Ders AdıKodu Yerel KrediAKTS Ders (saat/hafta)Uygulama (saat/hafta)Laboratuar (saat/hafta)
Müze Eğitimi UygulamalarıSAN510037.5300
ÖnkoşullarYok
YarıyılGüz, Bahar
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüSeçmeli @ Sanat ve Tasarım ASD Müzecilik Tezli Yüksek Lisans Programı
Ders KategorisiUzmanlık/Alan Dersleri
Dersin Veriliş ŞekliYüz yüze
Dersi Sunan Akademik BirimSanat Bölümü
Dersin KoordinatörüKadriye TEZCAN AKMEHMET
Dersi Veren(ler)Kadriye TEZCAN AKMEHMET
Asistan(lar)ıSaliha Nesli GÜL
Dersin AmacıBu dersin amacı, müzeler için eğitim faaliyetlerini geliştirmek ve yönetmek için gerekli bilgi ve becerileri kazandırmaktır.
Dersin İçeriğiMüzelerde eğitimi uygulamalarının kapsamı; müze eğitimi politikası; müzeler için eğitim uygulamalarının geliştirilmesi:tasarım, uygulama, değerlendirme; belirlenen bir müze için eğitim etkinliği önerisi yazılması ve sunumu.
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
  • Atagök, Tomur., H. Özkasım ve K. Tezcan Akmehmet, haz. (2006) Okul Müze Günleri Öğretmen Paketi. İstanbul: YTÜ Basım-Yayım Merkezi.
  • Edson, G. And D. Dean.(1997) “The Handbook for Museums”. The Handbook for Museums.London: Routledge, 192-201.
  • Gartenhaus, A. R., (2000). Yaratıcı Düşünme ve Müzeler. ed. Bekir Onur, Ankara: Ankara Üniversitesi Çocuk Kültürü ve Uygulama Merkezi Yay. No:7.
  • Hein, G. E. (1998) Learning in the Museum. Reprinted. New York: Routledge.
  • Hooper-Greenhill, Eilean (edit). (1999) The Educational Role of the Museum. Second Edition. London: Routledge.
  • Hooper-Greenhill, Eilean (edit). (1999) Müze ve Galeri Eğitimi. Çev. Meltem Örge Evren, Emine Gül Kapçı. Ankara: Ankara Üniversitesi Çocuk Kültürü Araştırma ve Uygulama Merkezi Yayınları, No:4.
  • MEB, Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı (2018) Yeni Öğretim Programları. https://ttkb.meb.gov.tr/
  • Moffat H. and V. Wollard (1999) Museum and Gallery Education: A Manual of Good Practice. London: Stationary Office.
  • Onur, B.( 2003) Müze Eğitimi Seminerleri: Akdeniz Bölgesi Müzeleri. Antalya: Suna-İnan Kıraç Akdeniz Medeniyetleri Araştırma Enstitüsü Yay.7-23.
  • Seidel, S. and K. Hudson (1999). Müze Eğitimi ve Kültürel Kimlik: Uluslararası İki Çalışma Raporu. Ankara: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayınları.
  • Tezcan Akmehmet, K. (2005) İlköğretim Sosyal Bilgiler Öğretiminde Arkeoloji Müzelerinin Nesne Merkezli Eğitim Etkinlikleriyle Kullanılması, Yayınlanmamış Doktora Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sanat Tarihi Anabilim Dalı, İstanbul.
  • Tezcan Akmehmet, K. (2008) “Müzelerin Tarih Öğretiminde Nesne Merkezli Eğitim Etkinlikleriyle Kullanılması”, Milli Eğitim Bakanlığı, Milli Eğitim Dergisi, Güz 2008, S 180, ISSN-1302-5600 50-66, Ankara.
  • Tezcan Akmehmet, K., (2008) Müzelerin Eğitim Amaçlı Kullanımı Projesi, Uluslararası Katılımlı Eğitim ve Müze Semineri (18-21 Ekim 2007), haz. Prof. Dr. İnci San. Düz. ÇDD (Çağdaş Drama Derneği), SEDER (Sanat Eğitimcileri Derneği), ÇMKD (Çoçuk Müzeleri Derneği) ve Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Kök Yay., 175-187, Ankara: Mart 2008.
  • Tezcan Akmehmet, K., (2013) edit: E. Altınsapan ve N. Küçükhasköylü, Müzeler ve Eğitim: 6. Ünite (Ders Kitabı), Müzecilik ve Sergileme, Ankara: Anadolu Üniversitesi Yayınları, Ocak 2013,128-154.
  • Tezcan Akmehmet, K.,(2012) Müze Eğitimi: Okul Programları, Müzebilimin ABC’si, (Hazırlayan Nevra Ertürk ve Hanzade Uralman), İstanbul, Ege Yayınları, 195-208.
Opsiyonel Program BileşenleriYok

