Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) |
---|---|---|---|---|---|---|
Mimari Tasarım 4 | MIM3011 | 6 | 10 | 4 | 4 | 0 |
Önkoşullar | MIM2012 Mimari Tasarım 3 |
---|
Yarıyıl | Güz |
---|
Dersin Dili | İngilizce, Türkçe |
---|---|
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu @ Mimarlık Lisans Programı (%30 İngilizce) |
Ders Kategorisi | Temel Meslek Dersleri |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
Dersi Sunan Akademik Birim | Mimarlık Bölümü |
---|---|
Dersin Koordinatörü | Selim Ökem |
Dersi Veren(ler) | Funda Kerestecioğlu Öztürk, Selim Ökem, Ayşen Ciravoğlu, Kunter Manisa, Senem Kaymaz Koca |
Asistan(lar)ı |
Dersin Amacı | Kentsel ölçek ve kentsel ilişkiler aşamalarından başlayarak mimari ölçeğe kadar inilen süreç içinde, öğrencilerin gözlemlerine ve araştırmalarına dayanarak belirlediği konu ve programlara göre sürdürülebilir tasarımların geliştirilmesidir |
---|---|
Dersin İçeriği | Doku, İşlev, Tarih, Doğal ve Topoğrafik Nitelikler Açısından Kentin Özellik Gösteren Bölgeleri ve Yakın Çevresinde Sürdürürlebilir Tasarım Denemeleri Yapmak / Sosyal, İşlevsel ve Mekânsal Özelliklerin Saptanması / Araştırmalar Sonucunda Öğrencinin Belirlediği İşlevsel Öneriler Üzerinde Tartışma / Kentin Değişen Yapısı İçinde Yeni İşlevler, Tarihi Özellikler, Yapıların Sağlıklaştırılması, Kent Boşluklarının ve Açık Alanların Düzenlenmesi gibi Konular Gündeme Gelmesi / Öneri Bina Tasarımında, Mekânsallık, Farklı İşlevlerin üst üste Gelmesinden Doğan Tasarım Sorunlarının, değerlendirilecek önemli aşamalardan biri olması / Konu Edilen Bölgede Araştırmalar, Bölgenin Sosyal,Kültürel, Ekonomik, Fiziksel Yapılarına Yönelik Olması ve Analiz, Gözlem, Anket, Literatür Araştırma Tekniklerinin Kullanılarak Yapılması / Proje sürecinde tasarımın gelişimini sağlayacak noktalarda farklı disiplinlerden destek alınarak düzenlenilen seminerlere katılım / Proje İçeriğinin daha Gerçekçi ve Uygulanabilir Olmasının hedeflenmesi / |
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
|
Opsiyonel Program Bileşenleri | Yok |
Ders Öğrenim Çıktıları
- Yapıyı kentsel ölçek ve kentsel ilişkiler bağlamında başlayarak ele alarak tasarım yapabilme becerisi
- Bina tasarımında farklı işlevlerin üst üste gelmesinden doğan tasarım sorunlarına çözüm üretebilme
- Kentin değişen yapısı içinde yeni işlevlerin kazandırılmasına, mevcut yapıların sağlıklaştırılmasına, kent boşluklarının ve açık alanların düzenlenmesine ve sürdürülebilirlik ilkesinin tartışılmasına yönelik becerilerin kazanılması
- Fikrin ve yerin ifadesi konusunda soyut yaklaşımlardan başlayarak inşa edilebilir ifadelere kadar gelen sürecin deneyiminin kazanılması
- Yapılı çevreye eleştirel bakabilme becerisinin kazandırılması
Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi
DÖÇ-1 | DÖÇ-2 | DÖÇ-3 | DÖÇ-4 | DÖÇ-5 | |
PÇ-1 | - | - | - | - | - |
PÇ-2 | - | - | - | - | - |
PÇ-3 | - | - | - | - | - |
PÇ-4 | - | - | - | - | - |
PÇ-5 | - | - | - | - | - |
PÇ-6 | - | - | - | - | - |
PÇ-7 | - | - | - | - | - |
PÇ-8 | - | - | - | - | - |
PÇ-9 | - | - | - | - | - |
PÇ-10 | - | - | - | - | - |
PÇ-11 | - | - | - | - | - |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Seminer + Stüdyo Çalışması:Genel açıklama, Mimari Tasarım 4 konusunda bilgilendirme, konular ve çalışılacak bölgenin ilanı, proje gruplarının belirlenmesi. / Genel yaklaşım, tespit çalışmalarının, ifade ve araştırma tekniklerinin örneklerle anlatımı. Proje konusu ile ilgili daha önce yapılmış çeşitli örneklerin incelenmesi. Geçen dönemin sergisinin incelenmesi. | NA |
