Ders AdıKodu Yerel KrediAKTS Ders (saat/hafta)Uygulama (saat/hafta)Laboratuar (saat/hafta)
Görsel Çevrede Etki ÇözümlemesiMIM640437.5300
ÖnkoşullarYok
YarıyılBahar
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüSeçmeli @ Mimarlık ABD Mimari Tasarım Doktora Programı
Seçmeli @ Mimarlık ABD Mimari Tasarım Yüksek Lisans Programı
Ders KategorisiUzmanlık/Alan Dersleri
Dersin Veriliş ŞekliYüz yüze
Dersi Sunan Akademik BirimMimarlık Bölümü
Dersin KoordinatörüÇiğdem Polatoğlu
Dersi Veren(ler)Çiğdem Polatoğlu
Asistan(lar)ı
Dersin Amacıİleri tasarım çalışmalarına bir veri oluşturmak üzere çevrenin anlamsal düzeyde kavranması ve görsel etkiyi çözümlemek
Dersin İçeriğiÇevre: Çevre Kavramı, Görsel Çevre Olgusu, İnsan-Çevre ilişkileri, Çevre-Davranış araştırmaları / Çevrenin Algılanması: Algı, Algı Kuramlar, Algı, İmge, Biliş / Görsel Çevre Değerlendirme Yöntem ve Teknikleri: Nesnel ilişkileri ölçmek, Öznel ilişkileri ölçmek, Tepkili yöntemler, Tepkisiz yöntemler, Kalem kağıt teknikleri, Görsel yanıtlar / Ölçme(Değerlendirme) tekniklerinin örnek çalışmalar üzerinde irdelenmesi /Araştırma planlama
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
  • Polatoğlu, Ç., Mimarlıkta Görsel Etki Değerlendirme Yöntem ve Teknikleri, Basım No: YTÜ.MF.DK-2012.0860, ISBN: 978-975-461-491-62012.
  • Tomy Garling & Reginald G.Colledge ALGI VE BİLİŞ
  • Cogita, 1996, “Çevrenin İmgesi” –K.Lynch, 1960, The Image of the City’den çev.İlknur Özdemir, yapı Kredi yayıncılık, kent ve Kültür, İstanbul.
  • Jack Nasar Edt. Environmental Aesthetics’den, Visual Needs In Urban Environments And Physical Planning –E.Lazona)
  • Yürekli, F., 1977, “Çevre Görsel Değerlendirmesine İlişkin Bir Yöntem Araştırması”, İTÜ.
  • Zeisel, J., (1995) Inquiry By Desİgn: Tools For Environment – Behaviour Research, Cambridge: Cambridge University Press.
  • Sanoff, H., 1991, “Visual Research Methods in Design”, Van Nostrand Reinhold, New York.
Opsiyonel Program BileşenleriYok

Ders Öğrenim Çıktıları

  1. Görsel çevreyi çözümleme – analiz etme becerilerini geliştirmek
  2. Çevreyi anlamsal düzeyde okutmak
  3. Tasarımda değerlendirme sürecine bakışı genişletmek
  4. İstatistiksel veri analizi yöntemlerini kullanabilmek
  5. İnsan-çevre ilişkilerini yorumlamak.

Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi

DÖÇ-1DÖÇ-2DÖÇ-3DÖÇ-4DÖÇ-5
PÇ-1-----
PÇ-2-----
PÇ-3-----
PÇ-4-----
PÇ-5-----
PÇ-6-----
PÇ-7-----
PÇ-8-----
PÇ-9-----
PÇ-10-----
PÇ-11-----

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

HaftaKonularÖn Hazırlık
1Dersin Tanımı, İçeriğin İrdelenmesi Okuma Listesi NA
2OkumalarNA
31. Çevre: Çevre Kavramı, Görsel Çevre Olgusu, İnsan-Çevre ilişkileri, Çevre-Davranış araştırmaları 2. Çevrenin Algılanması: Algı, Algı Kuramlar, Algı, İmge, Biliş NA
4Rapor ve sunumu 1 NA
5Rapor ve sunumu 1NA
6Rapor ve sunumu 1NA
73. Görsel Çevre Değerlendirme Yöntem ve Teknikleri: Nesnel ilişkileri ölçmek, Öznel ilişkileri ölçmek, Tepkili yöntemler, Tepkisiz yöntemler, Kalem kağıt teknikleri, Görsel yanıtlarNA
8Ara Sınav 1
9Değerlendirme TeknikleriNA
104. Ölçme(Değerlendirme) tekniklerinin örnek çalışmalar üzerinde irdelenmesi NA
114. Ölçme(Değerlendirme) tekniklerinin örnek çalışmalar üzerinde irdelenmesi NA
125. Araştırma planlama (alan çalışması)NA
13Rapor ve sunumu 2NA
14Rapor ve sunumu 2NA
15Konu Tekrarı ve UygulamalarıNA
16Final

Değerlendirme Sistemi

EtkinliklerSayıKatkı Payı
Devam/Katılım
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Derse Özgü Staj
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ödev
Sunum/Jüri240
Projeler
Seminer/Workshop
Ara Sınavlar120
Final140
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı
TOPLAM100

AKTS İşyükü Tablosu

EtkinliklerSayıSüresi (Saat)Toplam İşyükü
Ders Saati133
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması121
Sınıf Dışı Ders Çalışması240
Derse Özgü Staj
Ödev
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Projeler
Sunum / Seminer240
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)13
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)13
Toplam İşyükü :
Toplam İşyükü / 30(s) :
AKTS Kredisi :
Diğer NotlarYok