Ders AdıKodu Yerel KrediAKTS Ders (saat/hafta)Uygulama (saat/hafta)Laboratuar (saat/hafta)
Türk Sanatı Tasarım Analizleri SAN620537.5300
ÖnkoşullarYok
YarıyılGüz
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüSeçmeli @ Sanat ve Tasarım ASD Sanatta Yeterlik Programı
Seçmeli @ Sanat ve Tasarım ASD Sanat ve Tasarım Doktora Programı
Ders KategorisiUzmanlık/Alan Dersleri
Dersin Veriliş ŞekliYüz yüze
Dersi Sunan Akademik BirimSanat Bölümü
Dersin Koordinatörüİlhan ÖZKEÇECİ
Dersi Veren(ler)İlhan ÖZKEÇECİ
Asistan(lar)ıBurak Boyraz
Dersin AmacıDersin amacı; Türk kültürünün ilham kaynağı zengin birikimi olan sanat eserlerinin belli sanatsal kriterler doğrultusunda irdelenmesidir. Sanat tarihi sürecinde her alanda verilmiş ve iz bırakmış büyük eserler gelişimi, üsluplar, akımlar, sosyal ve siyasal arka plan temel alınarak görsel malzeme desteğinde çözümlenir, yorumlanır. Sanatsal tasarıma katkıda bulunmuş büyük ustaların eserlerinin tanıtılması, incelenmesi ve yorumlanması; çağların ve dönemsel/kişisel üslupların birbiriyle karsılaştırmalı olarak değerlendirilmesi, öğrencinin algı ve duygu yoluyla yeteneklerinin gelişmesini ve kendine özgü bir sanat bilincinin oluşmasını sağlar.
Dersin İçeriğiKlasik Türk sanatlarının sunduğu sınırsız sanatsal birikim çerçevesinde; mimari formlardan çeşitli objelere kadar farklı eserlerin ve çini, tezhip, kalemişleri, ahşap vb. gibi alanlarda yapılmış çeşitli dekorasyon unsurlarının ve kompozisyon düzenlemelerinin inceleme ve değerlendirilmesi.
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
  • Özkeçeci, İlhan, Türk Sanatında Kompozisyon / Composition in Turkish Art, (Türkçe-İngilizce), Baskı: Pasifik Ofset, İstanbul 2008.
  • Özkeçeci İlhan – Özkeçeci, Şule Bilge, Türk Sanatında Tezhip, Baskı: Seçil Ofset, İstanbul-2007.
  • Celal Esad Arseven, Türk Sanatı, Cem Yayınevi, İstanbul, 1984.
  • Özkeçeci İ., "Kore ve Türk Sanatı Benzerlikler Ortak Kaynaklar", Yıldız Teknik Üniversitesi Yayınları, İSTANBUL, 2011
  • Özkeçeci İ., "TÜRK SANATINDA DESEN VE KURGU", Yazıgen Yayıncılık Hizmetleri, İSTANBUL, 2015
  • Özkeçeci İ., "HAT SANATINI TANIMAK", YAZIGEN, iSTANBUL, 2017
  • Özkeçeci İ., "İLK DÖNEM HÂKÂNÎ KARAHANLI CAMİLERİNDEKİ BAZI TUĞLA SÜSLEME UNSURLARI", İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, vol.5, pp.721-738, 2016
  • Özkeçeci İ., "Bir Gizli Değer Hazinesi Bursa Uluumay Müzesi", İstanbul Büyükşehir Belediyesi Sanat ve Meslek Eğitimi Kursları (İsmek) El Sanatları Dergisi, ss.145-148, 2017
Opsiyonel Program BileşenleriYok

Ders Öğrenim Çıktıları

  1. Sanatsal süreçte klasik tasarımların ifade ettiği estetik dili tanıyıp okuyabilmek.
  2. Grafik dengeler ve strüktür analizlerinin formülasyonuna ulaşmak.
  3. Tarihi sürecin sergilediği ortamdan kazanılan kurgusal birikimle, gelişen sanatın seyrini daha iyi yorumlayıp etüt edebilmek.
  4. Yeni tasarımlara, eğilimlere geçiş çizgisini izleyebilmek.

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

HaftaKonularÖn Hazırlık
1Türk sanatı Hakkında Temel Bilgiler
2Kompozisyon kurgusu ve Kuralları
3Mimari tasarım analizleri
4Resim (Minyatür) analizleri
5Malzeme ve Teknikler
6Tezhip Kompozisyonları Analizi
7Çini Kompozisyonları Analizi
8Ara Sınav 1
9Ahşap Kompozisyonları Analizi
10Taş ve Mermer Kompozisyonları Analizi
11Halı ve Kumaş Kompozisyonları Analizi
12Kalemişi Kompozisyonları Analizi
13Cilt Kompozisyonları Analizi
14Metal Kompozisyonları Analizi
15Final

Değerlendirme Sistemi

EtkinliklerSayıKatkı Payı
Devam/Katılım
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Derse Özgü Staj
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ödev
Sunum/Jüri130
Projeler
Seminer/Workshop
Ara Sınavlar130
Final140
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı
TOPLAM100

AKTS İşyükü Tablosu

EtkinliklerSayıSüresi (Saat)Toplam İşyükü
Ders Saati163
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması1610
Derse Özgü Staj
Ödev
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Projeler
Sunum / Seminer13
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)16
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)13
Toplam İşyükü :
Toplam İşyükü / 30(s) :
AKTS Kredisi :
Diğer NotlarYok