2 | Arazi gezisi / Fiziki tespit ve inceleme çalışması: Fiziki tespit ve incelemelerin değerlendirilmesi, araştırmaların seminer biçiminde aktarımı. Öğrencilerin çalıştıkları kent parçasını üç boyutlu ifade yöntemleri kullanarak yorumlaması. | NA |
3 | Seminer+Stüdyo çalışması. Seçilen kent ve kent parçasına mimari açıdan eleştirel düşüncenin oluşturulması denemelerinin gerçekleştirilmesi. Çalışma alanı anlama eleştirme ve tespit çalışmalarının ifade çeşitleri üzerinde tartışılması. Çalışmaların yazılı, çizili ve üç boyutta maket olarak ifadesi. 1/10.000, 1/5000,1/1000 | NA |
4 | Seminer+Stüdyo Çalışması Vaziyet planı kararlarının tartışılması (yaya, araç trafiği, kamusal alan, yeşil alan kararları) / Vaziyet Planı kararlarının farklı önerilerinin maket ve çizimler üzerinde denenerek tartışılması. Tasarım Kuram ve Yöntemleri / Proje konusunda esas olan işlev ve işlevlerin görüşülmesi. Konu önerisine ait literatür araştırmalarının seminer biçiminde aktarılması. | NA |
5 | Vaziyet planı kararlarının farklı önerilerinin maket ve çizimler üzerinde denenerek tartışılması.Proje konusunda esas olan işlev ve diğer işlevlerin görüşülmesi. | NA |
6 | Jüri+Sergi: “Analizlerimi Sergiliyorum ve Bir Fikrim var”.Sergisi Panel: “1. Ara Teslim Değerlendirme Ölçütleri Paneli” | NA |
7 | 1/500 ölçekli yerleşim kararları paralelinde 1/200 ölçekli tasarım aşamasına geçiş. 1/200 ölçekli ifade tekniklerinin anlatımı ve denenmesi. (maket, renklendirme, gölgelendirme, 3 boyutlu çizimler) | NA |
8 | Ara Sınav 1 | |
9 | Tasarım sounlarını tartışma | NA |
10 | Tasarımların iç mekan, dış mekan ve kitle kararlarının tartışılması. Tasarımların 1/200 ölçekli maket ve çizimler üzerinde geliştirilmesi | NA |
11 | Seminer + Stüdyo :Farklı türde işlevlerin yan yana ve üst üste gelmelerindeki tasarım problemlerinin görüşülmesi. Malzeme, taşıyıcı sistem, yenilenebilir enerji kullanımı ve ısıstma -havalandırma ,detay ve mekan ilişkisinin tartışılması. Genel jüri öncesinde çalışmaların, çevre verileri, mekân organizasyonu, kitlesel kompozisyon ve taşıyıcı sistem açısından değerlendirilmesi | NA |
12 | Önerilerin kentsel ölçekten yapı detaylarına değin bir bütün olarak tartışılması. | NA |
13 | Jüri + Sergi: | NA |
14 | Stüdyo+Seminer :Jüri değerlendirilmesi sonucu belirlenen çözümsüz ve geliştirilmesi öngörülen noktaların ele alınarak bir bütün halinde tasarımın yeniden eleştirilmesi. Panel: “Dönem Değerlendirme Paneli” | NA |
15 | MT 4 dersi kapsamında yapılan çalışmaların değerlendirilmesi. | NA |
16 | Final |
Değerlendirme Sistemi
Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | ||
Laboratuar | ||
Uygulama | ||
Arazi Çalışması | 2 | 10 |
Derse Özgü Staj | ||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | 4 | 20 |
Ödev | 1 | 10 |
Sunum/Jüri | ||
Projeler | ||
Seminer/Workshop | 6 | 10 |
Ara Sınavlar | 1 | 10 |
Final | 1 | 40 |
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
TOPLAM | 100 |
AKTS İşyükü Tablosu
Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü |
---|---|---|---|
Ders Saati | 13 | 8 | |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Arazi Çalışması | 2 | 5 | |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 4 | |
Derse Özgü Staj | |||
Ödev | 1 | 4 | |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | 4 | 8 | |
Projeler | |||
Sunum / Seminer | 6 | 6 | |
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 5 | |
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 4 | |
Toplam İşyükü : | |||
Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
AKTS Kredisi : |
Diğer Notlar | Yok |
---|