Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) |
---|---|---|---|---|---|---|
Günışığı Hesabı | MIM6807 | 3 | 7.5 | 3 | 0 | 0 |
Önkoşullar | Yok |
---|
Yarıyıl | Güz, Bahar |
---|
Dersin Dili | Türkçe |
---|---|
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli @ Mimarlık ABD Yapı Fiziği Doktora Programı Seçmeli @ Mimarlık ABD Yapı Fiziği Yüksek Lisans Programı |
Ders Kategorisi | Uzmanlık/Alan Dersleri |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
Dersi Sunan Akademik Birim | Mimarlık Bölümü |
---|---|
Dersin Koordinatörü | Rengin Ünver |
Dersi Veren(ler) | Rengin Ünver, Leyla Dokuzer Öztürk, Şensin Aydın Yağmur, Esra Küçükkılıç Özcan |
Asistan(lar)ı | Ahmet Bircan Atmaca, Fatma Zoroğlu, Abdullah Umur Göksu |
Dersin Amacı | Kapalı mekanlarda günışığının oluşturduğu aydınlık düzeyi ve dağılımının hesaplanmasında yararlanılan yöntemleri tanıtmak ve enerji korunumuna bağlı olarak gerekli aydınlığı sağlayacak pencere tasarım ilkelerini vermek |
---|---|
Dersin İçeriği | Hacim içi gün ışığı niceliğini etkileyen etkenler; doğal ışık kaynaklarının özellikleri, referans gökler (açık gök, kapalı gök, ortalama gök vb.), günışığı aydınlık düzeyi hesaplarında kullanılan temel yöntemler, doğal aydınlatmada kullanılan bilgisayar programları, değişik engel ve gök koşulları için pencere tasarımına ilişkin uygulamalar. |
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
|
Opsiyonel Program Bileşenleri | Yok |
Ders Öğrenim Çıktıları
- Mimari tasarım sürecinde günışığından yararlanmaya yönelik olarak, kapalı mekanlarda doğal aydınlatma düzenlerine ilişkin kuramsal ve uygulamaya yönelik bilgileri kullanma becerisini kazanmak
- Çevre ve yapı performansının değerlendirilebilmesi için ölçme ve modelleme tekniklerinin bilinmesi, analiz edilmesi ve yorumlanması becerilerini elde etmek
- Yapı kabuğunun günışığı açısından tasarım ve uygulamalarının temel ilkeleri ile ilgili becerileri kazanmak
- Fizik ortam koşulları ile ilgili temel ölçütleri yerleşim, yapı ve hacim ölçeğinde değerlendirme, yorumlama ve yenilikçi yaklaşımla uygulama ilkeleri ortaya koyma becerisi kazanmak
- Farklı gök modellerine göre günışığı hesap yöntemlerine yönelik bilgi edinmek
Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi
DÖÇ-1 | DÖÇ-2 | DÖÇ-3 | DÖÇ-4 | DÖÇ-5 | |
PÇ-1 | - | - | - | - | - |
PÇ-2 | - | - | - | - | - |
PÇ-3 | - | - | - | - | - |
PÇ-4 | - | - | - | - | - |
PÇ-5 | - | - | - | - | - |
PÇ-6 | - | - | - | - | - |
PÇ-7 | - | - | - | - | - |
PÇ-8 | - | - | - | - | - |
PÇ-9 | - | - | - | - | - |
PÇ-10 | - | - | - | - | - |
PÇ-11 | - | - | - | - | - |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Günışığı aydınlık düzeyi hesabında kullanılan ışık kaynakları ve özellikleri | Günışığı Hesabı Ders Notu 1 |
2 | CIE tekdüze gök, CIE kapalı gök, CIE açık gök, ortalama gök vb. gök modelleri | Günışığı Hesabı Ders Notu 2 |
3 | Değişik gök modellerine göre dış yatay aydınlık düzeyinin belirlenmesi | Günışığı Hesabı Ders Notu 3 |
4 | CIE kapalı gök, CIE açık gök ve ortalama gök modellerine göre günışığı çarpanı ve bileşenleri | Günışığı Hesabı Ders Notu 4 |
5 | Değişik gök modellerine göre günışığı aydınlık düzeyi hesap yöntemlerinin sınıflandırılması | Günışığı Hesabı Ders Notu 5 |
6 | Günışığı aydınlığını hesaplamaya yönelik bilgisayar programlarının tanıtılması, örnek çözümler | Günışığı Hesabı Ders Notu 6 |
7 | Düşey-yandan pencereli hacimlerde, çeşitli gök modellerine göre yatay ve düşey düzlemlerdeki aydınlık dağılımının bilgisayar ortamında belirlenmesi | Günışığı Hesabı Ders Notu 7 |
8 | Ara Sınav 1 | |
9 | Yandan pencereli hacimlerde, çeşitli gök modellerine göre elde edilen yatay ve düşey düzlemlerdeki aydınlık dağılımlarının karşılaştırması, değerlendirmesi, sunum | Günışığı Hesabı Ders Notu 1-7 |
10 | Gök ışıklığı olan (tepe pencereli) hacimlerde, çeşitli gök modellerine göre yatay ve düşey düzlemlerdeki aydınlık dağılımının bilgisayar ortamında belirlenmesi | Günışığı Hesabı Ders Notu 1-7 |
11 | Tepe pencereli hacimlerde, çeşitli gök modellerine göre elde edilen yatay ve düşey düzlemlerdeki aydınlık dağılımlarının karşılaştırması, değerlendirmesi, sunum | Günışığı Hesabı Ders Notu 1-7 |
12 | Saçak, balkon, ışık rafı gibi yapı elemanlarının hacim içindeki yatay ve düşey aydınlık düzey ve dağılımına etkisinin belirlenmesi | Günışığı Hesabı Ders Notu 1-7 |
13 | Yapı dışı engellerin hacim içindeki yatay ve düşey aydınlık düzey ve dağılımına etkisinin belirlenmesi | Günışığı Hesabı Ders Notu 8 |
14 | Yapı dışı engellerin hacim içindeki yatay ve düşey aydınlık düzey ve dağılımına etkisinin belirlenmesi, sunum | Günışığı Hesabı Ders Notu 1-8 |
15 | 2. Yıliçi sınavı | Günışığı Hesabı Ders Notu 1-8 |
16 | Final |
Değerlendirme Sistemi
Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | ||
Laboratuar | ||
Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Derse Özgü Staj | ||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | ||
Ödev | ||
Sunum/Jüri | 3 | 30 |
Projeler | ||
Seminer/Workshop | ||
Ara Sınavlar | 1 | 30 |
Final | 1 | 40 |
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
TOPLAM | 100 |
AKTS İşyükü Tablosu
Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü |
---|---|---|---|
Ders Saati | 13 | 3 | |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Arazi Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 9 | |
Derse Özgü Staj | |||
Ödev | |||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Projeler | |||
Sunum / Seminer | 3 | 20 | |
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 3 | |
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 3 | |
Toplam İşyükü : | |||
Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
AKTS Kredisi : |
Diğer Notlar | Yok |
---|