Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) |
---|---|---|---|---|---|---|
Images of the Body | BSP2401 | 3 | 4 | 3 | 0 | 0 |
Önkoşullar | Yok |
---|
Yarıyıl | Bahar |
---|
Dersin Dili | İngilizce |
---|---|
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | |
Ders Kategorisi | Genel Kültür Dersleri |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
Dersi Sunan Akademik Birim | Sanat Bölümü |
---|---|
Dersin Koordinatörü | Rıfat ŞAHİNER |
Dersi Veren(ler) | Rıfat ŞAHİNER |
Asistan(lar)ı | Tuğba Renkci |
Dersin Amacı | Beden ve bedenler arası bir okuma geliştirebilmeyi, farklı disiplinlerin gözünden bedene dair bir kurgu oluşturabilmek. |
---|---|
Dersin İçeriği | Beden’e bakışımız, beden algımız; tarihsel süreç içinde ve sosyal/psikolojik/teknolojik değişimlerle birlikte bir çok farklı boyutu kapsayarak, farklı algı katmanlarını içinde barındırarak, değişime uğruyor. 21. yy’ın bedenlerini ve beden imgelerini anlayabilmek için zaman içinde katmanları oluşturan farklı anlam düzlemlerine de bakmak gerek Dinsel boyutta oluşturulan beden ile sanatsal olarak imgelenen bedenler arasında nasıl bir fark var? Hıristiyan beden, Budist beden yada Müslüman beden algılarının kesiştikleri noktalar olabilir mi? Bugün teknoloji’nin sunduğu bedensel deneyim nasıl bir beden algısı yaratıyor? İktidar ve beden ilişkisini nerelerde aramalıyız? Çağdaş sanatçının yeniden kurguladığı bedenle örneğin 19.yy’da imgelenen beden arasında ne tür benzerlikler bulabiliriz? |
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
|
Opsiyonel Program Bileşenleri | Yok |
Ders Öğrenim Çıktıları
- Öğrenci, günümüzde performans sanatçısının yeniden kurguladığı bedenle 19.yy’da imgelenen beden arasındaki benzerlikleri irdeleyebilecektir.
- Beden ile bedenler arası literatür taraması yapabilecektir.
- Farklı disiplinlerin gözünden bir kurgu oluşturabilme bilgi ve becerilerini kazanabilecektir.
- Tarihsel olarak bedenin nasıl kurgulandığını, kültür ve sanatta bedenin nasıl bir temsiliyet üzerinden ele alındığını kavranacaktır.
- Bedenin perfomatif bir malzeme olarak olanakları ve güncel sanat içinde bedenin sorunsallaştırılması üzerine çalışmalar ortaya konacaktır.
Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi
DÖÇ-1 | DÖÇ-2 | DÖÇ-3 | DÖÇ-4 | DÖÇ-5 | |
PÇ-1 | - | - | - | - | - |
PÇ-2 | - | - | - | - | - |
PÇ-3 | - | - | - | - | - |
PÇ-4 | - | - | - | - | - |
PÇ-5 | - | - | - | - | - |
PÇ-6 | - | - | - | - | - |
PÇ-7 | - | - | - | - | - |
PÇ-8 | - | - | - | - | - |
PÇ-9 | - | - | - | - | - |
PÇ-10 | - | - | - | - | - |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | 21. yy’da yeniden kurgulanan, sorgulanan, bozulan/yapılan beden’e genel bir bakış: Foucault’nun iktidar, bilme ve cinsellik ekseninden modernitenin kurgusu olan beden. | NA |
2 | 21. yy’da yeniden kurgulanan, sorgulanan, bozulan/yapılan beden’e genel bir bakış: Berger’in görme biçimleri üzerinden tartışarak kapitalizmin beden algısı. | NA |
3 | Tarihsel süreçte beden: Ortaçağ’ın beden / ruh ikileminden sıyrılmış bedenleri ile giderek yemek ve acı’nın kontrolüne dönüşen ilişki nasıl kuruldu? Bedenler ne zaman ve nasıl giydirildi? | NA |
4 | Batı dünyasında kartezyen bakış açısıyla beden-zihin ayrımı ve bu süreçte doğu dünyasının bedene yaklaşımı. Aydınlanma süreci içinde oluşturulan dualizm/ikilik karşısında doğuda (uzak asya/ orta doğu) oluşturulan beden algısı. | NA |
5 | Farklı kültürlerde oluşturulmuş beden imgeleri ve haritaları | NA |
6 | Bütün canlıları birleştiren bir düzenekten söz edebilir miyiz? Performans sanatçıları hareket ederken hayvansı olarak tarif edilebilecek formlardan yararlanırlar mı? | NA |
7 | Çin görsel kültürü içinde beden ve yüz’ün ifadesi / kavramsallaştırılması. Beden’in görünmezliği ve qi enerjisi. Çin kültürünün bedene yaklaşımında qi enerjisinin algılanışı ve fiziksel elementlerin yokluğu. | NA |
8 | Ara Sınav 1 | |
9 | VİZE | NA |
10 | Yeni teknolojiler ve beden | NA |
11 | Yeni teknolojilerin sanatsal bedene etkileri | NA |
12 | Yeni teknolojilerin cinsiyet algısında, gerçek ve sanal olanda, beden ve bedensizlik durumunda, doğa ve yapay ortamdaki kurgusu nasıl oluşmaktadır? Haraway; Cyborg Manifesto’sunda kullandığımız teknolojik gereçlerin yeni sosyal ilişkileri de tarif ettiğinden bahseder. | NA |
13 | “Ressam dünyaya vücudunu vererek, dünyayı resme dönüştürür.” Merleau-Ponty’nin felsefesinde bedenin yeri. | NA |
14 | Felsefede bedenin yeri | NA |
15 | Final |
Değerlendirme Sistemi
Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | ||
Laboratuar | ||
Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Derse Özgü Staj | ||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | ||
Ödev | 2 | 30 |
Sunum/Jüri | ||
Projeler | 1 | 30 |
Seminer/Workshop | ||
Ara Sınavlar | ||
Final | 1 | 40 |
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
TOPLAM | 100 |
AKTS İşyükü Tablosu
Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü |
---|---|---|---|
Ders Saati | 13 | 3 | |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Arazi Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | |||
Derse Özgü Staj | |||
Ödev | 2 | 20 | |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Projeler | 1 | 20 | |
Sunum / Seminer | |||
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 3 | |
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 18 | |
Toplam İşyükü : | |||
Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
AKTS Kredisi : |
Diğer Notlar | Yok |
---|