Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) |
---|---|---|---|---|---|---|
Günışığı ile aydınlatma | MIM5111 | 3 | 7.5 | 3 | 0 | 0 |
Önkoşullar | Yok |
---|
Yarıyıl | Güz, Bahar |
---|
Dersin Dili | Türkçe |
---|---|
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli @ Mimarlık ABD Yapı Fiziği Yüksek Lisans Programı Seçmeli @ Mimarlık ABD Yapı Fiziği Yüksek Lisans Programı (Tezsiz) |
Ders Kategorisi | Uzmanlık/Alan Dersleri |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
Dersi Sunan Akademik Birim | Mimarlık Bölümü |
---|---|
Dersin Koordinatörü | Leyla Dokuzer Öztürk |
Dersi Veren(ler) | Rengin Ünver, Leyla Dokuzer Öztürk, Şensin Aydın Yağmur, Esra Küçükkılıç Özcan |
Asistan(lar)ı |
Dersin Amacı | Doğal aydınlatma tasarımı konusunda kuramsal ve uygulamaya dönük temel bilgileri ve günışığı aydınlığının mimari tasarıma etkisini aktarmak. |
---|---|
Dersin İçeriği | Doğal ışık kaynaklarının özellikleri, günışığı aydınlık düzeyi hesap ilkeleri, günışığı aydınlığının niteliği, pencerelerin ve yapı dışı engellerin büyüklük konum ve biçiminin günışığı aydınlığının nicelik ve niteliğine etkisi, yerleşme ölçeğinde gün ışığından optimum yararlanma ilkeleri, doğal ve yapay aydınlatma düzenlerinin birlikte kullanımı, günışığı sistemleri, bilgisayar programları ile pencere ve ışık rafı tasarımına yönelik uygulamalar |
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
|
Opsiyonel Program Bileşenleri | Yok |
Ders Öğrenim Çıktıları
- Doğal aydınlatmanın aydınlatma tekniğindeki yeri ve önemine yönelik bilgi edinme
- Günışığı aydınlık düzeyi ilkeleri ve ölçmelere yönelik bilgi sahibi olma
- Günışığı sistemleri ile düşey ve tepe pencereleri konusunda bilgi sahibi olma
- Günışığından yararlanmaya yönelik mekan ve pencere tasarımı yapabilme becerisini kazanma
- Yerleşme ölçeğinde doğal aydınlatma tasarımı yapabilme becerisini kazanma
Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi
DÖÇ-1 | DÖÇ-2 | DÖÇ-3 | DÖÇ-4 | DÖÇ-5 | |
PÇ-1 | - | - | - | - | - |
PÇ-2 | - | - | - | - | - |
PÇ-3 | - | - | - | - | - |
PÇ-4 | - | - | - | - | - |
PÇ-5 | - | - | - | - | - |
PÇ-6 | - | - | - | - | - |
PÇ-7 | - | - | - | - | - |
PÇ-8 | - | - | - | - | - |
PÇ-9 | - | - | - | - | - |
PÇ-10 | - | - | - | - | - |
PÇ-11 | - | - | - | - | - |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin içeriği konusunda bilgilendirme, doğal aydınlatmanın aydınlatma tekniğindeki yeri ve önemi | Günışığı ile Aydınlatma Ders Notları 1 |
2 | Işık tanımı ve tayfları, aydınlığın niceliği, noktada ve ortalama aydınlık düzeyi kavramları, aydınlıkölçer ile aydınlık düzeyi ölçmeleri | Günışığı ile Aydınlatma Ders Notları 2 |
3 | Doğal ışık kaynakları ve özellikleri, günışığının kapalı mekan içinde oluşturduğu aydınlığın bağlı olduğu etkenler | Günışığı ile Aydınlatma Ders Notları 3, YTÜ Proje no: 99-03-01.01 |
4 | Günışığı aydınlık düzeyi hesap ilkeleri, günışığı çarpanı ve bileşenleri, camların ışık, ısı geçirme ve yansıtma özellikleri ile renksel özellikleri, uygulama örnekleri üzerinde inceleme | Günışığı ile Aydınlatma Ders Notları 4, YTÜ Proje no: 99-03-01.01 |
5 | Düşey ve tepe pencerelerin büyüklük, biçim ve konumunun günışığı aydınlığının nicelik ve niteliğine etkisi | Günışığı ile Aydınlatma Ders Notları 5 DIN 5034-1, TS EN 15193 |
6 | Minimum günışığı sağlama açısından yapı, boyut, konum ve uzaklıklarının belirlenmesi ilkeleri | Günışığı ile Aydınlatma Ders Notları 6, TS EN 15193, YTÜ Proje no: 99-03-01.01, YTÜ.MF.YK-02.0658 |
7 | Günışığı sistemleri | Günışığı ile Aydınlatma Ders Notları 7 IEA SHC Task 21 |
8 | Ara Sınav 1 | |
9 | İşleve göre düşey ve tepe penceresi uygulamalarını inceleme ödevi sunumu | Günışığı ile Aydınlatma Ders Notları 1-7 |
10 | Minimum günışığı sağlama açısından yapı, boyut, konum ve uzaklıklarının belirlenmesine yönelik uygulama çalışmaları | Günışığı ile Aydınlatma Ders Notları 1-7 YTÜ Proje no: 99-03-01.01, YTÜ.MF.YK-02.0658 |
11 | Yapı yerleşme ölçeğinde minimum günışığı sağlamak açısından denetim ve iyileştirmeye yönelik uygulama çalışmaları | Günışığı ile Aydınlatma Ders Notları 1-7 |
12 | Doğal ve yapay aydınlatmanın birlikte kullanılma koşulları (bütünleşik aydınlatma), bütünleşik aydınlatma düzenlerine ilişkin örneklerin incelenmesi ve değerlendirilmesi | Günışığı ile Aydınlatma Ders Notları 8 |
13 | Günışığı sistemlerinin incelenmesi/tasarımı ödevi sunumu | Günışığı ile Aydınlatma Ders Notları 1-8 IEA SHC Task 21 DIALux, Relux vb. |
14 | Düşey pencere ve tepe penceresi tasarımı ödevi sunumu | Günışığı ile Aydınlatma Ders Notları 1-8 DIN 5034-1, TS EN 15193 DIALux, Relux vb. |
15 | 2. Yıliçi Sınavı | Günışığı ile Aydınlatma Ders Notları 1-8 DIN 5034-1, TS EN 15193 DIALux, Relux vb. |
16 | Final |
Değerlendirme Sistemi
Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | ||
Laboratuar | ||
Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Derse Özgü Staj | ||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | ||
Ödev | ||
Sunum/Jüri | 3 | 30 |
Projeler | ||
Seminer/Workshop | ||
Ara Sınavlar | 1 | 30 |
Final | 1 | 40 |
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
TOPLAM | 100 |
AKTS İşyükü Tablosu
Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü |
---|---|---|---|
Ders Saati | 13 | 3 | |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Arazi Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 9 | |
Derse Özgü Staj | |||
Ödev | |||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Projeler | |||
Sunum / Seminer | 3 | 20 | |
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 3 | |
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 3 | |
Toplam İşyükü : | |||
Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
AKTS Kredisi : |
Diğer Notlar | Yok |
---|