Ders AdıKodu Yerel KrediAKTS Ders (saat/hafta)Uygulama (saat/hafta)Laboratuar (saat/hafta)
Tasarım İlkeleri ve İfade TeknikleriSBP112124120
ÖnkoşullarYok
YarıyılGüz
Dersin Diliİngilizce, Türkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu @ Şehir ve Bölge Planlama Lisans Programı
Ders KategorisiTemel Meslek Dersleri
Dersin Veriliş ŞekliYüz yüze
Dersi Sunan Akademik BirimŞehir ve Bölge Planlama Bölümü
Dersin KoordinatörüEsin Özlem Aktuğlu Aktan
Dersi Veren(ler)Esin Özlem Aktuğlu Aktan, Cenk Hamamcioğlu, Bora Yerliyurt, Gözdem Çelikkanat Aysu
Asistan(lar)ı
Dersin AmacıÇevreyi duyarlı biçimde gözlemleme, algılama ve tepki gösterme, ayırt etme ve yargılamayı öğrenme, görsel ifade gücünü geliştirmek ve yaratıcı düşüncenin geliştirilmesini amaçlamaktadır.
Dersin İçeriğiSoyut Düşünme, Soyut Düşünmenin Geliştirilmesi ve İfade Edilmesi; Tasarım Süreci ve Tasarlananın Farklı Tekniklerde İfade Edilmesi; Kentsel Mekân İle İlgili Çalışmalarda Grafik Anlatım ve Sunuş Teknikleri; Tekniklerin Öğretilmesi, Örneklenmesi ve Kullanımıdır.
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
  • Bevlin, Marjorie Elliott, (1994), Design Through Discovery, The Elements and Principles, 2nd ed., (1985), Harcourt Brace College Publishers, Orlando/USA.
  • Ching, Francis, (2003), Çizim, YEM Yayın – 89, İstanbul.
  • Denel, Bilgi, (1981), Temel Tasarım ve Yaratıcılık, ODTÜ Mimarlık Fakültesi, Ankara
  • Doruk, Birsen, (1980), Temel Dizayn, İTÜ Mimarlık Fakültesi Basımı, İstanbul.
  • Gürer, Latife, (1990), Perspektif ve Gölge, 2. baskı, İTÜ Mimarlık Fakültesi Baskı Atölyesi, İstanbul.
  • Hotan, Harbi, (1978), Mimari Perspektif-Perspektif Gölge, Oktaş Yayın, Ankara.
  • Kılıç, Levend, (2003), Görüntü Estetiği, 4.baskı, (1994), İnkılap Yayınları, İstanbul.
  • Hedgecoe, John, (2003), Her Yönüyle Fotoğraf Sanatı, 5.basım, (1995), Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • Morçöl, Yılmaz, (1979), Perspektifte Deformasyon, DGSA Yayın no:66, İstanbul.
  • Onat, Esen, (1995), Mimarlık, Form ve Geometri, 2. baskı, YEM Yayın, İstanbul.
  • Porter, Tom ve Greenstreet, Bob, (1980), Manual of Graphic Techniques 1, Butterworth Architecture, Great Britan.
  • Rasmussen, Steen Eiler, (1994), Yaşanan Mimari, Ö. Erduran, çev., Remzi Kitapevi, Çağaloğlu, İstanbul.
  • Şahinler, Orhan, (1982), Artistik Perspektiv, İDGSA Yayın, No:87, İstanbul. TÜBİTAK, (1987), Türkiye’de Kentsel Dış Mekanların Düzenlenmesi, Ankara.
  • Vandyke, Scott, From Line to Design, 2nd ed., PDA Publishers Corporation, USA
  • Altan, İ., (2015) Mimarlıkta Mekan Kavramı, 2005 Yayınevi, İstanbul
  • Ambrose, G., Harris, P. (2012), Grafik Tasarımın Temelleri, Literatür Yayınları, İstanbul.
  • Becer, E., (2009) İletişim ve Grafik Tasarım, Dost, Ankara
  • Bradley, S. (2013), Design Fundamentals-Elements, Attributes, Principles, Vanseo Design, Version 1.0, Colorado.
  • Turgut, Erol, (2013), Grafik Dil ve Anlatım Biçimleri, Anı Yayın, Ankara.
  • Uçar, T. F., (2004), Görsel İletişim ve Grafik Tasarım, İnkılap Yayın, İstanbul
Opsiyonel Program BileşenleriYok

