Ders AdıKodu Yerel KrediAKTS Ders (saat/hafta)Uygulama (saat/hafta)Laboratuar (saat/hafta)
Eğitimde AyrımcılıkEGT6418 37.5300
ÖnkoşullarYok
YarıyılGüz, Bahar
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin Türü
Ders KategorisiTemel Meslek Dersleri
Dersin Veriliş ŞekliYüz yüze
Dersi Sunan Akademik BirimEğitim Bilimleri Bölümü
Dersin KoordinatörüMithat KORUMAZ
Dersi Veren(ler)Erkan TABANCALI
Asistan(lar)ı
Dersin AmacıKendi özel yaşamlarındaki, eğitim sistemindeki ve toplumun bütünündeki ayrımcılıkları fark eder; bunları değerlendirir ve bu uygulamalara karşı durur, bilinç ve yeterliğini geliştirir.
Dersin İçeriğiBu ders, eşitlik/eşitsizlik ve ayrımcılık kavramlarının ve uygulamalarının tarihsel ve toplumsal temellerinin kavranmasına yönelik okuma ve tartışmaları; eşitsizliklerin ve ayrımcılıkların, toplumsal yapı ve toplumsal güç ilişkileri açısından değerlendirilmesini ve toplumsal sınıf, cinsiyet, cinsel yönelim, etnik köken, inanç gibi toplumsal/kültürel farklılıklar temelinde gerçekleşen ayrımcılıkların eğitim sisteminde nasıl yaşandığına ilişkin örneklerin tartışılmasını içermektedir.
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
  • Balta, Evren (2005) “ Bitmeyen Çocukluk, Erken Yetişkinlik ve Yeni Kapitalizm”, Birikim. Nisan.
  • Bora, Tanıl (1995) “Türkiye’de Milliyetçilik Söylemleri: Melez Bir Dilin Kalın Lügatı”, Milliyetçiliğin Kara Baharı. İstanbul: Birikim Yayınları. s.95-131
  • Bottomore, T.B. (1997). Seçkinler ve Toplum. İkinci Baskı. (Çev. Erol Mutlu) Ankara: Gündoğan Yayınları.
  • Bora, Tanıl (1995) “Yeni Türk Milliyetçiliğinin İki Yüzü”, Milliyetçiliğin Kara Baharı. İstanbul: Birikim Yayınları. s.71-94.
  • Bowles, Samuel ve Herbert Gintis (1996) Demokrasi ve Kapitalizm (Çev.O. Akınhay) İstanbul: Ayrıntı Yayınları. s.155-200
  • Ercan, Fuat (1996) Gelişme Yazını Açısından Modernizm, kapitalizm ve Azgelişmişlik. İstanbul: Sarmal Yayınevi.
  • Nagel, Joane (2000) “Erkeklik ve Milliyetçilik: Ulusun İnşasında Toplumsal Cinsiyet ve Cinsellik” (Çev. Aksu Bora), Vatan Millet Kadınlar (Der. A. G. Altınay) İstanbul: İletişim Yayınları. s.58-94
  • Spring, Joel (1997) Özgür Eğitim. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
Opsiyonel Program BileşenleriYok

Ders Öğrenim Çıktıları

  1. Katılımcılar eşitsizliklerin ve ayrımcılıkların, toplumsal yapı ve toplumsal güç ilişkileri açısından değerlendirebilir
  2. Katılımcılar Eşitlik/eşitsizlik ve ayrımcılık kavramlarını bilir.
  3. Katılımcılar toplumdaki ayrımcılığın eğitime olan etkisini bilir

Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi

DÖÇ-1DÖÇ-2DÖÇ-3
PÇ-1---
PÇ-2---
PÇ-3---
PÇ-4---
PÇ-5---
PÇ-6---
PÇ-7---
PÇ-8---
PÇ-9---
PÇ-10---
PÇ-11---
PÇ-12---

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

HaftaKonularÖn Hazırlık
1Eşitlik/eşitsizlik ve ayrımcılık kavramlarının ve uygulamalarının tarihsel ve toplumsal temellerinin kavranmasına yönelik okuma ve tartışmalar
2Eşitlik/eşitsizlik ve ayrımcılık kavramlarının ve uygulamalarının tarihsel ve toplumsal temellerinin kavranmasına yönelik okuma ve tartışmalar
3Eşitlik/eşitsizlik ve ayrımcılık kavramlarının ve uygulamalarının tarihsel ve toplumsal temellerinin kavranmasına yönelik okuma ve tartışmalar
4Eşitsizliklerin ve ayrımcılıkların, toplumsal yapı ve toplumsal güç ilişkileri açısından değerlendirilmesi
5Eşitsizliklerin ve ayrımcılıkların, toplumsal yapı ve toplumsal güç ilişkileri açısından değerlendirilmesi
6Eşitsizliklerin ve ayrımcılıkların, toplumsal yapı ve toplumsal güç ilişkileri açısından değerlendirilmesi
7Ara sınav
8Ara Sınav 1
9Cinsiyet, cinsel yönelim ayrımcılığı
10Etnik köken ayrımcılığı
11İnanç ayrımcılığı
12Toplumsal/kültürel farklılıklar temelinde gerçekleşen ayrımcılıkların eğitim sisteminde nasıl yaşandığına ilişkin örneklerin tartışılmasını
13Toplumsal/kültürel farklılıklar temelinde gerçekleşen ayrımcılıkların eğitim sisteminde nasıl yaşandığına ilişkin örneklerin tartışılmasını
14Toplumsal/kültürel farklılıklar temelinde gerçekleşen ayrımcılıkların eğitim sisteminde nasıl yaşandığına ilişkin örneklerin tartışılmasını
15Toplumsal/kültürel farklılıklar temelinde gerçekleşen ayrımcılıkların eğitim sisteminde nasıl yaşandığına ilişkin örneklerin tartışılmasını
16Final

Değerlendirme Sistemi

EtkinliklerSayıKatkı Payı
Devam/Katılım
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Derse Özgü Staj
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ödev
Sunum/Jüri
Projeler130
Seminer/Workshop
Ara Sınavlar130
Final140
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı
TOPLAM100

AKTS İşyükü Tablosu

EtkinliklerSayıSüresi (Saat)Toplam İşyükü
Ders Saati165
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması154
Derse Özgü Staj
Ödev153
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Projeler
Sunum / Seminer
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)120
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)125
Toplam İşyükü :
Toplam İşyükü / 30(s) :
AKTS Kredisi :
Diğer NotlarYok