Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) |
---|---|---|---|---|---|---|
Dünya Mimarlık ve Sanatında Türkler | MIM5504 | 3 | 7.5 | 3 | 0 | 0 |
Önkoşullar | Yok |
---|
Yarıyıl | Güz, Bahar |
---|
Dersin Dili | Türkçe |
---|---|
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli @ Mimarlık ABD Mimarlık Tarihi ve Kuramı Yüksek Lisans Programı Seçmeli @ Mimarlık ABD Mimarlık Tarihi ve Kuramı Doktora Programı |
Ders Kategorisi | Uzmanlık/Alan Dersleri |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
Dersi Sunan Akademik Birim | Mimarlık Bölümü |
---|---|
Dersin Koordinatörü | Nur Urfalıoğlu |
Dersi Veren(ler) | Gül Akdeniz, Nur Urfalıoğlu |
Asistan(lar)ı | Selim Kılıçoğlu, Gözde Demir, Melike Özhan |
Dersin Amacı | Dersin amacı Türk halklarının mimarlık ve sanatlarının bilinen coğrafya ve dönemlerle sınırlı olmadığı konusunda öğrenciyi bilgilendirmek, bu konuda farklı bakış açıları kazanmalarını sağlamak, Türk ve dünya mimarlık ve sanatı konusundaki klasik görüşlerin tartışılabilirliğini vurgulamak, mimarlık ve sanata içinde yaşadığı toplum açısından daha anlamlı bir bakış geliştirebilmek, daha tarafsız ve sağlıklı yorumlar yapabilmek vs. amaçlanmıştır. |
---|---|
Dersin İçeriği | Uygarlığın başlangıcından itibaren İran, Hindistan, Çin, Orta Asya, Avrupa ve Kuzey Afrikada gelişmiş uygarlıklarda Eski Türkler konusunun ele alınarak anlatılması ve tartışılması. Kitle göçleriyle kültürlerin başka coğrafyalara taşınması, neticede meydana gelen gelişmeler ve etkileşimler, mimarlık ve sanatta görülen gelişmeler konularının Eski Türklerle olası ilişkisi. İslam mimarlığının benzer bir yöntemle yeniden değerlendirilmesi. Avrupanın kuruluş dönemindeki erken dönem sanat ve mimarlığında Türklerin bırakmış oldukları izler. Tarihin sayfalarında kaybolmuş olan, sayıları 300 dolayındaki irili ufaklı Türk devletlerinin, sayısız Türk halklarının dünya mimarlık ve sanatı üzerinde bırakmış oldukları izler konularının anlatılması, tartışılması ve araştırılması. Her yarıyıl farklı konular ele alınabilecektir. |
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
|
Opsiyonel Program Bileşenleri | Yok |
Ders Öğrenim Çıktıları
- Standart mimarlık ve sanat tarihi kaynaklarında açıkça belirtilmeyen bilgiler olduğunu, bu eksikliğin giderilebilmesi için çok yönlü okumalar ve alan dışı okumalar (dil, tarih vs.) yapmak gerektiğini, standart yaklaşımların dışına çıkılarak başka bakış açılarının kazanılabileceğinin anlaşılmas
- Türk mimarlık ve sanatının sanıldığından daha eski ve kapsamlı olduğunu, bu konuda bütün dünyanın daha tarafsız ve bilimsel bir tutum takınılması, geçmiş mimarlık ve sanat tarihinin yeniden değerlendirilmesi gerektiğini, ve bunun sonucunda geçmiş ve geleceğe daha farklı bir gözle bakılabileceğinin
- Yerli-yabancı kültür etkileşimlerinin Türk ve dünya mimarlık ve sanatı üzerindeki etkilerinin ve gücünün kavranması.
- Tarihi Türk halklarının, mimarlık ve sanatlarıyla beraber nasıl ortadan kalktıklarını, bunların nedenlerinin ve sonuçlarının anlaşılması.
- Dördüncü maddede belirtilen bulgulardan hareketle gelecekle ilgili daha sağlıklı değerlendirmelerin yapılabilmesinin sağlanması.
Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi
DÖÇ-1 | DÖÇ-2 | DÖÇ-3 | DÖÇ-4 | DÖÇ-5 | |
PÇ-1 | - | - | - | - | - |
PÇ-2 | - | - | - | - | - |
PÇ-3 | - | - | - | - | - |
PÇ-4 | - | - | - | - | - |
PÇ-5 | - | - | - | - | - |
PÇ-6 | - | - | - | - | - |
PÇ-7 | - | - | - | - | - |
PÇ-8 | - | - | - | - | - |
PÇ-9 | - | - | - | - | - |
PÇ-10 | - | - | - | - | - |
PÇ-11 | - | - | - | - | - |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Öğrencilerle tanışma; dersin akışı hakkında bilgi verilmesi, araştırma konu çeşitliliği üzerinde durulması; Okunabilecek kitaplar hakkında bilgi verilmesi. Ödev konularının konuşulması. Araştırma konularının en geç haftaya getirilmesi gerektiğinin bildirilmesi. | NA |
2 | İlk Çağın mimarlık ve sanatıyla ilgili klasik görüşlerden kısaca bahsedilmesi. Daha sonra bu görüşlerin tersi olan görüşlerden bahsedilmesi. İlk çağ uygarlıklarından Mezopotamya ve Mısır ele alınarak, mimarlık-sanat özellikleri yanında diğer uygarlık unsurlarına (dil vd.) da değinilerek Eski Türklerle (Proto-Türklerle) olası ilişkiler üzerinde durularak konuların ele alınması ve tartışılması. | NA |
3 | İlk Çağda Anadolu ve İrandaki uygarlıklar ele alınarak, mimarlık-sanat özellikleri yanında diğer uygarlık unsurlarına (dil vd.) değinilmesi; Eski Türklerle (Proto-Türklerle) olası ilişkileri üzerinde durularak konuların ele alınarak incelenmesi ve tartışılması. | NA |
4 | İlk Çağda Ege ve Yunanistan anakarasındaki uygarlıklar ele alınarak, mimarlık-sanat özellikleri yanında diğer uygarlık unsurlarına (dil vd.) değinilmesi; Eski Türklerle (Proto-Türklerle) olası ilişkileri üzerinde durularak konuların ele alınarak incelenmesi ve tartışılması. | NA |
5 | İlk Çağda Etrüsk-Romadaki uygarlıklar ele alınarak, mimarlık-sanat özellikleri yanında diğer uygarlık unsurlarına (dil vd.) değinilmesi; Eski Türklerle (Proto-Türklerle) olası ilişkileri üzerinde durularak konuların ele alınarak incelenmesi ve tartışılması. | NA |
6 | Öğrencilerin araştırma ödeviyle ilgili topladıkları bilgileri derste sunmaları; Toplanan bu bilgilerin nasıl değerlendirileceği ve sunulacağı, raporun yazımında izlenecek yolun, hazır bir örnek üzerinden öğrenciye aktarılması; yöntem ve teknik konularda öğrenciye gerekli bilgi ve desteğin verilmesi. | NA |
7 | Avrupanın kuruluş sürecinde, Hun Göçlerinden sonra, Avrupadaki Türk halklarının Avrupa mimarlık ve sanatı üzerinde bıraktığı izler. | NA |
8 | Ara Sınav 1 | |
9 | Ödevle ilgili sunum ve tartışma | NA |
10 | Araştırma çalışmasının bir rapor haline getirilmesi; Raporların derste konuşulup tartışmaya açılması | NA |
11 | Araştırma çalışmasının bir rapor haline getirilmesi; Raporların derste konuşulup tartışmaya açılması | NA |
12 | İslam Mimarlığında Türkler konusuna kısaca değinilmesi. Abbasi döneminde İslam mimarlığı üzerindeki Türk izleri nelerdir? Batı Emevileri (İspanya) üzerinde Orta Asya etkisi var mıydı konusunun tartışılması. | NA |
13 | İslam Mimarlığında Türkler konusuna devam edilmesi. İlk Müslüman –Türk devletlerinden (Karahanlılar vs.) itibaren İslam dünyasında görülen Türk etkileri | NA |
14 | Anadoluda Türk-İslam mimarlığı. Bizans mı, Orta Asya mı, Anadolu Türk-İslam mimarlığı üzerinde daha etkiliydi? Bu ve benzeri konuların tartışılması | NA |
15 | Ödevin teslim edilmesi ve gerekli düzeltmelerin yapılması | NA |
16 | Final |
Değerlendirme Sistemi
Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | 13 | 10 |
Laboratuar | ||
Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Derse Özgü Staj | ||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | ||
Ödev | ||
Sunum/Jüri | 1 | 50 |
Projeler | ||
Seminer/Workshop | ||
Ara Sınavlar | ||
Final | 1 | 40 |
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
TOPLAM | 100 |
AKTS İşyükü Tablosu
Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü |
---|---|---|---|
Ders Saati | 13 | 3 | |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Arazi Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 12 | |
Derse Özgü Staj | |||
Ödev | 1 | 20 | |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Projeler | |||
Sunum / Seminer | 1 | 3 | |
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | |||
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 3 | |
Toplam İşyükü : | |||
Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
AKTS Kredisi : |
Diğer Notlar | Yok |
---|