Ders Öğrenim Çıktıları

  1. Müzelerde uygulanan eğitim faaliyetlerini örneklerle açıklayabilir.
  2. Müze eğitim politikasının nasıl hazırlanması gerektiğini bilir.
  3. Müzelerde uygulanan eğitim etkinliklerinin niteliğine ilişkin yargıda bulunabilir.
  4. Müzeler için eğitim etkinlikleri planlayabilir.
  5. Müzelerde uygulanan eğitim etkinliklerinin ölçme-değerlendirmesini yapabilir.
  6. Müzelerde uygulanan eğitim etkinliklerinin nasıl yönetileceğini bilir.

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

HaftaKonularÖn Hazırlık
1Müzelerde uygulanan eğitim etkinliklerinin amaç ve hedefleri, öğeleri ve temel ilkeleriNA
2Müzelerde uygulanan eğitim etkinlikleri türleri: müze İçi-müze dışı. Ödev SunumuNA
3Müze eğitimi politikasının önemi ve kapsamı. Müze eğitimi politikası yazımı NA
4Müzelerde eğitim etkinliklerinin planlanması: tasarım aşaması (arka plan bilgisi/durum tespiti)NA
5Tasarım aşaması: Gerekçe (kurumsal, akademik, sosyal, ekonomik), işbirliği ve kaynaklarNA
6Tasarım aşaması: hedef kitle (öğretmen ve öğrencilerin ihtiyaç ve beklentilerinin tartışılması), müze-okul ilişkisi (müzelerde okullara yönelik eğitim etkinliklerinin amaç, önem ve yöntemleri)NA
7Tasarım aşaması: amaç ve hedeflerin belirlenmesi. Müzelerin okullara yönelik eğitim programları ve paketlerinin incelenmesiNA
8Ara Sınav 1
9Vize SınavıNA
10Tasarım Aşaması: Müze eğitiminde koleksiyon kullanımı. Eğitim programında kullanılacak bölüm ve nesnelerin belirlenmesi NA
11Eğitim programı planının belirlenmesi ve etkinlik tasarımıNA
12Müze eğitimi etkinlikleri için materyal geliştirme: çalışma sayfalarının hazırlanması. Müze eğitimi ve teknolojNA
13Müze eğitimi etkinliklerinin değerlendirilmesi . Ödev sunumuNA
14Müze eğitimi etkinliklerinin yönetilmesi: Ödev sunumuNA
15Final

Değerlendirme Sistemi

EtkinliklerSayıKatkı Payı
Devam/Katılım
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Derse Özgü Staj
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ödev230
Sunum/Jüri110
Projeler
Seminer/Workshop
Ara Sınavlar120
Final140
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı
TOPLAM100

AKTS İşyükü Tablosu

EtkinliklerSayıSüresi (Saat)Toplam İşyükü
Ders Saati133
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması133
Derse Özgü Staj
Ödev226
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Projeler
Sunum / Seminer110
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)110
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)110
Toplam İşyükü :
Toplam İşyükü / 30(s) :
AKTS Kredisi :
Diğer NotlarYok