Ders AdıKodu Yerel KrediAKTS Ders (saat/hafta)Uygulama (saat/hafta)Laboratuar (saat/hafta)
Sanat Atölyesi 2BSP203247320
ÖnkoşullarBSP2231-Sanat Atölyesi 1
YarıyılBahar
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu @ Bileşik Sanatlar Lisans Programı
Ders KategorisiTemel Meslek Dersleri
Dersin Veriliş ŞekliYüz yüze
Dersi Sunan Akademik BirimSanat Bölümü
Dersin Koordinatörü
Dersi Veren(ler)
Asistan(lar)ıZüleyha ALTINTAŞ, Tuğba Renkci
Dersin AmacıBu dersde atölye ortamında canlı model, mekan ve kompozisyon çalışmaları aracılığıyla füzen, grafit, çini müdekkebi vb. malzemeler kullanılarak ve çizim teknikleri gösterilerek, öğrencinin resimsel alt yapısı oluşturulacaktır.
Dersin İçeriğiMekan ve kompozisyon/canlı model+mekan/Kompozisyondan soyutlama.
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
  • Constance Diana , Life Drawing, London Quatro Pub, 1991. Drawing a Contemporary Approach, Harcourt Brace and co. 1980
Opsiyonel Program BileşenleriYok

Ders Öğrenim Çıktıları

  1. Öğrenci, üretime konu olabilecek tematik alanlarda çalışabilecektir.
  2. Öznel ve nesnel konular arasındaki bağlantıları anlayabilecektir.
  3. Konu ve üretim yolları arasındaki ilişkiyi kavrayabilecektir.
  4. Atölye kapsamında yaratıcı ve devingen çizgisel desen çalışmaları ortaya koyabilecektir.
  5. Farklı malzemeler üzerinden hacim ve boyutlandırma çalışmaları ortaya koyabilecektir.

