Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) |
---|---|---|---|---|---|---|
Hesaplamalı Tasarım Kuramı | MIM5115 | 3 | 7.5 | 3 | 0 | 0 |
Önkoşullar | Yok |
---|
Yarıyıl | Güz, Bahar |
---|
Dersin Dili | Türkçe |
---|---|
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli @ Mimarlık ABD Bilgisayar Ortamında Mimarlık Yüksek Lisans Programı Seçmeli @ Mimarlık ABD Bilgisayar Ortamında Mimarlık Doktora Programı |
Ders Kategorisi | Uzmanlık/Alan Dersleri |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
Dersi Sunan Akademik Birim | Mimarlık Bölümü |
---|---|
Dersin Koordinatörü | Meral Erdoğan |
Dersi Veren(ler) | Meral Erdoğan, Togan Tong |
Asistan(lar)ı | Özde Özdal, Hasan Tastan, Muhammet Ali Heyik, Cemile Gül Gürcan, Reyya Kalay |
Dersin Amacı | İşlemsel Tasarımın (Computational Design) genel tasarım kuramı içindeki yerini tanımlamak. |
---|---|
Dersin İçeriği | I. İşlemsel tasarım kuramının dönemlerine göre genel tasarım kuramı bağlamında oluşumu. 1900-1950, 1950-1980, ve 1980 den günümüze tasarım kuramı çalışmaları. II. Bilgi-İşlem biliminin (Computational Science) tanımı, tarihçesi ve alt disiplinleri. III. Bilgi-İşlem bilimin bir alt disiplini olarak İşlemsel Tasarım (Computational Design). IV. Bilgi-İşlem sistemlerinin (Computational Systems) geliştirilmesinde öncü çalışmalar yapay zeka teknikleri, matematik modellemeler. V. Tasarımda işlemsel -algoritmik düşünme- tasarlama ve üretim yöntemleri. (Computational design thinking and manufacturing techniques) VI. İşlemsel Tasarım ve üretim sistemlerinin (Computational Design/Manufacturing Systems) çalışma (programlama) mantığı. (MAYA, GENERATIVE COMPONENTS, DIGITAL PROJECT, CAD/CAM) VII. Yapı Bilgi Sistemleri (BIM) |
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
|
Opsiyonel Program Bileşenleri | Yok |
Ders Öğrenim Çıktıları
- İşlemsel-bilim, düşünce ve tasarım ilişkisinin farkına vardırmak
- Yenilikçi düşünce metodolojisini geliştirmek
- Tasarıma yönelik bilgi işlem teknolojilerinin geliştirilmesinde ve bu teknolojilerin tasarım alanında yenilikçi ve yaratıcı bir şekilde kullanılmasında disiplinlerarası düşündürtmek
- Tasarıma yönelik bilgi işlem teknolojilerinin gelişimine katkıda bulunmak
- İşlemsel bilim alanında eksik olan alt yapıya katkıda bulunmak
Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi
DÖÇ-1 | DÖÇ-2 | DÖÇ-3 | DÖÇ-4 | DÖÇ-5 | |
PÇ-1 | - | - | - | - | - |
PÇ-2 | - | - | - | - | - |
PÇ-3 | - | - | - | - | - |
PÇ-4 | - | - | - | - | - |
PÇ-5 | - | - | - | - | - |
PÇ-6 | - | - | - | - | - |
PÇ-7 | - | - | - | - | - |
PÇ-8 | - | - | - | - | - |
PÇ-9 | - | - | - | - | - |
PÇ-10 | - | - | - | - | - |
PÇ-11 | - | - | - | - | - |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | 1900-1950 arasında tasarım araştırma ve yöntemlerini bilimsel, disiplinler arası sistematik bir yapıya oturtmak amacı ile yapılan ilk çalışmaların incelenmesi 1 | NA |
2 | 1900-1950 arasında tasarım araştırma ve yöntemlerini bilimsel, disiplinler arası sistematik bir yapıya oturtmak amacı ile yapılan ilk çalışmaların incelenmesi 2 | NA |
3 | Bilgi tabanlı mimari tasarım sistemlerinin kuramsal temelini oluşturan güncel modellerin incelenmesi | NA |
