Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) |
---|---|---|---|---|---|---|
Max Horkheimer / Theodor W. Adorno: Aydınlanmanın Diyalektiği | FEL5121 | 3 | 7.5 | 3 | 0 | 0 |
Önkoşullar | Yok |
---|
Yarıyıl | Güz |
---|
Dersin Dili | Türkçe |
---|---|
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli @ İnsan ve Toplum Bilimleri ABD Felsefe Tezli Yüksek Lisans Programı |
Ders Kategorisi | Temel Meslek Dersleri |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
Dersi Sunan Akademik Birim | Felsefe Bölümü |
---|---|
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Veren(ler) | Songül Demir Koca |
Asistan(lar)ı |
Dersin Amacı | “Aydınlanma” kavramı felsefe tarihi içinde özellikle çağdaş batı felsefesini anlamak için anahtar kavramların başında gelmektedir. Bu dersin amacı aydınlanma düşüncesini ayrıntılı bir biçimde inceleyerek, çağdaş felsefi düşüncenin anlaşılmasına yardım etmektir. |
---|---|
Dersin İçeriği | Avrupa’daki insan hareketi sadece insan anlayışını değil, aynı zamanda insanların günlük hayatını etkileyen üretim ve üretim ilişkilerini de değiştirdi. Aydınlanmanın temel iddiasına göre; bilgi sadece teknik alanlarda verimliliği artıran bir araç olmamalı, bununla birlikte insanın bütün yaşamı rasyonel olarak tasarlanmalıdır. Ancak bu ve buna benzer iddialara karşı 18.yüzyilda bas gösteren şüpheler, 20.yüzyilda 2. dünya savaşıyla totaliter rejimlerin ürettiği ve tahribe uğramış kitle kültürü ile daha da güçlenmiştir. Bu konudaki en önemli eleştiriyi Horkheimer ve Adorno yapmaktadır ve ileri sürdükleri teze göre; akil ve aydınlanma bir mythos içinde ale alınmaktadır. Oysa insanlık bu mythos´dan biran önce kurtulmalıdır. |
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
|
Opsiyonel Program Bileşenleri | Yok |
Ders Öğrenim Çıktıları
- Öğrencinin, ”aydınlanma” kavramı çerçevesinde Horkheimer ve Adorno´nun eleştirel teorilerini kavraması ve eleştirel bakış açısının felsefi gelenek içindeki yerini inceleme becerisini kazanması beklenmektedir.
- Öğrenciler temel araştırmaları yürütebilir ve ilgili konferans ve dergilerde makaleler yayınlayabilirler.
- Öğrenciler elde edilen sonuçları analiz edebilir ve yorumlayabilirler.
- Öğrenciler metod tartışmalarındaki terminolojiye vakıf olur.
- Öğrenciler kendi çalışmalarını mevcut akademi literatür içinde doğru konumlandırabilmeyi öğrenir.
Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi
DÖÇ-1 | DÖÇ-2 | DÖÇ-3 | DÖÇ-4 | DÖÇ-5 | |
PÇ-1 | - | - | - | - | - |
PÇ-2 | - | - | - | - | - |
PÇ-3 | - | - | - | - | - |
PÇ-4 | - | - | - | - | - |
PÇ-5 | - | - | - | - | - |
PÇ-6 | - | - | - | - | - |
PÇ-7 | - | - | - | - | - |
PÇ-8 | - | - | - | - | - |
PÇ-9 | - | - | - | - | - |
PÇ-10 | - | - | - | - | - |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Aydınlanma ve Diyalektik kavramlarının tanımlanması | Ders kitabından ilgili bölüm |
2 | Aydınlanma ve Diyalektik kavramlarının felsefe tarihi içindeki yeri | Ders kitabından ilgili bölüm |
3 | Adorno ve Horkheimer´in görüşleri | Ders kitabından ilgili bölüm |
4 | Odysseus ya da Mythos | Ders kitabından ilgili bölüm |
5 | Aydınlanma ve Moral | Ders kitabından ilgili bölüm |
6 | Aydınlanma ve Din, Antisemitizm | Ders kitabından ilgili bölüm |
7 | Endüstri Kültürü ve Aldatmaca | Ders kitabından ilgili bölüm |
8 | Ara Sınav 1 | |
9 | Güç ve rasyonelleşme Süreci | Ders kitabından ilgili bölüm |
10 | Bastırma (Sublimierung) | Ders kitabından ilgili bölüm |
11 | Toplumsal Kontrol | Ders kitabından ilgili bölüm |
12 | 68 Kusağı | Ders kitabından ilgili bölüm |
13 | 68 Kusağı ve Bugün | Ders kitabından ilgili bölüm |
14 | Eleştirel Düşüncenin Günümüz Düşüncesine etkisi | Ders kitabından ilgili bölüm |
15 | Final |
Değerlendirme Sistemi
Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | ||
Laboratuar | ||
Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Derse Özgü Staj | ||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | ||
Ödev | 2 | 60 |
Sunum/Jüri | 1 | 40 |
Projeler | ||
Seminer/Workshop | ||
Ara Sınavlar | ||
Final | ||
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
TOPLAM | 100 |
AKTS İşyükü Tablosu
Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü |
---|---|---|---|
Ders Saati | 16 | 3 | |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Arazi Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 5 | |
Derse Özgü Staj | |||
Ödev | 2 | 20 | |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Projeler | |||
Sunum / Seminer | 1 | 55 | |
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | |||
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | |||
Toplam İşyükü : | |||
Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
AKTS Kredisi : |
Diğer Notlar | Yok |
---|