Ders AdıKodu Yerel KrediAKTS Ders (saat/hafta)Uygulama (saat/hafta)Laboratuar (saat/hafta)
Mimarlıkta Eleştiri MIM650537.5300
ÖnkoşullarYok
YarıyılGüz, Bahar
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüSeçmeli @ Mimarlık ABD Mimarlık Tarihi ve Kuramı Doktora Programı
Ders KategorisiUzmanlık/Alan Dersleri
Dersin Veriliş ŞekliYüz yüze
Dersi Sunan Akademik BirimMimarlık Bölümü
Dersin KoordinatörüAlev Erkmen Özhekim
Dersi Veren(ler)Nuran Kara Pilehvarian, Alev Erkmen Özhekim, Zafer Sağdıç, Berrin Alper, Nur Urfalıoğlu
Asistan(lar)ı
Dersin AmacıMimari ürünün ortaya çıkışında etkili olan toplumsal yapının, iç dinamiklerin anlaşılmasını sağlamak. Fiziki, siyasi ve ekonomik koşulların mimariyi biçimlendirmedeki etkilerini kavratmak.
Dersin İçeriğiGeleneksel toplumlarda mimari yapıların ortaya çıkış sebeplerinin (gereksinimler, güç gösterisi, vb.) incelenmesi, Endüstri Devrimi ile değişen süreçler ve parametrelerin (demir, çelik, cam gibi yeni malzemeler) yapılar (fabrika ve benzeri yeni yapılar) üzerinden irdelenmesi
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
  • Coloquhoun, A., 2005, Mimarlıkta Eleştiri Yazıları, Şevki Vanlı Mimarlık Vakfı Yayınları
  • Conrads, U. (Der.), 1991, 21.yüzyıl Mimarisinde Program ve Manifestolar, Şevki Vanlı Mimarlık Vakfı Yayınları.
Opsiyonel Program BileşenleriYok

Ders Öğrenim Çıktıları

  1. Mimari ürünün formunu, üslubunu etkileyen tasarım kriterlerinin yanısıra sosyal ve fiziksel kriterlerin etkisini kavramak
  2. Belirli bir mimarlık düşüncesine oturan tasarım anlayışını oluşturmak
  3. Mimarlık alanında gerek tek yapı gerek kent ölçeğinde eleştirel bakışı öğretmek

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

HaftaKonularÖn Hazırlık
1Mimarlıkta eleştiti yazılarına genel bakışNA
2Endüstri Devrimi ile değişen yaşam koşulları ve mimarlıkNA
3Endüstri Devrimi Sonrası modern mimarlığın tanım ve manifestolarıNA
4"Yeni Bir Mimarlığa Doğru", Le Corbusier; evrenin yasalarından türeyen standartlarla formları belirlemek ve mekanın- hayatın yeniden kurulmasıNA
5Heidegger-Norberg Schulz ve hayalci avangartNA
6Sanatın özgürleşmesi, bağımsız sanat; Troçki ve BretonNA
7Bireysel ilgilerin bütünselleştiği kollektivite, sürrealizm, mit ve modernite - DalibarNA
8Ara Sınav 1
9Birleştirici kent planlaması. Yeni BabilNA
10Yüksek modernist ideolojinin sorgulanışı. Jane Jacobs.NA
11Yüksek modernist ideoloji bir mit midir? Alan Colquhoun ve eleştiri yazılarıNA
12Foucault, modern dünyanın hapishaneleriNA
13Öğrenci sunumlarıNA
14Öğrenci sunumlarıNA
15Final

Değerlendirme Sistemi

EtkinliklerSayıKatkı Payı
Devam/Katılım
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Derse Özgü Staj
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ödev130
Sunum/Jüri130
Projeler
Seminer/Workshop
Ara Sınavlar
Final140
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı
TOPLAM100

AKTS İşyükü Tablosu

EtkinliklerSayıSüresi (Saat)Toplam İşyükü
Ders Saati153
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması153
Derse Özgü Staj
Ödev150
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Projeler
Sunum / Seminer135
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)150
Toplam İşyükü :
Toplam İşyükü / 30(s) :
AKTS Kredisi :
Diğer NotlarYok