Bileşenleri | Yok |
Ders Öğrenim Çıktıları
- Öğrenci; mekân organizasyonu ilkeleri ve ilişkilerini okumayı, tasarlamayı ve kurgulamayı öğrenir.
- Öğrenci; planlama – tasarım ilke ve yaklaşımları çerçevesinde; gerekli hesaplar, uygulama araç ve yöntemleri, planlama yönetim ve uygulama süreçlerini öğrenir.
- Öğrenci; ilgili aktörler, roller ve katılım model ve süreçleri hakkında bilgi sahibi olur.
- Öğrenci; yasal - yönetsel sistem kapsamında, UİP yapım süreç ve yöntemleri hakkında bilgi kazanır.
- Öğrenci UİP için plan notlarının kurgulanması ve plan raporunun hazırlanmasını öğrenir.
- Öğrenci mesleki uygulama alanları ve etik konusunda bilinçlenme konusunda farkındalık kazanır.
- Öğrenci çevresel değerler ve sürdürülebilirlik konularında duyarlılık kazanır.
- Öğrenci uygulama imar planı ve süreci çerçevesinde ilgili mevzuatı ve bu mevzuatı yorumlayabilme becerisini kazanır.
Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi
DÖÇ-1 | DÖÇ-2 | DÖÇ-3 | DÖÇ-4 | DÖÇ-5 | DÖÇ-6 | DÖÇ-7 | DÖÇ-8 | |
PÇ-1 | - | - | - | - | - | - | - | - |
PÇ-2 | - | - | - | - | - | - | - | - |
PÇ-3 | - | - | - | - | - | - | - | - |
PÇ-4 | - | - | - | - | - | - | - | - |
PÇ-5 | - | - | - | - | - | - | - | - |
PÇ-6 | - | - | - | - | - | - | - | - |
PÇ-7 | - | - | - | - | - | - | - | - |
PÇ-8 | - | - | - | - | - | - | - | - |
PÇ-9 | - | - | - | - | - | - | - | - |
PÇ-10 | - | - | - | - | - | - | - | - |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Planlama stüdyosunun amacı kapsamı yöntemi ve beklentiler hakkında bilgilendirme 1/5000 NİP kararlarının değerlendirilmesi tartışılması – 1/ 1000 (veya 1/2000 ) ölçekli UİP ölçeğine kararların aktarılması ve stratejik eylem alanlarının saptanması + Rapor hazırlanması | NA |
2 | Çalışma konuları kapsamında mahalle boyutunda (mevcut merkez ve yerleşik konut alanı) analiz sentez çalışmalarının başlatılması - tartışılması, Planlama ilkeleri ve alana ilişkin alternatif plan şemalarının başlatılması | NA |
3 | Mahalle ve alt bölge (ler) bazında planlama ilkelerinin kurgulanması, alternatif plan yaklaşımlarının ve plan şemaları – modellerin oluşturulması, tartışılması. | NA |
4 | Plan yaklaşımı ada boyutunda çözüm önerileri, ulaşım (yol en kesitleri ) kütle etüdü, yoğunluklar, merkez yerleşik konut ve diğer fonksiyonlar arası bağlantıların kurulması Plan Notları – Plan Raporu çalışmaları | NA |
5 | Plan yaklaşımı ada boyutunda çözüm önerileri, ulaşım (yol en kesitleri ) kütle etüdü, yoğunluklar, merkez yerleşik konut ve diğer fonksiyonlar arası bağlantıların kurulması Plan Notları – Plan Raporu çalışmaları | NA |
6 | Kütle etütleri ve üç boyutlu çalışmaların plana aktarılması, plan notu ve plan raporu çalışmaları ve planın gerçekleşme – uygulama etap ve süreçlerinin tartışılması | NA |
7 | Gelişme konut, çalışma ve diğer işlev alanlarında, ( yerleşme kimliği özelinde irdelenmesi gereken alt bölgeler / fonksiyon alanları) planlama çalışmaları, plan yaklaşımları, modeller, plan kararları - ada / parsel / yapı boyutunda çözüm önerilerinin geliştirilmesi, ulaşım kararları, kesitler, üç boyutlu çözümler – plan notları ve plan raporu. | NA |
8 | Ara Sınav 1 | |
9 | Ara Sınav 1 | NA |
10 | Çalışmalara devam edilmesi | NA |
11 | Ara Teslim, Jüri | NA |
12 | Tamamlanan 1/ 1000 ölçekli çalışmalar bağlamında 1/5000 revizyon ve planlama çalışmalarının genel değerlendirmesi Planın gerçekleşme süreci, uygulama aşamaları, katılım, aktörler, yasal yönetsel boyut, Plan notları ve plan raporunun hazırlanması, Genel Değerlendirme (Proje teslim koşularının açıklanması) | NA |
13 | Genel Değerlendirme | NA |
14 | Genel Değerlendirme - mazeret sınavı | NA |
15 | Konu Tekrarı ve Uygulamaları | NA |
16 | Final |
Değerlendirme Sistemi
Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | ||
Laboratuar | ||
Uygulama | 8 | 10 |
Arazi Çalışması | ||
Derse Özgü Staj | ||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | ||
Ödev | 6 | 10 |
Sunum/Jüri | 2 | 30 |
Projeler | ||
Seminer/Workshop | ||
Ara Sınavlar | 1 | 10 |
Final | 1 | 40 |
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
TOPLAM | 100 |
AKTS İşyükü Tablosu
Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü |
---|---|---|---|
Ders Saati | 13 | 8 | |
Laboratuar | |||
Uygulama | 8 | 6 | |
Arazi Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 12 | 6 | |
Derse Özgü Staj | |||
Ödev | 7 | 6 | |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Projeler | |||
Sunum / Seminer | 2 | 8 | |
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 8 | |
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 8 | |
Toplam İşyükü : | |||
Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
AKTS Kredisi : |
Diğer Notlar | Yok |
---|