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

HaftaKonularÖn Hazırlık
1Ton çalışması. Işığın çok yönlü ve farklı biçim ve durumlarda kullanımının sanat tarihinden görsel dokümanlarla anlatımı. Işığın düşüşünü analiz etmeyi öğrenmek. Üç boyut yanılsamasını oluşturmada ışığın kullanımının önemi. Orta değerde kâğıt üzerine beyaz ve siyah soft pastel veya crayonlarla çalışılacak. Malzeme; açık ton (beyaz, krem) crayon veya soft pastel, koyu ton crayon veya soft pastel. NA
2Ton çalışması. Işığın çok yönlü ve farklı biçim ve durumlarda kullanımının sanat tarihinden görsel dökümanlarla anlatımı. Işığın düşüşünü analiz etmeyi öğrenmek. Üç boyut yanılsamasını oluşturmada ışığın kullanılımının önemi. Figür ve mekan ilişkisi ağırlık kazanacak. Sadece mekân ayrıca çalışılacak. Orta değerde kağıt üzerine beyaz, siyah veya koyu kahverengi ve orta değerde (sanguin, koyu orc sarısı )soft pastel veya crayonlarla çalışılacak. Malzeme; açık ton (beyaz, krem) crayon veya soft pasNA
3Kontrast değerlerle ton çalışması. Konstrast oblik ışık altında plan ve yüzey etütleri. Siyah kâğıt üzerine sadece beyaz füzen vey soft pastel kullanılarak ışığı ve yarattığı etkileri araştırmak. Figür ve mekân ilişkisi ağırlık kazanacak. Yüksek kontrast değerlerle dramatik düzen oluşturulması ve açık form çalışmaları. Modelden 1 saatlik pozlar farklı açılar kullanılarak alınacak. Sadaece beyaz kullanılarak ton çalışması yaptırılıp sanat tarihinden göresel dökümanlarla desteklenecek. Malzeme; siNA
4Kontrast değerlerle ışık-gölge ve ton çalışması. Koyudan açığa kontrast ve pasaj değerler kullanılarak formun oluşturulması. Beyaz düzlem kullanılacak en koyu değerle hazırlanıp, silgi, kâğıt ve beyaz füzen veya soft pastelle kompozisyon oluşturulacak. Figür ve mekân ilişkisi ağırlık kazanacak. Yüksek kontrast değerlerle dramatik düzen oluşturulması ve açık form çalışmaları. Malzemeler; siyah ve beyaz füzen veya soft pastel, sıkıştırılmış kâğıt, peçete. NA
5Ters ışığı şekil ve form kapsamında kullanmak. Ters ışık kaynağı altında yeni davranış biçimleri geliştirmek ve sekil- form birlikteliğini kullanmak. Üç boyutlu ortamı silüetleştirme etütleri. Modelden bir saatlik pozlar ters ışık altında çalışılacak. Figür ve mekân ilişkisi ağırlık kazanacak. Hazırlanan kompozisyon bütün olarak ele alınacak. Malzemeler; koyu, orta ve açık tonlarda füzen veya soft pastel, grafit kalem, sıkıştırılmış kâğıtNA
6Lavi çalışması. Dış kontur çizgileri minimum oranda kullanılarak oblik ışık altında lavi tekniği ile plan ve yüzey araştırmaları yapılacak. Kontrast ve pasaj değerlerle ıslak ve kuru yüzeylere atrı uygulamalar yapılacak. Hızlı ve jestüel hareketlerle modelden 10- 15 dakikalık pozlar alınacak. Lavi tekniği görsel dokümanlar aracılığı ile uygulamalı anlatılacak. Malzemeler; çeşitli numaralarda suluboya fırçaları, siyah ve sepya çini mürekkepleri. NA
7Lavi çalışması. Dış kontur çizgileri tarama ucu kullanılarak oblik ışık altında lavi tekniği ile plan ve yüzey araştırmaları yapılacak. Tarama ucu ve fırça beraber kullanılıp kontrast ve pasaj değerlerle ıslak ve kuru yüzeylere ayrı uygulamalar yapılacak. Hızlı ve jestsel hareketlerle modelden 10- 15 dakikalık pozlar alınacak. Lavi tekniği görsel dokümanlar aracılığı ile uygulamalı anlatılacak. Malzemeler; çeşitli numaralarda suluboya fırçaları, siyah ve sepya çini mürekkepleri. NA
8Lavi ve sulu boya ile monokrom çalışmalar. Çini mürekkebi ve sulu boya birlikte uygulanılıp tek renk ve tonlarının aracılığı ile kompozisyon oluşturulacak. Tonal değerlerin zenginliği ve kontrasr- pasaj etkiler göz önünde bulundurulacak. Farklı ölçekteki düzlemlere çalışılıp modelden yarım ve bir saatlik pozlar alınacak. Ders sanat tarihinden seçilmiş monokrom örneklerle desteklenecek.Malzeme; çeşitli numaralarda suluboya fırçaları, siyah ve sepya çini mürekkepleri, orta ve koyu değerlerde sulubNA
9Ara Sınav 1
10Lavi ve sulu boya ile monokrom kopya çalışması..Sanat tarihinden seçilmiş bir reprodiksoyonu (renkli) lavi ve sulu boya teknikleri aracılığı ile tonal değerlerine sadık kalarak monokrom duruma getirmek.İlk çalışmada sadece açık- koyu , ikinci çalışmada tüm tonal değerler kullanılacak.Malzemeler; çeşitli numaralarda suluboya fırçaları, siyah ve sepya çini mürekkepleri, orta ve koyu değerlerde suluboya. NA
11Silüet ve negatif-pozitif alan çalışması. Model ve mekan ayrıntı ve üç boyutluluktan soyutlanarak dış kontürlerle çizilip, ilk çalışmada pozitif, ikinci çalışmada negatif alanlar farklı malzemelerle(füzen, çini mürekkebi) belirtilecek. Fon ve şekil ilişkisi resim düzleminde kapladıkları alan ağırlıkları kapsamında değerlendirilecek. Modelden 10–15 dakikalık ve 1 saatlik pozlar farklı açılar ve homojen ışık kullanılarak alınacak. Malzemeler; çeşitli numaralarda suluboya fırçaları, siyah ve sepya NA
12Silüet ve negatif-pozitif alan çalışması. Model ve mekân ayrıntı ve üç boyutluluktan soyutlanarak dış kontürlerle çizilip, ilk çalışmada pozitif, ikinci çalışmada negatif alanlar farklı malzemelerle(füzen, çini mürekkebi) belirtilecek. Fon ve şekil ilişkisi resim düzleminde kapladıkları alan ağırlıkları kapsamında değerlendirilecek. Artarda duran kompozisyon elemanları transparan etkiler kullanılarak superpose duruma getirilecek. En az beş ayrı tonal değer kontrsat ve pasaj ilişkiler kapsamında NA
13Mekân ve kompozisyon. Mekânı geniş bir bakış açısı ile değerlendirip kompozisyondaki hiyerarşik düzenlemeyi kurgulamak. Mekân olgusu öne çıkarılıp derinlik ve düzlem kavramları irdelenecek. Tüm mekân ve modelden 15- 20 dakikalık etütler yapılacak. Perspektif kurallarına uyum göz önünde bulundurulacak. Karışık malzemeler kullanılabilir. NA
14Mekân ve kompozisyon. Kapalı ve açık kompozisyon ilkeleri göz önünde bulundurularak iki farklı iş üretilecek. Derinlik ve düzlem kavramları perspektifsel varyasyonlarla zenginleştirilip 2–3 saatlik büyük ölçekte desenler yapılacak. Karışık malzemeler kullanılabilirNA
15Final

Değerlendirme Sistemi

EtkinliklerSayıKatkı Payı
Devam/Katılım
Laboratuar1420
Uygulama
Arazi Çalışması
Derse Özgü Staj
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ödev220
Sunum/Jüri
Projeler
Seminer/Workshop
Ara Sınavlar120
Final140
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı
TOPLAM100

AKTS İşyükü Tablosu

EtkinliklerSayıSüresi (Saat)Toplam İşyükü
Ders Saati135
Laboratuar
Uygulama135
Arazi Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması134
Derse Özgü Staj
Ödev35
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Projeler
Sunum / Seminer
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)15
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)15
Toplam İşyükü :
Toplam İşyükü / 30(s) :
AKTS Kredisi :
Diğer NotlarYok