4 | Bilgi-İşlem Bilimi (Computational Science) Bilgisayarlar üzerinde, Matematik modeller kurgulayarak ve sayısal çözüm teknikleri uygulayarak problem analizleri ve çözümleri üreten ve yeni bir disiplin olan Bilgi-işlem bilimi tarihçesi, gelişimi ve alt disiplinlerin irdelenmesi 1 | NA |
5 | Bilgi-İşlem Bilimi (Computational Science) Bilgisayarlar üzerinde, Matematik modeller kurgulayarak ve sayısal çözüm teknikleri uygulayarak problem analizleri ve çözümleri üreten ve yeni bir disiplin olan Bilgi-işlem bilimi tarihçesi, gelişimi ve alt disiplinlerin irdelenmesi 2 | NA |
6 | Bilgi-İşlem bilimin bir alt disiplini olarak İşlemsel Tasarım (Computational Design) İşlemsel Tasarım mantığı ve işlemsel yaratıcılık (Computational Creativitiy) bu alanda öncü yapay zeka çalışmalarının incelenmesi. | NA |
7 | Tasarımda Yeni Düşünme, Yapma ve Üretme Modelleri Algoritma ve tasarımda algoritmik düşünme, tasarım sürecinin şefaflaştırılması, analitik ve sistematik tasarım çözüm süreçleri ve yöntemlerinin incelenmesi 1 | NA |
8 | Ara Sınav 1 | |
9 | İşlemsel Tasarım ve Üretim Sistemleri Bu sistemlerin çalışma mantığının örnekler üzerinden incelenmesi. Parametrik tasarım sistemleri (Maya, Digital Project, Generative Components), Bina performans ölçme ve değerlendirme sistemleri, (Ecotech), İşlemsel üretim sistemleri (CAM). | NA |
10 | şlemsel Tasarım ve Yapı Bilgi Sistemleri Tasarım bilgi veri tabanlarına bağlı 3B parametrik model üzerinden çalışan Yapı Bilgi sistemleri ile bu sistemlerin bilgi veri tabanları ilişkilendirilmelerin kavramsal olarak incelenmesi 1 | NA |
11 | İşlemsel Tasarım ve Yapı Bilgi Sistemleri Tasarım bilgi veri tabanlarına bağlı 3B parametrik model üzerinden çalışan Yapı Bilgi sistemleri ile bu sistemlerin bilgi veri tabanları ilişkilendirilmelerin kavramsal olarak incelenmesi 2 | NA |
12 | İşlemsel Tasarım ve Yapı Bilgi Sistemleri Tasarım bilgi veri tabanlarına bağlı 3B parametrik model üzerinden çalışan Yapı Bilgi sistemleri ile bu sistemlerin bilgi veri tabanları ilişkilendirilmelerin kavramsal olarak incelenmesi 3 | NA |
13 | 21. yy. Tasarım Çağı İşlemsel Tasarım, Yapı Bilgi Sistemleri ve Bütünleştirilmiş Tasarımın, sorgulanarak tartışılması, yıl sonu ödev konularının belirlenmesi. | NA |
14 | Final Sunumu | NA |
15 | Final |
Değerlendirme Sistemi
Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | 13 | 10 |
Laboratuar | ||
Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Derse Özgü Staj | ||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | ||
Ödev | 2 | 20 |
Sunum/Jüri | 1 | 10 |
Projeler | ||
Seminer/Workshop | ||
Ara Sınavlar | 1 | 20 |
Final | 1 | 40 |
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
TOPLAM | 100 |
AKTS İşyükü Tablosu
Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü |
---|---|---|---|
Ders Saati | 13 | 3 | |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Arazi Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 8 | |
Derse Özgü Staj | |||
Ödev | 2 | 10 | |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Projeler | 0 | 0 | |
Sunum / Seminer | 1 | 20 | |
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 20 | |
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 20 | |
Toplam İşyükü : | |||
Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
AKTS Kredisi : |
Diğer Notlar | Yok |
---|