Ders Öğrenim Çıktıları

  1. Öğrenci çevreyi algılayabilme ve görsel olarak ifade edebilme becerisi edinir
  2. Öğrenci yapılan işleri süreç içinde gösterebilme, bir tema ile bütünleştirip sunabilme becerisi kazanır
  3. Öğrenci tasarım elemanlarını ve ilkelerini kullanarak düşünceyi, planlananı, projeyi takdim edebilme becerisi edinir.
  4. Öğrenci yapılan işleri süreç içinde gösterebilme, bir tema ile bütünleştirip sunabilme becerisi kazanır
  5. Öğrenci verilen konu ile ilgili modelleme / soyutlama becerisi kazanır

Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi

DÖÇ-1DÖÇ-2DÖÇ-3DÖÇ-4DÖÇ-5
PÇ-133343
PÇ-244554
PÇ-324453
PÇ-41----
PÇ-523433
PÇ-6-----
PÇ-7-----
PÇ-8-----
PÇ-944444
PÇ-1055555

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

HaftaKonularÖn Hazırlık
1Giriş Dersi: amaç, yöntem, kapsam ve içerik / Görsel Algılama/ Uygulama; Serbest El ÇalışmaSerbest el çalışma
2Görsel İletişim / Uygulama; Serbest El ÇalışmaSerbest el çalışma
3Nokta / tasarım ilkesi: Tekrar / Uygulama: Noktalama tekniği ile Çalışma Nokta ile karakalem kompozisyon çalışması
4Çizgi/ tasarım ilkesi: Ritim / Çizgi ile çalışmaÇizgi ile çalışma
5Tipografi, Harf Geometrisi ve Yazı Karakterleri / Uygulama: Tipografi kullanımı (yatay, düşey dizilim) ve kompozisyon çalışmasıTipografi ve yazı karakterleri ile ilgili çalışması
6Renk / tasarım ilkesi: Zıtlık / Renk ile ilgili çalışmaRenk / ton skalası ile ilgili çalışmalar ve tipografi kullanarak pafta düzeninde ifade
7Şekil – Zemin / Farklı geometrik biçimler ile siyah-beyaz çalışmaDeğişik elemanlar / biçimler kullanarak 2-B ve 3-B çalışmalar Gri skalası ve renk / ton skalası ile çalışmalar
8Ara Sınav 1 / Uygulama veya Konu Tekrarı
9Doku / 2 Boyutlu çalışmalar3 Boyutlu doku çalışması
10Denge – Simetri / Asimetri / 2 Boyutlu çalışmalarAsimetrik doku çalışması / Modelleme için malzeme talebi (asetat, oluklu mukavva, kâğıt, tel)
11Üç-Boyutlu Modelleme/ Modelleme ÇalışmasıModelleme ve soyutlama çalışması Ara Teslim (model ve süreç analizi)
12Ara Teslim / SınavSoyutlama çalışması Yılsonu Teslimi (3D)
13Mekân Kavramı / Yılsonu teslimine taslak oluşturmakYılsonu Teslimi (3D)
14Yılsonu Teslimi / Yarıyılın DeğerlendirilmesiNA
15Final

Değerlendirme Sistemi

EtkinliklerSayıKatkı Payı
Devam/Katılım
Laboratuar
Uygulama1020
Arazi Çalışması
Derse Özgü Staj
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ödev1020
Sunum/Jüri
Projeler
Seminer/Workshop
Ara Sınavlar220
Final140
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı
TOPLAM100

AKTS İşyükü Tablosu

EtkinliklerSayıSüresi (Saat)Toplam İşyükü
Ders Saati131
Laboratuar
Uygulama132
Arazi Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması102
Derse Özgü Staj
Ödev103
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Projeler
Sunum / Seminer
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)210
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)111
Toplam İşyükü :
Toplam İşyükü / 30(s) :
AKTS Kredisi :
Diğer NotlarPlanlama 1 dersi ile birlikte grup olarak eşzamanlı verilmek üzere kurgulanmıştır